Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gråa prickar
- Trådstartare Crona
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Hejsan!
Upptäckte precis att jag hade ett antal gråa prickar på mina bilder från idag och undrar nu vad detta är? Förmodar att det är damm som kommit fastnat på sensorn och min fråga är då också hur får jag bort detta på bästa sätt?
Damm brukar inte synas på annat än riktigt små bländare. Det är inte så att du har fått fläckar på bakersta linsen?
Crona
Aktiv medlem
Damm brukar inte synas på annat än riktigt små bländare. Det är inte så att du har fått fläckar på bakersta linsen?
hade väldigt lång slutartid på bilder och automatiskt väldigt liten bländare då (f22). Upptäckte också att prickarna inte syns på "normala" slutartider
Crona
Aktiv medlem
Du kan ha haft smuts på frontlinsen också. Det syns framför allt på extrema vidvinklar i motljus och små bländare.
Varför inte tala om lite mer vad du använt och gärna lägga upp en bild också, så får du bättre svar.
http://www.flickr.com/photos/27857846@N05/2964614420/
Där syns det tydligt i taket på bilden, den är tagen med Canon 400d och 10-22 objektiv
L-G
Aktiv medlem
OK. Du har använt extremvidvinkel oxh du fotograferar mot det ljusa taket och använder liten bländare. Jag sätter en slant på smutspartiklar (små vattendroppar??) på frontlinsen.
Extremvidvinklar är väldigt kinkiga med ren frontlins. Använder du liten bländare blir skärpedjupet så stort att frontlinsen nästan hamnar i skärpa. Därför syns partiklar väldigt väl. Ha alltid med en putsduk och en liten blåsbälg i kameraväskan.
Hur ser frontlinsen ut nu? Ren?
Extremvidvinklar är väldigt kinkiga med ren frontlins. Använder du liten bländare blir skärpedjupet så stort att frontlinsen nästan hamnar i skärpa. Därför syns partiklar väldigt väl. Ha alltid med en putsduk och en liten blåsbälg i kameraväskan.
Hur ser frontlinsen ut nu? Ren?
Crona
Aktiv medlem
OK. Du har använt extremvidvinkel oxh du fotograferar mot det ljusa taket och använder liten bländare. Jag sätter en slant på smutspartiklar (små vattendroppar??) på frontlinsen.
så det är bara att fälla upp spegeln och blåsa bort det? eller?
skogsbaronen
Aktiv medlem
http://www.flickr.com/photos/27857846@N05/2964614420/
Där syns det tydligt i taket på bilden, den är tagen med Canon 400d och 10-22 objektiv
Det ser inte ut som damm. Damm brukar vara mindre och mörkare fläckar.
Antagligen ssmuts på frontlinsen.
Dom är ju ganska jobbiga att clona bort skulle jag tro.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Tittade bara efter fläckarna och la inte märke till vilken otroligt häftig bild det var. Väldigt snyggt fotat!
Crona
Aktiv medlem
Tittade bara efter fläckarna och la inte märke till vilken otroligt häftig bild det var. Väldigt snyggt fotat!
Haha tack så mycket =)
skogsbaronen
Aktiv medlem
Men är detta ett svårt problem att lösa? Eller är det relativt enkelt att rengöra detta?
Ja alltså frontlinsen är ju glasbiten längst fram på objektivet. Bara att torka av med putsduk.
Använder du filter föresten? Det händer att folk aldrig bryr sig om att putsa frontlinsen och baksidan av filtret om de har ett filter framför, men det kan ju faktiskt bli kondensfläckar och sådant innanför filtret.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Jag använder ett UV-filter ja... kan testa att putsa detta!
Testa först att fota typ himlen med liten bländare UTAN filter och se om problemet kvarstår. Då vet du var problemet sitter.
joanna81
Aktiv medlem
hålle med dig...tycket att bilder e riktigt grym.Tittade bara efter fläckarna och la inte märke till vilken otroligt häftig bild det var. Väldigt snyggt fotat!