Annons

Gråfilter för stor bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Suss

Aktiv medlem
Hej! Jag fotograferar numera mest barn och djur och vill kunna ta bilder med kort skärpedjup mitt på dagen. Problemet blir ju då att bilden blir för ljus så därför behöver jag något filter.
Jag har läst om att de mörkaste gråfiltren gör att jag inte ser något i sökaren. Eftersom jag har rörliga objekt så måste jag kunna se och ställa in kameran hela tiden, jag kan inte förbereda innan jag skruvat på filtret för att sedan kunna ta bilden med filtret på.
Vilken nivå av gråfilter räcker om jag vill ta bilder med bländare 1,6 eller kanske tom 1,4 i dagsljus men fortfarande se något i sökaren? Går det över huvud taget??
Vad ska jag tänka på vid köpet?
Räcker det kanske med polfilter??
Tacksam för svar.
MVH Susanne
 
Jag har kört med ND8, men du kan ju även testa ND4. Förstår ditt dilemma. I studio har jag ibland velat ha kort skärpedjup, men mina blixtar är alldeles för starka. På sommaren mitt på dagen har jag kört F1.4 och 1/8000s och ibland räcker inte det till samt ibland vill jag ha kort skärpedjup och rörelseoskärpa på bakgrund med skarpt motiv.
 
Det beror lite på vad du kan få för ISO och slutartid med din kamera. När man tar utomhus i solsken gäller regeln Sunny 16 vilket för ISO 100 ger 1/3200 vid f/2 och 1/6400 vid f/1,4. Det betyder att om din kamera kan ställas in på ISO 100 och har slutartider upp till 1/4000 kan du ta med f/2 och om tiden går till 1/8000 går det med f/1,4 också.

Med de flesta systemkameror räcker det med ett ND4 för att få det att funka, men om man inte kan ställa ISO lägre än 200 kan man behöva ND8 för att komma till f/1,4. ND4 och ND8 är tillräckligt genomskinliga för att du ska kunna se i sökaren med ljusstyrka 1,4 eftersom ND8 motsvarar vad du ser när ljusstyrkan är f/5,6 utan filter. AF funkar också bra i dagsljus då.
 
Det beror lite på vad du kan få för ISO och slutartid med din kamera. När man tar utomhus i solsken gäller regeln Sunny 16 vilket för ISO 100 ger 1/3200 vid f/2 och 1/6400 vid f/1,4. Det betyder att om din kamera kan ställas in på ISO 100 och har slutartider upp till 1/4000 kan du ta med f/2 och om tiden går till 1/8000 går det med f/1,4 också.

Med de flesta systemkameror räcker det med ett ND4 för att få det att funka, men om man inte kan ställa ISO lägre än 200 kan man behöva ND8 för att komma till f/1,4. ND4 och ND8 är tillräckligt genomskinliga för att du ska kunna se i sökaren med ljusstyrka 1,4 eftersom ND8 motsvarar vad du ser när ljusstyrkan är f/5,6 utan filter. AF funkar också bra i dagsljus då.
Jag får det till 1/6400s vid f/2 istället om man följer sunny 16 rule. Vid iso 100 och f/16 skall det enligt denna regel vid full solsken vara lämpligt med 1/100s. Stegas detta ner till f/2: 1/100s, 1/200s, 1/400s, 1/800s, 1/1600s, 1/3200s, 1/6400s (för f-nummer: 16, 11, 8, 5.6, 4, 2.8, 2). Så för att man skall kunna använda f/1.4 måste man använda nd filter när solen står rakt uppe utan moln (eftersom det krävs 1/12800s slutartid).
 
Jag får det till 1/6400s vid f/2 istället om man följer sunny 16 rule. Vid iso 100 och f/16 skall det enligt denna regel vid full solsken vara lämpligt med 1/100s. Stegas detta ner till f/2: 1/100s, 1/200s, 1/400s, 1/800s, 1/1600s, 1/3200s, 1/6400s (för f-nummer: 16, 11, 8, 5.6, 4, 2.8, 2). Så för att man skall kunna använda f/1.4 måste man använda nd filter när solen står rakt uppe utan moln (eftersom det krävs 1/12800s slutartid).

Jag har bara stött på det här problemet en gång och då var det värde jag fick 1/6400 med bländare 2,8 (eller om det var 2,5). Antagligen ville exponeringsautomatiken underexponera lite för att inte blåsa ut de vita körsbärsblommorna som jag siktade på.
 
Vill man köra fullöppning ljusa dagar så brukar jag inland behöva använda ett nd4. Har även ett ND 8 men det blir srt att sätta skärpan pga den mörkar ner. Det första du ska göra är att välja lägsta ISO kvarstår problemet o du prompt vill plåta på full öppning i starkt solsken så är ett ND ett måste mer eller mindre.
 
Tänkte lägga till lite information som du KANSKE behöver, ifall du är intresserad av finlir. :)

Filtertillverkare använder olika skalor för att ange gråfiltrens täthet. Nedan en jämförelse mellan fyra av dessa:

EV-Steg / Densitometrisk täthet / Aritmetisk dämpning / Transmittans
HTML:
 2  0,6     4x  25,0%
 3  0,9     8x  12,5%
 .
 .
 .
10  3,0  1000x   0,1%

Dvs när en tillverkare märker ett filter med ND3, en annan med ND0.9 och en tredje med ND8x, så menar de samma sak!

Min praktiska erfarenhet av ND-filter är inte stor, men för just ditt ändamål har jag funnit att ND3 täcker de flesta situationer (med möjlihet att använda ISO 100, 1/4000 sekund och 1:1,4). Dock, när jag använde en traditionell spegelreflexkamera med optisk sökare (som jag antar att du har?) blev sökaren väl mörk, så det var lättare att använda ND2 (om det räckte). Det blev dock en del bytande och skruvande, vilket var trögt.

Sedan, när jag fick tillgång till en systemkamera med BRA EVF, så försvann problemet pötsligt. ND2-filtret var onödigt. Sökarbilden blev lika ljus och klar t.o.m. med ett ND10-filter(!) som utan (av tabellen ovan ser du att ND10 är ett väldigt kraftigt filter som släpper igenom bara en 1/1000-del av ljuset). Nu kunde jag plötsligt handhålla kameran, och följa rörliga motiv utan något skruvande fram och tillbaka. Går inte med en traditionell OVF/DSLR-kamera - med ett så kraftigt filter blir sökaren förstås helt svart.
.
 
Senast ändrad:
Tänkte lägga till lite information som du KANSKE behöver, ifall du är intresserad av finlir. :)

Filtertillverkare använder olika skalor för att ange gråfiltrens täthet. Nedan en jämförelse mellan fyra av dessa:

EV-Steg / Densitometrisk täthet / Aritmetisk dämpning / Transmittans
HTML:
 2  0,6     4x  25,0%
 3  0,9     8x  12,5%
 .
 .
 .
10  3,0  1000x   0,1%

Dvs när en tillverkare märker ett filter med ND3, en annan med ND0.9 och en tredje med ND8x, så menar de samma sak!

Min praktiska erfarenhet av ND-filter är inte stor, men för just ditt ändamål har jag funnit att ND3 täcker de flesta situationer (med möjlihet att använda ISO 100, 1/4000 sekund och 1:1,4). Dock, när jag använde en traditionell spegelreflexkamera med optisk sökare (som jag antar att du har?) blev sökaren väl mörk, så det var lättare att använda ND2 (om det räckte). Det blev dock en del bytande och skruvande, vilket var trögt.

Sedan, när jag fick tillgång till en systemkamera med BRA EVF, så försvann problemet pötsligt. ND2-filtret var onödigt. Sökarbilden blev lika ljus och klar t.o.m. med ett ND10-filter(!) som utan (av tabellen ovan ser du att ND10 är ett väldigt kraftigt filter som släpper igenom bara en 1/1000-del av ljuset). Nu kunde jag plötsligt handhålla kameran, och följa rörliga motiv utan något skruvande fram och tillbaka. Går inte med en traditionell OVF/DSLR-kamera - med ett så kraftigt filter blir sökaren förstås helt svart.
.

Tack för bra info!
Jag har en Nikon D600, vet du om den har tillräckligt bra EVF?
Mvh Susanne
 
Väl bekomme!

Ehh, D600 har ingen EVF alls...

EVF = Elektronisk ViewFinder
OVF = Optical ViewFinder

Din kamera har en OVF. Detta har fördelar i vissa fall, och nackdelar i andra. En av dess nackdelar har du själv upptäckt - sökaren blir mörk när ljuset blir dåligt, t.ex. när man sätter på ett gråfilter.

Nu finns det ju möjlighet att koppla in liveview till LCD-skärmen, och det KANSKE går att att se en ljusare bild där. Dock är denna liveview väldigt begränsad och primitiv jämfört med kapaciteten för en bra EVF (samma gäller Canons OVF-kameror). Det går inte att köra kontinuerligt med D600 i LV-läge, utan enbart enbildstagning. Skärmen blir svart under åtskilliga sekunder efter varje bild man tar. Inte för att det skulle ha blivit så mycket bättre även om bildprocessingen hade varit blixtsnabb, eftersom autofokusen är så långsam i LV-läge att den knappast är användbar i alla fall.

Nu har jag väldigt liten praktisk erfarenhet av D600, och det kan finnas vägar att reducera vissa av nackdelarna ovan. Någon med god erfarenhet av D600 kanske kan ha några tips.

Det är viktigt att du själv balanserar för att det jag skrivit ovan är taget ur det stora sammanhanget (dvs hur kameran fungerar som helhet), varför detta ABSOLUT INTE ska tolkas som att det mesta med denna kameramodell är negativt. Tvärtom, D600 är en BRA kamera, men i likhet med alla andra kameror så klarar den inte allt.

Det KAN således finnas möjlighet att du får en mindre mörk sökarbild på LCD-skärmen än i OVF:en med ett gråfilter monterat (men säkerligen inte för ett kraftigt 10 EV-stegfilter skulle jag säga).

Till sist, ifall min "Standardreferens" inte hade vari god erfarenhet av en riktigt bra och kapabel EVF, så hade jag bergis inte alls uttryckt mig lika "kärvt" som jag gjort ovan... :)

Och till allra sist, ifall du är nyfiken av dig och bor i närheten av Göteborg, så skulle du kunna testa min favoritkameramodell. Att den är försedd med en superb EVF behöver jag väl knappast nämna... :)
.
 
Med ett gråfilter på tre steg blir sökaren inte mörkare än om du använt ett objektiv på f/4 (om det är f/1,4), så det ska inte vara några som helst problem med din optiska sökare.
 
Hittade vad det innebär. Kommer att använda filtret på min 85/1.2, räcker det med två steg?
---
Ifall två steg räcker beror på ljussituationen. Med ett 1:1,2-objektiv så kommer det nog att ligga på marginalen ibland, så jag föreslår ett ND-filter på 3 EV-steg.

Ifall du, liksom trådskaparen, har en någorlunda modern FF-kamera (moderna kameror har ljusare sökarskivor), riktigt glasprisma och ett 1:1,2-objektiv så bör det inte vara några problem att se tillräckligt bra i OVF:en, som afe skriver.

Det var några år sedan jag provade ett 3 EV-stegfilter på en OVF-kamera, och det blev väl mörkt. Men det var bara en APS-C-kamera med spegelprisma (ger lite ljusförluster) och något superljusstarkt objektiv hade jag inte tillgång till (kan ha varit 1:3,5).
.
 
Väl bekomme!

Ehh, D600 har ingen EVF alls...

.

Hahaha! Ja där ser du hur grön jag är i fotografvärlden :p
Bor tyvärr inte runt GBG området så jag missar din EVF visning, men tack vare många trevliga svar vet jag nu vad jag ska köpa för filter för att kunna ta mina bilder...
Och LV på D600 är helt kass, använder den i absoluta nödfall, dvs nästan aldrig, annars en väldigt trevlig kamera för det priset den har.
 
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto