ANNONS
Annons

Gråfilter ???

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Jag har en enkel lite fråga.
Jag äger en Camedia 730uz och skulle hemskt gärna vilja kunna ta bilder med lång slutartid i dagsljus. Problemet är att jag maximalt kan använda bländare 8 (kameran kan inte ha högre f-tal)... Kan man då använda nån form av gråfilter så man kan exponera i lite längre tid för kameran i sig klarar upp till 16 sekunders exponering. Men i bländare 8 så resulterar det bara i en helt vit bild...

Vad kan man göra?

/Feffe
 
Gråfilter eller polfilter...

Det som du ska inhandla är ett gråfilter eller polfilter. Polfiltret kan användas som ett gråfilter.

Vet dock inte vilken styrka som du ska inhandla, finns massor med trådar om detta om du söker lite, jag har själv ställt frågan och fick bra svar då...ska se om jag kan leta på på den tråden.

Här finner du den tråden som jag fick svar i
 
Det finns massor av filter, Jag själv provade på ett NDx8 och ett NDx4 på min dimage 5, och fick 1/6 i dagsljus
 
Tack så mycket för bra respons!
Jag får väl försöka införskaffa nått riktigt tätt filter då. För jag precis som du Björn är ute efter att naturfota vattenfall och sånt i dagsljus.

Frågan är juh bara vad man skall satsa på för mörkhet på filtret. Vore juh bra om man kunde ligga mellan ungefär 1 till 4 sekunders slutartid beroende på bländarval och ISO-tal.
 
Jag inhandlade ett NDx400 från scandinavian photo, det låg då inte i prislistan så jag fick specialbeställa det....drygt en 500-ing har jag för mig. Kommer lätt ner på 10sek med f/8, och sen så använder jag ju det såklart till IR foton också.
Skall väl nämnas att jag har NDx4 och 8 i väskan också....
 
jag har använt mitt polfilter nu när jag fotat forsar och vattenfall osv. kan inte rekommendera tider över ett par sekunder. Jag ligger oftast mellan 1/4 och 1 sekund och tycker nästan att bilderna tagna med 1/4 sekund är bättre, plus att det inte är något brus i bilden alls så, men det blir dock märktbart vid längre tider.

Mvh Björn Westergren
http://www.bjornwestergren.com
 
Med min kamera (Minolta Dimage 7HI) så blir brusnivån påtaglig vid användning av lägre slutartider, har fotograferat natur på kvällen med 10-30 sekunders exponeringar och så blir bilderna lite gryniga (brus) vilket jag tycker är tråkigt. Nån som har sagt att man kan göra vissa inställningar på kameran för att motverka detta lite men de flesta säger att det blir grynigt med längre tider med denna kamera tyvärr.

Mvh Björn Westergren
http://www.bjornwestergren.com
 
bjornwestergren skrev:
jag har använt mitt polfilter nu när jag fotat forsar och vattenfall osv. kan inte rekommendera tider över ett par sekunder. Jag ligger oftast mellan 1/4 och 1 sekund och tycker nästan att bilderna tagna med 1/4 sekund är bättre, plus att det inte är något brus i bilden alls så, men det blir dock märktbart vid längre tider.

Hmm. Har just kommit hem från en resa då jag svurit över att jag inte skaffade ett gråfilter just för att fotografera vattenfall. Polfiltret tar visserligen bort ljus, men också halva vattenfallet!
 
bjornwestergren skrev:
Då har du inte lyckats använda det korrekt låter det som. Jag har varit och fotograferat forsar och bäckar med mina polfilter och de har inte försvunnit, kolla på min hemsida där det finns lite bilder.

Nja. Jag har inte använt så långa tider som du (det var mycket ljus, så det lät sig inte göras, jag kom ned till 1/10-1/20 kanske -- viss effekt), men nog är det rimligt att en stor del av vattenfallet försvinner om man använder polfilter -- det man ser är ju mest reflexer i vattendroppar. Rent statistiskt bör hälften av vattenblänket försvinna (ögonblickligen fläckvis, så att säga). Om man har längre tider så att vattnet hinner röra sig mer (som dina bilder) så funkar det naturligtvis bättre.

Jag hade fortfarande velat ha ett gråfilter.
 
Jo jag förstår dig, det fungerar ju naturligtvis bättre med ett gråfilter, men i nödfall så fungerar det med ett polfilter när man inte kan blända ner mera. Och ett polfilter kan ju användas till så mycket annat oxå.
 
Jag beställde ett NDx4 igår... får väl se vad jag kan göra med det. Tack än en gång för otroligt snabba och bra svar.
 
Mörkast?

Vilket av gråfiltren är mörkast?
Såg att Soligor har ND2, ND4 och ND8.. är 8 då mörkast?
Jag vill kunna fota med i allafall 0,5 sec i fullt solljus
utan att bilden blir helvit..

Hade tänkt fixa ett till min Dimage 7i just för att kunna fota
vattenfall/forsar osv med lite längre slutartid.


Min fotosida
 
bjornwestergren skrev:
Jo jag förstår dig, det fungerar ju naturligtvis bättre med ett gråfilter, men i nödfall så fungerar det med ett polfilter när man inte kan blända ner mera. Och ett polfilter kan ju användas till så mycket annat oxå.

Vilket polfilter har du? klarar du dej från vinjettering? tycker att polfiltren brukar bygga ut rätt bra på djupet... funderar på att förse min D7:a med ett... om jag nu inte uppgraderar kameran o råkar få nåt polfilter på köpet ;-)
 
om man skulle lägga två stycken NDx4 på objektivet, får man då samma täthet som ett NDx8?

om inte, hur ska man resonera?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.