Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråa prickar på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft min D70 i nu 10 månader tills nu helt utan problem. Så när jag lade över mina senaste
bilder från skidsemestern så upptäckte jag
några (3) grå-svarta prickar ganska stora ser ut som fläckar.

Har 2 objektiv, prickarna sitter på exakt samma ställe då man byter objektiv.

Vad kan det bero på och hur löser man problemet?

Tack på förhand...

Bilagor

• 123.jpg
    123.jpg
    5.3 KB · Visningar: 988
extra kommentar..

Jag gissar att det är damm som har kommit in.. men det hjälper mig inte så mkt då jag inte vet hur jag skall få bort det.

Det där är damm på sensorn. Det kan åtgärdas på flera olika sätt, bla genom att blåsa bort det med blåsbälg eller använda exempelvis "sensorbrush" och en speciell rengöringsvätska.

Om du har garanti kvar på kameran så brukar Nikon åtgärda det gratis. Det har de i alla fall gjort för mig en gång. Frakten fram och tillbaka är allt som du behöver stå för. Plus väntetiden:)

Ring och hör med Nikon så berättar de hur du ska gå tillväga.

Det kan kännas säkrare att låta Nikon göra det om du är rädd för att något ska gå åt pipan.

Förra året gjorde Nikon ren sensorerna gratis på Fotomässan. Om du ska dit kan det vara värt att chansa och ta med kameran.

Gummiblåsa

Hej.
Har haft exakt likadana fläckar själv. Köpte en stor gummiblåsa utan borste själv. Körde spegeluppfällning. Blåste flera gånger mot censorglaset, stängde av kameran så spegeln fälldes ner igen. Fungerade utmärkt.
Mvh/Ernst
PS. Håll blåsan nån cm från glaset som skyddar censorn bara.Ds

En spegeluppfällning gör du genom att välja den gula nyckeln i menyn. Leta därefter upp valet "Spegellås". Bekräfta med "Ja" och tryck på avtryckaren. Stäng av kameran när du är klar med rengöringen så återgår den till standardläge.

OBS! Se till att ha ett uppladdat batteri i kameran innan du väljer läget "Spegellås".

En mycket bra gummiblåsa är "Hansa "Dynamic" som säljs av Photax . Mycket bättre än Apotekets Revaxör-blåsa.

Senast ändrad:
Boris har svarat!

Tjenix.
Tycker Boris svarat på ett utmärkt sätt!!
Du behöver inte vara orolig över dessa fläckar.
Skaffa blåsa och blås på:eek:)))
Kniper det sen får du skaffa pads och vätska från zebra media och göra en grovrengöring.
Med et behövs säkert inte i detta fallet!
Mvh/Ernst

Tack för svaren!

Låter lugnande! Tack för alla svaren, skall köpa mig en "blås" så jag får bort dammet. :)

MVH Johannes

De flesta tycks köra med blåsa, jag har kört med luft-på-burk, är det inte bra? En sak jag märkte är att det blir rackarns kallt om burken, det kanske inte är bra att blåsa kalluft på sensorn?

//Lasse

NEJ! Använd EJ tryckluft på burk, du kan förstöra kameran totalt.

Som du säger blir burken (och luften) lätt superkall och det är inte alls bra.

Så sluta med det omedelbart!

/Henri

dobos skrev:
De flesta tycks köra med blåsa, jag har kört med luft-på-burk, är det inte bra? En sak jag märkte är att det blir rackarns kallt om burken, det kanske inte är bra att blåsa kalluft på sensorn?

//Lasse

de flesta (alla) burkar kan "spotta" ut vätska om vinkeln du håller burken i blir fel...och ibland annars med...

denna vätska är kall och ger fläckar på sensorn...aldrig sånt...

använd.
1, Blåsa (mekanisk) se ovan.
2, Sensor Brush http://www.visibledust.com/
3, Pads och vätska (ren odenatuerad sprit)

lycka till...

/b

ps, tryckluft för rengöring brukar för övrigt mest blåsa skräpet längre in i kameran eller vad det nu är....

Oj oj oj!!
Jag ska aldrig mer köra med tryckburk. Tack för tipsen, det har gått bra hittills (renblåst en gång), men det kanske var ren tur. Sticker å skaffar blåsa nästa gång det behövs. Tack än en gång.

//Lasse

gick inte riktigt...

Hej. Har nu provat blåsborste, lånade en av en kompis på jobbet. Resultatet var ok, några av prickarna försvann men två återstår tyvärr. Får ej bort dem hur mkt jag än blåser.

Återstår altså att ringa/åka till Nikon (kameran är 11 månader gammal) eller gå på med något tyngre själv.

Man får försöka lista ut var dammpartiklarna sitter och blåsa som tusan i det området. Att blåsa på måfå rensar sällan bort allt damm. Om man har bra belysning går det ofta att se dammpartiklarna med blotta ögat.

Talat med Nikon

Jo, jag ser prickarna allt. Har försökt att blåsa på dem mend e försvinner inte.

Ringde Nikon i Sthlm. De rekomenderade inte vidare äventyr med "tyngre" verktyg utan om jag
hade garanti (=2 på på detta enligt dem) så lämna in. Jag bor i Borås så det gick fint att åka till AE Fotoservice inne i GbG. I nästa vecka lämnar jag in den där.

Tillbaks från AE Foto

Hejsan igen.

Nu har kameran kommit tillbaks från AE foto i GBG. Reparationen gick på garanti efter MYCKET tjat och övertalning :/

En kompis till mig som bor i gbg lämande in den åt mig. Det tog dem ca 5 min att utföra jobbet.

Nu är kameran tillbaks hos mig i Borås. Är jag nöjd - nej tyvärr.

Se på den bifogade bilden.. prickar kvar när jag fotar mot klarblå himmel. Skall man godta detta?

Bilagor

• dsc_0019-liten.jpg
    dsc_0019-liten.jpg
    20.4 KB · Visningar: 308
Re: Tillbaks från AE Foto

Hej,

Jag tror att det är oundvikligt att du får lite skräp på sensorn på en så pass gammal kamera. Även om de gör rent sensorn, så samlas det faktiskt en del damm inne i kameran och det tar inte många dagar förrän ett par dammkorn landar på sensorn.

Frågan är om dammet stör bilderna, eller om de bara syns när du fotar en klarblå himmel? Om de syns på dina "riktiga" bilder, bör du göra något åt det, annars är det nog bara att ta det lugnt.

AE Foto är jag för övrigt lite skeptisk till eftersom de en gång gjorde rent min kamera med tryckluft medan jag väntade. Det var innan jag visste att det potentiellt sett kan skada kameran, annars hade jag nog skrikit STOPP!!!

Tompa

oooo_quattro skrev:
Hejsan igen.

Nu har kameran kommit tillbaks från AE foto i GBG. Reparationen gick på garanti efter MYCKET tjat och övertalning :/

En kompis till mig som bor i gbg lämande in den åt mig. Det tog dem ca 5 min att utföra jobbet.

Nu är kameran tillbaks hos mig i Borås. Är jag nöjd - nej tyvärr.

Se på den bifogade bilden.. prickar kvar när jag fotar mot klarblå himmel. Skall man godta detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar