Annons

Gråfilter, vilket ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Har en Fujifilm Finepix s5000 som "endast" kan ha 2s i slutartid. Vill köpa ett gråfilter men inte att det ska bli för mörka bilder. Vilket ska jag köpa? nd4, nd6 nd8????

Så att jag kan ha längst slutartid utan att släppa in för mycket ljus så att bilden blir vit.

Hoya Filter Nd4, är det det du menar? Ja, jag är kanske inte så bra på att förklara mig alltid.....

För det första vill jag bara klargöra att min mening absolut aldrig har varit ett personligt påhopp, om det har uppfattats så av ngn så ber jag så mycket om ursäkt.

Kan kameran inte hålla slutaren öppen längre än 2 sekunder?
Eller vill du skapa tider som är längre än 2 sekunder?

Jag antar att du kan styra bländare och tid manuellt.

Ett ND2 ger ett steg
Ett ND4 ger två steg
Ett ND8 ger tre steg
Ett ND X400 ger nio steg, tillåter fotografering direkt in i solen och det blir långa tider.

Jag är lite fundersam på vad du vill egentligen. Gråfilter har i huvudsak tre syften:

1. Om kamerans kortaste tid inte är tillräckligt kort (kanske bara 1/250s) och det är mycket ljust behövs ett gråfilter för att få rätt exponering.
2. Gråfilter möjliggör större bländaröppning (för kortare skärpedjup) om det är ljust ute.
3. Gråfilter möjliggör användande av längre slutartider om det är ljust ute.

Inget av dessa fall har något att göra med kamerans längsta slutartid är 2s så jag är lite förbryllad.

Ett gråfilter ND8, dvs tre steg, brukar vara lagom för användning enligt de tre fallen ovan.

3. Gråfilter möjliggör användande av längre slutartider om det är ljust ute.

Det var detta jag var ute efter, och ett nd8 blir det nog jag testar med.

/ Tack

ANNONS