Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS-tagga i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Försökte mata in ett GPS-spår som jag tagit i min Garmin Etrex. Importerat till Basecamp. När jag laddar in gpx-filen i Lightroom blir det ett misch-masch.

Någon som lyckats få detta att fungera?
Alltså för att få ett spår som i denna video och sedan tagga bilderna.
Vore trevligt om det fungerade i verkligheten.

http://www.thommyandersen.se/kartmodulen-i-lightroom-del-2/

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-05 kl. 22.22.23.jpg
    Skärmavbild 2015-12-05 kl. 22.22.23.jpg
    31.9 KB · Visningar: 58
Jag har inget svar på din fråga direkt. Men jag har en lösning som jag själv använt när jag fick samma problem tidigare. Googla efter ett program som heter Geosetter, där kan du också GPS-tagga från en gpx-fil och sedan så kan du LR läsa om metadatat från filen.

Den omvägen kanske kan vara ok tills att du hittar en lösning?

Stämmer klockan i GPSn och klockan i kameran?

(Jag fann ingen lösning på problemet i LR själv när jag hade det och nu använder jag en annan telefon och program och LR har inget problem.)

Eller, här är länken till programmet. http://www.geosetter.de/en/

Verkar som Lightroom har svårt att hantera Garmins gpx-filer? Någon som lyckats med detta??
Har fungerat utan några problem för mig, både exporterat från BaseCamp och från Mapsource. Har du rensat data innan export? All info i Garmins databas exporteras. Se till att du bara har spåret kvar innan du exporterar till .gpx.

Har fungerat utan några problem för mig, både exporterat från BaseCamp och från Mapsource. Har du rensat data innan export? All info i Garmins databas exporteras. Se till att du bara har spåret kvar innan du exporterar till .gpx.

Det verkar som Basecamp sparar spåret utan att ta med tidsstämplingarna. Spåret visas korrekt i Basecamp och på Google Earth men blir korrupt i Lightroom. När jag öppnar fullständiga data för spåret ser de ut som på bifogade skärmdumpen.
Jag har sparat ett spår för varje dag under resan. Tömt spårregistret efter det att den sparats och börjat på ett nytt spår nästa morgon.
Hur får man med sig tidsstämplingen i spåret? Trodde den alltid fanns med, hur tusan kan det annars bli ett spår?
Vid exporten har jag bara exporterat specifikt spår. Dvs i Basecamps meny valt Fil-Exportera-och markerat aktuellt spår. Det borde ju funka. Tror att problemet är att tidsstämplingen inte kommer med i gpx-filen. När man testar att autotagga foton hittas inga alls.
Det finns en funktion att tagga bilder i Basecamp. Är det bättre att tagga bilder där än i Lightroom??

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-06 kl. 09.42.31.jpg
    Skärmavbild 2015-12-06 kl. 09.42.31.jpg
    51.3 KB · Visningar: 62
När jag kollar spårloggen så verkar det vara så att GPS-n inte sparar tid i sina GPS-spår. Är det verkligen så illa. Hur ställer man in att spåren även ska innehålla tid? Alla waypoints tidsstämplas och på GPS-apparaten har jag valt inspelningsläge "Tid" under spårinställningar, med tidsintervall 5 sekunder.

Kan svara på det själv efter intensivt nätsök.
Det är så här illa. När Garmin sparar ett spår så komprimeras det genom att alla tidsstämplingar och höjduppgifter rensas från spåret. Dessutom komprimeras det ned till 500 punkter. Det är bara aktiva spår som kan användas i Lightroom. Man måste med andra ord ladda in spåret i Lightroom varje dag så det verkar inte vara en bra kombo att använda Garmin för att tagga bilder på en resa. Om man inte har datorn med Lightroom med. Får skaffa en ny GPS till nästa resa. Och det lär inte bli en Garmin....
Riktigt sur på Garmin nu.

Kan svara på det själv efter intensivt nätsök.
Det är så här illa. När Garmin sparar ett spår så komprimeras det genom att alla tidsstämplingar och höjduppgifter rensas från spåret. Dessutom komprimeras det ned till 500 punkter. Det är bara aktiva spår som kan användas i Lightroom. Man måste med andra ord ladda in spåret i Lightroom varje dag så det verkar inte vara en bra kombo att använda Garmin för att tagga bilder på en resa. Om man inte har datorn med Lightroom med. Får skaffa en ny GPS till nästa resa. Och det lär inte bli en Garmin....
Riktigt sur på Garmin nu.
Det beror tydligen på navigatorn. Jag har en Garmin Nüvi 550. Den sparar allt. Jag vet inte hur mycket som ryms, men en veckas rundresa i Frankrike fick plats.

Bilagor

• Garmintrack.JPG
    Garmintrack.JPG
    116.1 KB · Visningar: 47
Min Garmin sparar data i current.gpx. Denna tycks bli full vid ca 1 MB. Den arkiveras sedan i Archive på gpsen. När jag kollar upp det blev det fyra filer från Frankrikeveckan.

Bilagor

• Garmindir.jpg
    Garmindir.jpg
    49.7 KB · Visningar: 45
Ja, det verkar bero lite på vilken modell man har. Men det stående rådet är att inte spara undan loggen, utan att använda den aktiva loggen – som inte har tidstämplarna utrensade.

Man behöver förresten inte ha med sig LR på resan. Det räcker att man på något vis kan spara undan loggen till en fil, så kan man importera denna i LR efteråt. Fortfarande inte särskilt smidigt, men...

/ Kiwi

Ja, det verkar bero lite på vilken modell man har. Men det stående rådet är att inte spara undan loggen, utan att använda den aktiva loggen – som inte har tidstämplarna utrensade.

Man behöver förresten inte ha med sig LR på resan. Det räcker att man på något vis kan spara undan loggen till en fil, så kan man importera denna i LR efteråt. Fortfarande inte särskilt smidigt, men...

/ Kiwi
Tiden rensas aldrig bort på min Garmin Nüvi 550 utan är intakt i de arkiverade loggarna.

Även min garmin oregon 600 funkar arkiverade spår att använda utan problem så det har nog med modellen att göra.

Min ena kamera har inbyggd GPS så där är det såklart inget problem men jag har tre andra kameror utan GPS och jag har inte haft några som helst problem med någon kombination av kamera eller GPS i LR.

Sony A700
Sony A6000
Sony A57

Just nu ligger mitt LR nere pga att jag håller på att bygga ett NAS men om jag minns rätt så fungerade det även med

Konica Minolta D5D
Konica Minolta A200

GPS

Garmin 60 CS
Garmin 62 ST

.......... Fortfarande inte särskilt smidigt, men...
/ Kiwi
Tja allt är ju relativt:) Själv använder jag mobilen (android) och en app som heter "My tracks". Spårloggarna laddar jag upp på Dropbox (automatiskt) så finns de tillgängliga när jag kommer hem och importerar bilder till LR. Sen är det bara att synka i LRs kartmodul. Det man måste tänka på är att ställa klockan i kameran. Det går i och för sig att matcha ihop tidsstämplingen i LR men det kan vara lite trickigt om det inte är jämna timmar som skiljer tidpunkten för exponeringen och tiden i datorn.
Anders W

»My Tracks« använder jag också (har iPhone). Men bara i de fall jag inte har någon extern gps-mottagare med mig, eftersom batteriet sugs ut i oroande hastighet. :)

/ Kiwi

Verkar som Lightroom har svårt att hantera Garmins gpx-filer? Någon som lyckats med detta??

LR har hos mig aldrig haft problem att läsa in Garmins GPX-filer och sedan autotagga dem i valda bilder. Det gäller alla versioner sedan funktion kom till. Mina GPX-filer kommer från GPSMap 60CSx eller GPSMap 64st. De funkar alldeles utmärkt på resor. Varje GPX-filer har datum och klockslag med i filnamnet så de skrivs inte över. Det gäller bara att inte glömma kopiera dem till datorn (eller surfplattan) efterhand så att man inte av misstag raderar dem eller har dåligt med minne i GPS:en så att de skrivs över. De enda gånger jag har haft bekymmer med importen av GPS-data är när jag har glömt ställa om kameran till sommartid. Men då fixas problemet enkelt genom att i LR:s kartmodul lägga in en tidsförskjutning. GPS:en sköter detta automatiskt.

GPX-filerna importeras (via USB-sladden) från GPS:en till en mapp på datorn (Windows). I den mappen hämtas de av LR. Du ska bara hämta GPX-filerna till datorn, inget annat. Jag går således ingen (onödig) omväg via Basecamp. Inga som helst problem med mina Garmin GPS:er.

GPX är väl inte ett specifikt garminformat? Det är väl samma format oberoende av tillverkare och produkttyp?

Som nämnts tidigare funkar det väldigt smidigt att använda telefonen till att logga GPS-positioner och sedan matcha positionerna med bilderna i Lightroom.

Jag använder Geotag Photos Pro som kostar pengar men fungerar väldigt bra tycker jag.
Man kan ställa in det till att logga positioner väldigt ofta så det blir exakt och det drar inte nämnvärt mera batteri.

En film från Adobe som även rekommenderar Geotag Photos Pro
http://tv.adobe.com/watch/creative-...-logs-to-geotag-your-photos-with-lightroom-4/

Jo det funkar på Garmins etrexmodeller också. Bara man har i ett minneskort med tillräckligt med plats och aldrig rensar den aktiva loggen. Då sparas varje dygn som en gpx-fil med fullständiga data. Det är om man manuellt sparar ned filen varje dygn och rensar den aktiva loggen som dessa modeller i stället för att spara på minneskort sparar i GPS-apparaten och då rensar info om tid och höjd och bara sparar ett urval koordinater (500 per spår). Nyare modeller funkar säkert annorlunda.

Det har funnits olika beteende hos Garmins GPS-enheter genom åren.
Beskrivningen ovan stämmer bra på tidiga eTrex, där minnet var litet och minneskort inte gick att sätta in. Men just beteckningen eTrex har Garmin använt på en uppsjö modeller, om än inte på lika många som Nüvi.

GPX är ett någorlunda vedertaget XML-format. Tyvärr innehåller specifikationen inte alls allt som man behöver i en GPS-mottagare, så Garmin kör med sina egna tillverkarspecifika utvidgningar till GPX.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar