Annons

Gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Coolmanq

Aktiv medlem
Har köpartankar på ett gråfilter o tänkte höra lite tips och om det eventuellt finns nån utförlig artikel om det här på fotosidan?

Hittade Hoya NDx8 67mm på cyberphoto för 400, är det ett rimligt pris?

Hur mycket ändrar sig slutartiden med filter på om jag har 1/500s utan filter? Hur räknar man ut det?
 
Cyberphoto har rimliga priser, ja. Vad ska du med en utförlig artikel egentligen, känns inte som om det finns så himla mycket att säga om gråfilter.

x2 = ett steg
x4 = två steg
x8 = tre steg

/Henri
 
Eller så dividerar du 500 med 8 i det här fallet då filtret var x8.

Du har 1/500

500/8=62,5 vilket du avrundar till 60

Det ger också 1/60

Mvh
Christian
 
Fredrik Calabrese skrev:
Om du ändå plåtar digitalt med stativ varför tar du inte flera exponeringar och klipper ihop i photoshop?

Tänker du på avtonade gråfilter? Ibland kan man ju vilja använda nd-filter för att få kortare skärpedjup eller längre slutartid.
 
Gråfilter

Hej!
Tycker att du ska köpa ett gråfilter istället för att klippa ihop flera exponeringar i photoshop eftersom det är mycket mer tidkrävande. Ska du göra så att vattnet ser mjölkigt ut så tycker jag att det är det bästa till min Konica Minolta Z5 räcker med ett ND4 tycker jag.
Men det beror helt på vad du ska ha det till, ska du ha det för att få samma exponering på både himmel och jord så ska du ha ett avtonant gråfilter.
 
Tycker det är märkligt att inte kamera tillverkarna bygger in effekten av ND-filter i olika steg i kameran från början då det är en filter effekt som används så pass ofta, det borde väl vara möjligt, eller ?
 
Zoso skrev:
Tycker det är märkligt att inte kamera tillverkarna bygger in effekten av ND-filter i olika steg i kameran från början då det är en filter effekt som används så pass ofta, det borde väl vara möjligt, eller ?

Mja, det behövs juh ändå fysiska filter som kommer ivägen för ljuset.
Det finns på Canons G3/4/5 och säkert nåra andra, men det är nog omständigt att bygga in, och väldigt lätt att bara skruva på ett filter därfram.

/Henri
 
Nu är jag ju inte kamerakonstrutör men ändå..

Effekten av ett ND borde vara ganska lätt att simulera elektroniskt genom att man minskar känsligheten på sensorn eller något i den stilen. Och självklart kopplar detta till ljusmätningsprocessen.

Men, det kanske är mer komplicerat än så, jag kanske förenklar pga bristande detaljkunskaper om hur det funkar. Det får ju inte bli som vid höga ISO-tal att bruset ökar, kanske är det där problemet ligger.
Får nog börja läsa på, teknikintresserad som jag är.

Samtidigt hade det ju inneburit en starkt vikande försäljningskurva på ND-filter, så det finns nog krafter som verkar för att det inte skall införas...
 
Arne S skrev:

Effekten av ett ND borde vara ganska lätt att simulera elektroniskt genom att man minskar känsligheten på sensorn eller något i den stilen. Och självklart kopplar detta till ljusmätningsprocessen.

Det är precis vad man gör när man sänker ISO-talet.
Men det finns en gräns, och man kan inte sänka den lägre än sin egentliga hastighet. Iaf inte utan kvalitetsförsämring.

/Henri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.