Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gränsen mellan amatörfotograf och fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Vänder lite på frågan

Denna diskussion kan bli oändlig då alla har olika uppfattningar...

Men, efter att ha läst denna tråd så blir det onekligen så att man ställer sig frågan om vad jag "kan kalla mig" då?
Nu söker jag absolut ingen titel till mig, utan vill bara vända på frågan lite.

Jag är relativ nybörjare inom digitalfoto.
(Har dock fotat en hel del på 80-90-talet)

I mitt egna företag använder jag kameran för att fota för hemsidor, annonser, reklamblad samt en del produktfoton etc. Egentligen inget märkvärdigt.
Jag har dock egen firma, f-skatt och är momsreggad.

Jag är dock att anse som nybörjare på att fota tycker jag. Jag läser dagligen här på Fotosidans forum för att lära mig hantera kameran och gör så gott jag kan.

Vad är då jag?

(själv anser jag att jag är amatörfotograf trots att jag tjänar pengar på fotograferandet i mitt företag)

Sällar mig till kören som tycker att amatörfotograf inte alls låter illa.

Fotograf = yrkesfotograf dessvärre. Fotokonstnär är OK, då lär ingen inbilla sig att du försöker försörja dig på det ;-)

Sen har du ju också: LJUSMÅLARE

"grundat på kraven för medlemskap i yrkesorganisatione som ex BLF."
Är väll?
att man ska ha haft fotograferandet som jobb och huvudinkomst i minst 6 månader för att kalla sig yrkesfotograf/pressfotograf

Som du skriver så förknippas oftast Fotograf med att man är yrkesfotograf vilket för det mesta inte stämmer.

just därför har jag själv valt att bara skriva Foto men om någon frågar så säga jag antingen hobbyfotograf elr fotostuderande.
som sagt finns det en mängd olka ord man kan kalla sig och va går definitionen emellan dom alla?

fotograf
Yrkesfotograf
hobbyfotograf
fotostuderande
frilansfotograf
Amatörfotograf

Av alla förslag du fått tycker jag du kan stanna redan vid det första. Det tycker jag framgår av det du skriver.

Du vill skaffa ett visitkort om utifall ”någon skulle vilja ha”. Du har bara fotograferat några månader(?) så du inser naturligtvis att du inte är någon riktig fotograf. Du är (nybliven?) ”kameraägare” men det gör sig väl inte på ett visitkort.

Det här har varit på tapeten massor av gånger, och jag förvånar mig varje gång över problemet med titeln fotograf eller inte. Sätt namn och adress på ett enkelt visitkort och krångla inte till det. När du börjar sälja bilder av någon omfattning som yrkesman så är det dags att fundera på vad du ska sätta på ditt kort.

Fotografera på bara och ha så roligt du kan så når du dit en vacker dag.

Jag inser givetvis att jag inte är någon fotograf, frågeställningen är ju egentligen, om man bortser från mina visitkort, vart gränsern går. Dock tycker jag att jag har fått massa bra svar här. Vad jag menade med "någon som skulle vilja ha" är att om jag t ex fotar folk på stan. Då kan det ju kanske vara bra om man presenterar sig och kanske har ett visitkort. Det är väl beroende på situation, men ändå

Är väll?
att man ska ha haft fotograferandet som jobb och huvudinkomst i minst 6 månader för att kalla sig yrkesfotograf/pressfotograf

Som du skriver så förknippas oftast Fotograf med att man är yrkesfotograf vilket för det mesta inte stämmer.

just därför har jag själv valt att bara skriva Foto men om någon frågar så säga jag antingen hobbyfotograf elr fotostuderande.
som sagt finns det en mängd olka ord man kan kalla sig och va går definitionen emellan dom alla?

fotograf
Yrkesfotograf
hobbyfotograf
fotostuderande
frilansfotograf
Amatörfotograf

Har du visitkort där det står enbart namn och FOTO? Har du företag också eller?

Jag skaffade visitkort för ett par år sedan som ett medel att knyta kontakter när jag är ute och fotar; har inte lämnat över jättemånga men har ändå haft nytta av dem. Jag lämnade titelfältet tomt och på namnraden skrev jag "foto: Per Berger". Eftersom korten enbart ska användas i fotosammanhang fungerar det fint och det blir inga titelfrågor eftersom det inte finns någon titel.

/Per

... Vad jag menade med "någon som skulle vilja ha" är att om jag t ex fotar folk på stan. Då kan det ju kanske vara bra om man presenterar sig och kanske har ett visitkort. Det är väl beroende på situation, men ändå

OK, jag fattar! Har funderat lite på det själv. Kan vara bra om man vill plåta någon eller om någon kommer fram efter en bild och undrar. Ett kort med namn, telefonnummer o mailadress, så kan man be dom maila i fall dom vill ha bilden o kolla på.
Det har också hänt att jag huggit nån yngre sysslolös förmåga och bett dom hålla upp en reflexskärm eller liknande. Då kanske man kan presentera sig med ett kort.
Personligen skulle jag aldrig ens fundera på att skriva "fotograf". Känns som lånta fjädrar. Fotograf är ett rätt häftigt yrke i mångas ögon, man ska inte utge sig för nå't man inte är.

OK, jag fattar! Har funderat lite på det själv. Kan vara bra om man vill plåta någon eller om någon kommer fram efter en bild och undrar. Ett kort med namn, telefonnummer o mailadress, så kan man be dom maila i fall dom vill ha bilden o kolla på.
Det har också hänt att jag huggit nån yngre sysslolös förmåga och bett dom hålla upp en reflexskärm eller liknande. Då kanske man kan presentera sig med ett kort.
Personligen skulle jag aldrig ens fundera på att skriva "fotograf". Känns som lånta fjädrar. Fotograf är ett rätt häftigt yrke i mångas ögon, man ska inte utge sig för nå't man inte är.

Du har rätt i att ett kort med bara namn, telenummer, mailadress och sedan kanske länken till fotosidan räcker. Tack för svaret!

Om du inte vill skriva "Fotograf: förnamn efternamn" på visitkortet så skriv "Foto: förnamn efternamn" kanske?

Fritidsfotograf lät fint tyckte jag.
Eller så skriver du någonstans innehar a-skatt. Så fattar företagen iaf

Det verkar som om du skall dela ut visitkorten i kommersiellt syfte, alltså bör det väl stå ”Fotograf”, tror inte det är någon skyddad yrkestitel. Verksamhetens omfattning borde inte spela någon roll, landet har i princip näringsfrihet även om olika intressenter försöker hindra detta på olika områden sen finns det förstås även en del vettiga inskränkningar som skyddar allmänheten. Det har i princip inget att göra med om man har någon sorts bolag eller inte, inkomster bör förstås deklareras. :)

Som Lars sa ovan så är fotograf inte en skyddad yrkestitel i Sverige så det är helt OK att kalla sig för det om man så vill. För mig implicerar dock både fotograf och musiker yrken och verksamhet av åtminstone någorlunda omfattning så jag har lite svårt att kalla mig själv för det så här långt.

När jag står på scenen och spelar bas så är jag dock musiker för dom som tittar på och dom som betalar, och på samma sätt är jag fotograf när jag fotar på en tävling eller annat evenemang. Om någon frågar mig så säger jag att jag är hobbyfotograf och -musiker, men om/när inkomsterna ökat lite till så tänker jag uppgradera min titel och ta bort "hobby". :)

Är väll?

Jag anser bestämt att man kan vara yrkesfotograf, utan att vara medlem i någon branschorganisation.
Kravet som BLF har gäller ju medlemskap, men per defintion bör man väl vara yrkesfotogragf om man försörjer sig på sitt fotograferande till mer änn 50% av sin arbetstid? Oavsett hur länge man gjort det, eller om man nu inte är medlem i en organisation för fotografer.

Personligen är jag medlem i SFF, och ägnar mig huvudsakligen åt fotografering som yrke.
Men jag tycker att det här med titlar har fått för stora proportioner.

Varför 50%? Man kan väl ha mindre andel foto i sin verksamhet men fortfarande vara yrkesfotograf.

Varför 50%? Man kan väl ha mindre andel foto i sin verksamhet men fortfarande vara yrkesfotograf.

Visst kan man diskutera om gränsen skall gå vid 50% av arbetstid/inkomst.

Men någonstans måste man dra en gräns.

För att ställa en retorisk fråga:

Säg att jag skulle ha ett arbete på 95% med något helt annat, och till övriga 5% försörja mig som fotograf.
Är jag då verkligen yrkesfotograf?

Nu bryr jag mig väldigt lite om vilken titel folk använder.
Speciellt här på FS.

Själv är jag så trött på det här jagandet efter titlar att jag skulle vilja kunna ta bort titeln här på FS helt och hållet.

Och vad det gäller visitkortet så tycker jag att "Fotograf" är en bra lösning.

Visst kan man diskutera om gränsen skall gå vid 50% av arbetstid/inkomst.

Men någonstans måste man dra en gräns.

För att ställa en retorisk fråga:

Säg att jag skulle ha ett arbete på 95% med något helt annat, och till övriga 5% försörja mig som fotograf.
Är jag då verkligen yrkesfotograf?

Nu bryr jag mig väldigt lite om vilken titel folk använder.
Speciellt här på FS.

Själv är jag så trött på det här jagandet efter titlar att jag skulle vilja kunna ta bort titeln här på FS helt och hållet.

Och vad det gäller visitkortet så tycker jag att "Fotograf" är en bra lösning.

Vad det gäller å kalla sig fotograf är väll upp till var och en, visst får man kalla sig fotograf utan det jag skrev men jag tycker man bör ha foto som en större del av sin inkomst i falla man ska falla sig fotograf just för att det förknippas oftast med yrkesfotograf.

tyvärr är det många redan i fjortisåldern som kalla sig fotograf som inte kan hålla i en systemkamer och inte änns vet vad M/TV/AV läge är.
och det tycker jag jag är fel att kalla sig fotograf då!

Sj har jag val att bara skriva "Foto Anton" på min visitkort.

Ytterligare en vinkling: När du blir ett etablerat namn som stjärnfotograf så vet tillräckligt många vem du är. Då kan du ta bort titeln Fotograf och annan säljtext, och bara ha namn och adress. Slutliga steget: bara namnet, inget annat på ett sobert kort. Kan endast toppas av ett tomt kort med en handskriven signatur!

Mindre är mer, alltså.

Tycker det är upp till var och en att kalla sig för olika epitet, om man anser sig kunna bära det. Att man har en skattsedel eller ett snyggt visitkort säger inte det minsta om vilken kvalitet kunden får.

Att man lever av sin fotografi säger mest att man lever av sin fotografi, att man gillar fotografi, säger att du gillar fotografi.

Bästa är att låta bilderna tala för en, f-skatt eller inte, yrkesfotograf eller ej. Bara kika runt här på FS... finns så många talanger som "bara" har det som en hobby.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar