Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gräv ner alla ledningar!
- Trådstartare acke
- Start datum
DaMoose
Aktiv medlem
Det är bara att flytta till Norrland
Här är det inte något större problem att komma till någon kabel eller ledningsfri zon om man är beredd att traska några minuter.
Jag brukar hålla till mest i naturen eller i fiskebåten och gillar inte staden nå vidare.
Fått ganska många fina landskapsbilder, iaf. i mitt tycke.
Här är det inte något större problem att komma till någon kabel eller ledningsfri zon om man är beredd att traska några minuter.
Jag brukar hålla till mest i naturen eller i fiskebåten och gillar inte staden nå vidare.
Fått ganska många fina landskapsbilder, iaf. i mitt tycke.
sebbfolk
Aktiv medlem
Elledningar kan vara vackra! (Bild att beskåda finns här.)
Men visst måste väl ändå luft-elledningar vara hopplöst opraktiskt? Konstigt att man inte drar dem i rör längs marken, som pipelines ungefär. Åtminstone i Obygden. Borde ju bli enklare underhåll och mindre risk för avbrott vid snöfall och trädras.
Fast då hade ovanstående bild varit rätt trist förstås....
Men visst måste väl ändå luft-elledningar vara hopplöst opraktiskt? Konstigt att man inte drar dem i rör längs marken, som pipelines ungefär. Åtminstone i Obygden. Borde ju bli enklare underhåll och mindre risk för avbrott vid snöfall och trädras.
Fast då hade ovanstående bild varit rätt trist förstås....
KGS
Aktiv medlem
sebbfolk skrev:
Elledningar kan vara vackra! (Bild att beskåda finns här.)
o var ska alla fåglar sitta? träden e ju redan nertagna för att ge plats för ledningarna...
Flummizen
Aktiv medlem
Re: Lösningen...
Precis vad jag tänkte på!
Finns den för Canon oxå?
// Calle
Anderzon skrev:
Här kommer den perfekta lösningen för oss alla!!
Låt Mig presentera < The Super Nikonchainsaw >
Tar sig igenom de allra vanligaste och mest komplicerade stolparna med lätthet...
Precis vad jag tänkte på!
Finns den för Canon oxå?
// Calle
KGS
Aktiv medlem
Re: Re: Lösningen...
funkar hyfsat med adapter har jag hört...
Flummizen skrev:
Finns den för Canon oxå?
funkar hyfsat med adapter har jag hört...
lynxx
Avslutat medlemskap
Äntligen har Canon och Nikon enats om en standard!
Samma svärd passar faktiskt på Nikon Chainsaw samtliga F-modeller och på Canon Sawchain EOS-XX.
På de äldre manuella varianterna måste man fila upp hålen för kedjesmörjningen an aning.
Är det någon som hört rykten om någon storformatare med 25'svärd från Pentax, Mamiya eller HB??
Tigersågen är väl att betrakta som en APS-variant där man kan byta blad hur som helst.
Samma svärd passar faktiskt på Nikon Chainsaw samtliga F-modeller och på Canon Sawchain EOS-XX.
På de äldre manuella varianterna måste man fila upp hålen för kedjesmörjningen an aning.
Är det någon som hört rykten om någon storformatare med 25'svärd från Pentax, Mamiya eller HB??
Tigersågen är väl att betrakta som en APS-variant där man kan byta blad hur som helst.
fjalstal
Aktiv medlem
Som vapenvägrare och pacifistslusk kan jag inte tigande acceptera detta ohejdade propagerande för vapen så jag rekommenderar en sån här istället: http://www.jitecmaskinab.se/Partner/partnerk1250.htm . Dom där eländiga ledningarna brukar vara stagade här och var och då står man sig rätt slätt med bara en motorsåg. Kombinerar man den med en bra motorsåg, t ex http://www.se.jonsered.com/node52.asp?product_id=cs2186wh_2004 så borde man vara rätt välutrustad. Nackdelen är väl att det inte räcker med en kameraväska längre utan man får skaffa en sån här: http://www.mowag.ch/Images/Bildergalerie/hummer/hummer_06.jpg . Bara att ge järnet rakt in i naturen och upp i lyften för att få lite höjd på bilderna.
nfoto
Aktiv medlem
Chano skrev:
I tätorter är det luftledningar.
I skogslandet är det hyggen (som aldrig är vackra).
I fjällen är det master.
I sverige finns inte många platser där man kan ta en bild från ett berg utan att få med något av dessa företeelser.
Visst blir man lite trött ibland..
-Anders
Dere svensker tenker merkverdig. Ta med disse innretningene som et motivelement og utnytt det, istf. å klage. Det kan tas masser av spennende bilder av kraftledninger.
"Uberørt" natur i Skandinavia er en illusjon og om naturfotografene konsekvent unnviker å fortelle i bilder hvordan virkeligheten er, bidrar vi bare til å forsterke denne falske illusjonen.
KGS
Aktiv medlem
nfoto skrev:
bidrar vi bare til å forsterke denne falske illusjonen.
här gäller det att locka japaner o tyskar vet du, vi har ingen olja så vi kör med orörd natur istället! Men bredband och 3G täckning vill vi ha överallt... o vargar.
fjalstal
Aktiv medlem
Chano skrev:
I skogslandet är det hyggen (som aldrig är vackra).
Har man sett Lars Lerins akvareller med hyggesmotiv så tycker man nog annorlunda efteråt. Lars Lerin har iofs förmågan att visa så kallade "fula" saker på ett sätt som få klarar. Hans målningar av Munkfors centrum presenterar samhället på ett sätt som vid första anblicken är svår att se som besökare men bilderna öppnar för ett annat sätt att se på saker. Jag tror inte att det är omöjligt att få samma känsla i ett fotografi
TT.
Aktiv medlem
Visst har man stört sig på tele/kratftledningstolpar.
Men som någon skrev tidigare, de har funnits sen 1800-talet, så på något sätt tillhör de nog landskapet.
Om ca 50-år när de kanske inte finns så många stolpar kvar, (de flesta ledningar är nog nedgrävt då).
Så kommer antagligen vi fotografer att springa runt och leta efter dem. För att dokumentera en svunnen tid.
En av de bilder som jag har sålt mycket bra av, är just på en telefon stolpe med vita isolatorer mot blå himmel.
Men som någon skrev tidigare, de har funnits sen 1800-talet, så på något sätt tillhör de nog landskapet.
Om ca 50-år när de kanske inte finns så många stolpar kvar, (de flesta ledningar är nog nedgrävt då).
Så kommer antagligen vi fotografer att springa runt och leta efter dem. För att dokumentera en svunnen tid.
En av de bilder som jag har sålt mycket bra av, är just på en telefon stolpe med vita isolatorer mot blå himmel.
Flummizen
Aktiv medlem
lynxx skrev:
Nix, men ja hittade den här, den bör juh funka utmärkt på de lite äldre el/telestolparna.
Tror även kamerafäste ingår till armen, så man slipper klättra i träd om man vill ha en fin ovanifrån vy.
// Calle -Snubben me galna ideér-