Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gråfilter
- Trådstartare G9Anders
- Start datum
Kullis
Aktiv medlem
Hej Anders,
Jag har testat lite med nd4 tycker det blev hyfsat, men har precis beställt ett nd8, vilket jag tror skall förbättra min bilder mkt.
Alternativt kan jag anv. dem i kombination
Jag har dem till mina fasta 50 och 35 mm(tror det ger liiite bättre skärpa än zoomarna)
Ett bra stativ är ett måste, låg iso, minsta bländare(1/22) och filter på och sedan en så lång slutare som möjligt(utan att det blir överexponerat) man får testa sig fram.
Det är inte kul om vattnet blir överexponerat(det är oftast det som är ljusast), det blir svårt att rädda efteråt.
Lycka till
Tomas
Jag har testat lite med nd4 tycker det blev hyfsat, men har precis beställt ett nd8, vilket jag tror skall förbättra min bilder mkt.
Alternativt kan jag anv. dem i kombination
Jag har dem till mina fasta 50 och 35 mm(tror det ger liiite bättre skärpa än zoomarna)
Ett bra stativ är ett måste, låg iso, minsta bländare(1/22) och filter på och sedan en så lång slutare som möjligt(utan att det blir överexponerat) man får testa sig fram.
Det är inte kul om vattnet blir överexponerat(det är oftast det som är ljusast), det blir svårt att rädda efteråt.
Lycka till
Tomas
nikitin
Aktiv medlem
Jag har beställt ett B+W XS-Pro Nano, filtert har kommit i lager i USA samt några europeiska länder så jag hoppas att det snart kommer i lager i Sverige...
Detta är ett variabelt filter, där man kan välja mellan 1 och 5 gångers förlängning. B+W brukar göra bra filter, och deras XS-Pro Nano är av yttersta klass, även om dom kostar en del. Men bra filter kostar pengar, dåliga filter ger dåliga bilder. Dåliga ND filter kan vara färgneutrala, dvs, ger färgstick, och/eller försämra skärpan på bilderna.
Detta är ett variabelt filter, där man kan välja mellan 1 och 5 gångers förlängning. B+W brukar göra bra filter, och deras XS-Pro Nano är av yttersta klass, även om dom kostar en del. Men bra filter kostar pengar, dåliga filter ger dåliga bilder. Dåliga ND filter kan vara färgneutrala, dvs, ger färgstick, och/eller försämra skärpan på bilderna.
Marteric
Aktiv medlem
Köpte först ett ND8...men för att få LÅNGA slutartider krävs det att det är mörkt ute. Jag kompletterade med ett NDx1000...passar mycket bättre enligt mig. Mitt på dagen hamnar jag på bländare 11-18 med 30 sekunders slutartid. Så har du inte tänkt att fota efter skymningen är min rekommendation ett NDx1000.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Här kan du se tre bilder med versioner med normal resp. lång slutartid. Samtliga bilder är tagna UTAN gråfilter, men det krävdes å andra sidan att jag gick ut vid midnatt för att det skulle vara tillräckligt mörkt.
Har införskaffat både ett variabelt ND-filter och ett fast ND 10 stegsfilter, vilket gör det betydligt lättare att kunna få lång slutartid utan att behöva vara vaken mitt i natten
Har införskaffat både ett variabelt ND-filter och ett fast ND 10 stegsfilter, vilket gör det betydligt lättare att kunna få lång slutartid utan att behöva vara vaken mitt i natten
Mountainlund
Aktiv medlem
Jag har sett att Cyberphoto börjat sälja variabla ND-filter. Är sugen på att införskaffa ett sådant själv.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Jag har sett att Cyberphoto börjat sälja variabla ND-filter. Är sugen på att införskaffa ett sådant själv.
Nackdelen med ett variabelt gråfilter är att det snabbt blir korslagd inteferens med vidvinkelobjektiv. Så vet man att man gärna vill använda vidvinkel är ett fast att föredra.
Nackdelen med ett fast är att det blir väldigt svart i sökaren och det är svårt att ställa fokus och komposition. Men om man börjar med fokus och komposition så kan man ju alltid skruva på ND-filtret därefter.
Ännu enklare om man har fyrkantiga filter och filterhållare med slotts, då är det ju bara att skjuta ned ND-filter
Själv så skulle jag gärna vilja komma över ett LEE Bigstopper för Nikons 14-24, men det tillverkas ju inte längre och är väldigt sällan ute till försäljning begagnat
Palletheking
Aktiv medlem
När jag skjutit med gråfilter har jag försökt att som mest ligga på bl 13 ca. Efter bl 13 tycker jag att bilderna blir sämre. Har själv två st ND8 67 mm, 77 mm och det tycker jag känns lagom. Tror jag kan boosta iso ner till 50 med min D800, men samma sak där. Bilderna blir bättre så länge man håller sig inom normala iso, dvs inte lägre än 100.
Jakkra
Aktiv medlem
Jag har ett ND9, men det är för mycket för mig. Även på tidig kväll när det börjat skymma lite så måste man upp i 2-4 minuter. Jag fotar oftast på kvällar så då räcker nog ND7. Ett sådant kommer jag investera i snart.
Dock vill man fota på dagen innan skymning (inte när solen står som högst dock) säg slutartider på 1/100 så ger DN9 1/100*2^9 = ca 5 sekunder.
Dock vill man fota på dagen innan skymning (inte när solen står som högst dock) säg slutartider på 1/100 så ger DN9 1/100*2^9 = ca 5 sekunder.