Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gråfilter, vilket ska jag välja?
- Trådstartare lapg
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
lapg skrev:
Så att jag kan ha längst slutartid utan att släppa in för mycket ljus så att bilden blir vit.
Vad svarar Lena egentligen?
Jag tror att du är ute efter ett Hoya ND X400, Det minskar ljusmängden till 1/500 del.
Erik Schalin
Aktiv medlem
För det första vill jag bara klargöra att min mening absolut aldrig har varit ett personligt påhopp, om det har uppfattats så av ngn så ber jag så mycket om ursäkt.
Kan kameran inte hålla slutaren öppen längre än 2 sekunder?
Eller vill du skapa tider som är längre än 2 sekunder?
Jag antar att du kan styra bländare och tid manuellt.
Ett ND2 ger ett steg
Ett ND4 ger två steg
Ett ND8 ger tre steg
Ett ND X400 ger nio steg, tillåter fotografering direkt in i solen och det blir långa tider.
Kan kameran inte hålla slutaren öppen längre än 2 sekunder?
Eller vill du skapa tider som är längre än 2 sekunder?
Jag antar att du kan styra bländare och tid manuellt.
Ett ND2 ger ett steg
Ett ND4 ger två steg
Ett ND8 ger tre steg
Ett ND X400 ger nio steg, tillåter fotografering direkt in i solen och det blir långa tider.
objernulf
Aktiv medlem
Jag är lite fundersam på vad du vill egentligen. Gråfilter har i huvudsak tre syften:
1. Om kamerans kortaste tid inte är tillräckligt kort (kanske bara 1/250s) och det är mycket ljust behövs ett gråfilter för att få rätt exponering.
2. Gråfilter möjliggör större bländaröppning (för kortare skärpedjup) om det är ljust ute.
3. Gråfilter möjliggör användande av längre slutartider om det är ljust ute.
Inget av dessa fall har något att göra med kamerans längsta slutartid är 2s så jag är lite förbryllad.
Ett gråfilter ND8, dvs tre steg, brukar vara lagom för användning enligt de tre fallen ovan.
1. Om kamerans kortaste tid inte är tillräckligt kort (kanske bara 1/250s) och det är mycket ljust behövs ett gråfilter för att få rätt exponering.
2. Gråfilter möjliggör större bländaröppning (för kortare skärpedjup) om det är ljust ute.
3. Gråfilter möjliggör användande av längre slutartider om det är ljust ute.
Inget av dessa fall har något att göra med kamerans längsta slutartid är 2s så jag är lite förbryllad.
Ett gråfilter ND8, dvs tre steg, brukar vara lagom för användning enligt de tre fallen ovan.