Annons

GPS till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

tranemoandy

Medlem
Hej! Undrar om någon känner till vilken /vilka gps:er som passar till D300. Vart man kan beställa. Jag pratar om de små smidiga som ska gå att fästa på blixtfästet. mvh Andreas

De gps-er som ger geotaggar till digitalbilder funkar lika bra till alla olika digitalkameror, oberoende av fabrikat och modell. Man fäster dem normalt inte på kameran, utan t ex i jackan. Geotaggen lägger man in i bildfilen med hjälp av ett speciellt program i datorn.

ja men

det ska finnas särskilda speciellt anpassade till d3 och d300 som automatiskt lägger till infon i bildens meta. Men hittar inget ställe att beställa från. mvh andreas

Här är en: Di-GPS. En kompis har den första versionen och är mycket nöjd, så när som på lite väl stor batteriförbrukning fungerar den bra. Den som säljs nu är bättre på den fronten.

Det finns ytterligare en tillverkare av GPS-mottagare till D3/D300 men jag kommer inte på vad de heter. Sök i forumet hos Nikonians.org så tror jag du hittar dem.

Bara undrar vad man har en gps till på en kamera.Har inte aning om detta fast jag har en D300,. Har ju sett att det står gps men till vad ??

för att

Få kordinaterna inbäddade i metainfon. Användbart för mig som reser mycket och alltför ofta glömmer av exakt vart jag tagit bilderna. Kan då enkelt kolla upp kordinaterna i tex google earth.

Jeg er blevet udstyret med en gps-dongle fra Sony (Sony GPS-CS1KA) som netop løser det problem. Det man gør, er blot at tænde den og når man så kommer hjem overfører man logfilen fra den via USB til computeren. Derefter merger man oplysningerne fra logfilen med ens jpeg billeder og voila - man har gps koordinater med billederne.

Det som er det 'tricky' er at man skal vide præcist hvor meget ens ur i kameraet går forkert i forhold til den korrekte tid. Sammenkøringen af data sker via klokkeslettet.

Eksempler på dette kan ses på alle billeder på http://www.terranaut.dk af nyere beskaffenhed. F.eks. billederne fra Egypten, Cypern etc. Bemærk at under hvert billede er der en gul tekst [Show on map] der åbner et satelit billede med positionen - rent legetøj :)

PS. Glemte lige at nævne at den her løsning gør at man ikke skal tage forbehold for hvilket kamera mærke man har nu eller senere.

Senast ändrad:
Vedr. hukommelsen på den, så havde jeg brugt ca. 5-6 mb på en uges fototur på Cypern. Den var tændt hver dag fra ca. kl. 9-10 om morgnen til 19-20 om aftnen.

Da den har 32 mb hukommelse, så kan den altså logge i rigtig lang tid uden at løbe tør fra plads.

Batteri-mæssigt så siger de at den kan køre i ca. 10 timer på et AA batteri og det passer i hvert fald med min erfaring. Jeg har ikke kunnet køre et batteri tomt på een dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar