Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gränsen mellan amatörfotograf och fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Det det handlar väl om till syvende og sist är väl att du skapar bilder?
Jag har skrivit "Bildmakare" på mitt eftersom jag inte lever på min fotografi! Men det är förbannat roligt!!

Och var hamnar man om man fotar med egen systemkamera på sitt jobb emellanåt.? :-D
Jag får ju faktiskt betalt för det men är inte inhyrd som fotograf..

Jag tänkte skaffa visitkort för att dela ut om någon skulle vilja ha. Dock har jag inget företag eller något sådant, utan det skulle vara mer ett privat visitkort.
Jag tänkte på vad jag skulle skriva på visitkortet, jag har inte fotat länge alls, började det här året.
Skriva amatörfotograf känns inte så bra, vart går egentligen gränsen mellan amatör och icke amatör?

Tack på förhand!

Jag skulle bara skriva fotograf. Det är ju inte på något sätt en skyddad titel precis som med journalister. Tror det viktiga är vad du visar upp i din portfolio snarare än själva titeln i sig.

Mvh

ett proffs som också älskar att fota kan ju då kalla sig proffsamatör

Tja, varför inte. Vad det nu skulle betyda. Om man har det som hobby så blir det väl hobbyproffsamatör?

Fast amatör implicerar att man inte gör det yrkesmässigt. Och proffs implicerar att man gör det yrkesmässigt. Så det blir svårt att få ihop logiskt.

Jag har funderat lite på en annan sak. Finns det några amatörkassörskor? Alltså jobbar i kassan bara för att det är så kul, utan att ta betalt.

Om man inte tar betalt när man sitter i en kassa finns det väl inte något att göra?

Jag har skrivit "Amatörfotograf" på mitt visitkort. Jag har lyckats reta åtminstone en annan amatörfotograf med det tilltaget =)
Han menar på att om man är seriös hobbyfotograf med bra grejor så ska man inte kalla sig amatör (han vill inte betitlas amatör således, mig bekommer det inte ett dugg).

Definitionen är glasklar för mig: antingen är man proffs i den betydelsen att man har sin primära inkomst på att fotografera samt sälja sina fotoprodukter eller kringverksamhet som kurser eller utställningar.
Eller så är man amatör med ett fotointresse men får sin primära inkomst på annat håll.

Nedlagd tid eller pris på utrustningen tycker jag inte spelar någon roll, vattendelaren är huruvida man lever på sitt fotograferande eller inte.

Amatör i det här sammanhanget har heller ingen negativ betydelse för mig och säger inget om kvalitén på fotograferandet.

Om sen någon jobbar som busschaufför eller civilekonom, whatever, och fotar på fritiden vill skriva "naturfotograf" eller "Wille Willson Nature photography" på sina visitkort eller som vattenstämpel gör det inte mig ett dugg. Men min åsikt är att epitet "naturfotograf" syftar på någon som har det som yrke.

Jag blir nyfiken på varför du skall ha ett visitkort. För mig är visitkort något man har i syfte att marknadsföra sig och knyta kontakter inom sitt område.

Om du inte jobbar med foto skall du ju inte ha ett kort som det står fotograf på? Du skriver väl inte skidåkare bara för att du gillar att åka skidor om du är tex IT-konsult?

//Mårten

P.S jag försöker inte frånta någon rätten att kalla sig fotograf, det är en annan frågeställning.

Jättebra att dela ut till vänner och bekanta, kollegor, släkt, folk man möter ute i markerna som blir nyfikna på vad för bilder man presterar med utrustningen. Andra amatörfotografer man träffar osv. Mitt visitkort innehåller primärt namn, ort, mailadress för kontakt och en webadress till min portfolio.

Senast ändrad:
En fotograf på betalt uppdrag är en proffsfotograf, när samma person tar familje- och semesterbilder utan betalande uppdragsgivare så är hen en amatör- eller hobbyfotograf?

En bekant som kör taxi kör sin amatörVolvo till jobbet, då är han amatörbilist.
Väl framme byter han bil till en snarlik Volvo, en proffsVolvo å då blir han proffsbilist?

Kommer den här diskussionen överleva Coronaviruset?

Tänk att ni kan dra igång en 11 år gammal tråd och sedan fortsätta samma meningslösa traggel utan att ens reflektera över det.

Tänk att ni kan dra igång en 11 år gammal tråd och sedan fortsätta samma meningslösa traggel utan att ens reflektera över det.
Av de 17 personer som har deltagit i år är det 10 som inte var medlemmar på Fotosidan när tråden senast var aktiv. De senare kanske vill bidra med lite meningslöst traggel nu eftersom de inte hade chansen för 11 år sen?

;-)

(PS. Det är frivilligt att läsa Fotosidans forumtrådar. DS)

Det är uppenbarligen en fråga som berör.
Det finns fler trådar i samma ämne. Men eftersom fotograf inte är en yrkestitel så handlar diskussionerna bara om åsikter.

Meningslöst eller inte? Det är upp till betraktaren.

Jag tänkte skaffa visitkort för att dela ut om någon skulle vilja ha. Dock har jag inget företag eller något sådant, utan det skulle vara mer ett privat visitkort.
Jag tänkte på vad jag skulle skriva på visitkortet, jag har inte fotat länge alls, började det här året.
Skriva amatörfotograf känns inte så bra, vart går egentligen gränsen mellan amatör och icke amatör?

Tack på förhand!

Frågan om vem som har ”rätten” att använda vilket prefix (om man nu måste ha något) framför ordet ”fotograf” har varit uppe väldigt många gånger under åren och det kommer till slut att landa i rent tyckande.

Vad gäller dina visitkort tycker jag du ska fundera över syftet med dessa och vilken funktion ”xxxx-fotograf” då fyller. Rent juridiskt är du fotograf när du tar en bild och vid en ev. försäljning / publicering. Det oavsett hur detta är relaterat till din försörjning.

Jag kan förstå poängen med ett kort och i ditt fall skulle jag nog välja ett kort med namn och de kontaktuppgifter du tycker är lämpliga (t.ex bara en mailadress) och med en fotorelaterad logotype - typ en kamera ;-)

Det fungerar då att dela ut i ett fotosammanhang men du har inte sagt något alls om företag eller yrkesroll.

På visitkort brukar man inte använda proffs/amatör/hobby. Fotograf räcker gott och väl. Sätter du det som titel på dig får man väl anse att du ämnar sälja dina kundskaper inom området.
Skulle jag se någon som betitlade sig själv som proffsrörmockare, proffsprogrammerare, proffsbanktjänsteman, proffslärare hade jag sett det som oseriöst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar