Annons

GPS-mottagare för att tagga RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

klabbarpan

Aktiv medlem
Har sneglat på en GPS-mottagare för att kunna geotagga mina bilder, plåtar i RAW-format. Sony har en som heter GPS-CS3KA och enligt deras hemsida ska den kunna tagga RAW-filer tagna med Cybershot eller handycam.
Nu till min fundering, kan den tagga mina RAW-filer? Jag använder en Canon EOS 40D. Jag mailade frågan till Scandinavian Photo idag men har ännu inte fått något svar.

GPS-CS3KA

Jag håller precis på med samma sak, geotaggning, och har en 40D. Som jag förstår det så handlar det hela om att din GPS-enhet måste kunna exportera en .GPX fil. Denna importerar du sedan till ett program tillsammans med bilderna. Baserat på tidsstämpel (klockan i kameran måste vara synkad med klockan i GPS-enheten) skrivs sedan GPS info till din bilds EXIF data. Alltså tror jag det är helt oberoende av tillverkare givet att enheten kan exportera trackingfilen. Själv använder jag min pulsklocka, Garmin Forerunner och Microsofts gratisprogram ProPhoto Tools - det funkar fint.

Har sneglat på en GPS-mottagare för att kunna geotagga mina bilder, plåtar i RAW-format. Sony har en som heter GPS-CS3KA och enligt deras hemsida ska den kunna tagga RAW-filer tagna med Cybershot eller handycam.
Nu till min fundering, kan den tagga mina RAW-filer? Jag använder en Canon EOS 40D. Jag mailade frågan till Scandinavian Photo idag men har ännu inte fått något svar.

GPS-CS3KA

Om du gör sök på GPS på Scandinavians hemsida så hittar du en GPS enhet från Jobo som säger att den stödjer Canon (på Jobo's sidor, inte Scandinavians dock), kanske bättre att titta på än Sony's?

Mvh,

Om du gör sök på GPS på Scandinavians hemsida så hittar du en GPS enhet från Jobo som säger att den stödjer Canon (på Jobo's sidor, inte Scandinavians dock), kanske bättre att titta på än Sony's?

Mvh,

Jag har sett den men tycker inte att den verkar intressant, tycker inte att det verkar vara en bra lösning att ha den sittande i blixtskon.

GPS-enhet

Jag har sett den men tycker inte att den verkar intressant, tycker inte att det verkar vara en bra lösning att ha den sittande i blixtskon.

Jag håller med. I stället för en GPS som enbart kan användas med en kamera är det väl bättre med en som man kan ha även för andra ändamål? Själv använder jag en Garmin GPSmap 60Csx för vandring i skog, mark och stad samt monterad i bilen för att hitta. Det är enkelt att exportera gpx-filen till datorn där ett program kan lägga in GPS-data till råfiler (CR2, DNG, etc) eller jpg. Jag använder gratisprogrammet GeoSetter (http://www.geosetter.de/en) för detta. Det fungerar utmärkt och använder sig av Google Maps. Det finns även en plugin för Lightroom som Jeffrey Friedl gjort: http://regex.info/blog/2008-10-29/979.

Senast ändrad:
Jag har en Forerunner 310XT. Via dess medföljande programvara "Garmin Training Center" exporterar jag lätt trackingfilen. Sedan importerar jag den till Microsofts ProPhoto och uppdaterar EXIF data.

Länkar:
Test av Forerunner (läs en bit ned om hur man kan geotagga) http://www.dcrainmaker.com/2009/09/garmin-forerunner-310xt-in-depth-review.html

MS ProPhoto: http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/tools.aspx

Vilken grej, känner att habegäret bara väller över mig... När du uppdaterar EXIF data, gör du det med alla bilderna samtidigt eller en och en?

Saftigt pris dock, 3800 kr på Dustin.

Jag håller med. I stället för en GPS som enbart kan användas med en kamera är det väl bättre med en som man kan ha även för andra ändamål? Själv använder jag en Garmin GPSmap 60Csx för vandring i skog, mark och stad samt monterad i bilen för att hitta. Det är enkelt att exportera gpx-filen till datorn där ett program kan lägga in GPS-data till råfiler (CR2, DNG, etc) eller jpg. Jag använder gratisprogrammet GeoSetter för detta. Det fungerar utmärkt. Det finns även en plugin för Lightroom som Jeffrey Friedl gjort: http://regex.info/blog/2008-10-29/979.

Ytterligare ett bra tips, tack för det. Ställer samma fråga till dig, tar du alla bilderna på en gång eller är det plock med bild för bild?

Klarar den alla råfiler? Vet du hur det är med Canons?

Ytterligare ett bra tips, tack för det. Ställer samma fråga till dig, tar du alla bilderna på en gång eller är det plock med bild för bild?

Klarar den alla råfiler? Vet du hur det är med Canons?

Jag tar alla bilder i mappen på en gång. gpx-filen exporteras från GPS-en, när man har ställt om den att funka som en USB-enhet, till en mapp. Varje gpx-fil täcker en dag. Programmet (Geosetter) ställs in att leta i denna mapp efter GPS-data. Det går helt automatiskt även om bilderna är från flera olika dagar. Man måste förstås ha haft GPS-en påslagen vid tidpunkten för fotot. Dessutom bör man se till att klockan i kameran och GPS-en överensstämmer någorlunda... Men det går även lätt att lägga in koordinater även om man inte haft någon GPS på. I GeoSetter markerar man på Google Maps-kartan var bilden eller bilderna är tagen och för sedan med ett knappklick över data för punkten till en eller flera bilder.

Canons råfiler är inga problem - jag har en 5D. Normalt konverterar jag till DNG i Lightroom, men jag har testat CR2 som funkar lika bra.

I lightroom är det bara att uppdatera metadata när GPS-data lagts in. Klickar man i Lightroom på GPS-datafältet öppnas Google Maps med en markering där fotot är taget.

Funderar på att köra en Sony GPS-CS1 till mina 5DMKII RAWfiler i Mac-miljö... Någon som har erfarenhet av detta?

Funderar på att köra en Sony GPS-CS1 till mina 5DMKII RAWfiler i Mac-miljö... Någon som har erfarenhet av detta?

Jag mailade till Sony och frågade om den kan tagga mina RAW-filer från min Canon. Fick följande svar:

Hej Stefan

Den är ej kompatibel med andra raw format då detta ej är ett standard format utan skiljer sig från märke till märke och även ibland kamera till kamera.

Med vänliga hälsningar

Ola
Sony Support

Jag fick tidigare tipset att man kan använda en Garmin Gpsmap 60csx till att tagga sina bilder. Började kolla lite på den och den har blivit billig, endast några hundringar mer än Sony-manicken som nämns ovan, dessutom kan man ju ha den till så mycket mer. När jag kollade runt och började jämföra så tyckte jag nog att det var värt att ta ytterligare ett kliv upp till Oregon 450 och ska jag ändå ha den så måste man ju ha en vettig friluftskarta också. Hela kalaset landade på ca 5500 kr inklusive lite extra lullul som man bara måste ha... Det får nog bli ett sjökort för 1300 kr dessutom, ska ut med kajaken på semestern.
Jag får hem prylarna imorgon förhoppningsvis, ska bli riktigt spännande.

Jag använder gratisprogrammet GeoSetter (http://www.geosetter.de/en) för detta. Det fungerar utmärkt och använder sig av Google Maps. Det finns även en plugin för Lightroom som Jeffrey Friedl gjort: http://regex.info/blog/2008-10-29/979.

Än en gång, tack för tipset. Det funkar verkligen klockrent med Geosetter som dessutom är på svenska. Plugin till Lightroom får vänta, har inte gått över till Lightroom ännu men det blir nog så inom en snar framtid.

De två senaste bilderna jag lagt upp är taggade i Geosetter.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto