Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gp Powerbank Travel

Produkter
(logga in för att koppla)
janne ö skrev:
Ett batteri mår bästa av att tömmas helt innan laddning.

Man bör inte ladda ur ett batteri (NiMH) till lägre spänning än 0.4V per cell som lägst. Ett batteri klarar färre cykler ju djupare det laddas ur. Laddas det ur HELT kommer det att polvända och blir TOTALT oavnvändbart.
Moderna batterier har praktiskt taget inga problem med minneseffekter och behöver bara motioneras lite då och då.

Det finns mycket matnyttigt på http://www.batteryuniversity.com/

På den sidan stod det väl typ att vid 60 grader så halveras kapaciteten eller? Jag kan nog säga att mina batterier ligger på en 60 grader nu när de laddas i min powerbank travel :S

Om man laddar jätevarmt med en laddare för att sen ladda svalarre i en annan, får samma batterier högre kapacitet då, eller halveras den för alltid första gångne man laddar så varmt?

Verkar som om denna laddare ÄR så här varm alltså. Det verkar skumt...

Gammal tråd ser jag så det har väl kommit bättre laddare nu.

Hade inte använt min gp travel powerbank på länge och när jag använde den gick det mycket snabbare att ladda än tidigare och laddningen försvann nästan direkt när jag fotade. Tänkte att batterierna blivit dåliga så jag köpte 2 st GP 2700 AA men även dessa laddades upp snabbt, på ca 50 min för båda samtidigt, och jag tyckte inte att laddningen räckte länge trots att jag laddat upp samma dag och batterimätaren i kameran visade på 100% i början. Kan det ha blivit fel på laddaren? Måste kanske skaffa en ny och skulle gärna vilja ha tips på bra och billig laddare utan medföljande batterier.

/Sten

Beror väl på hur bra och hur billig du är ute efter... IKEA har en med separata laddningskanaler och -dV för 149kr. Laddar på 2-4h (på ett ungefär iaf). Det medföljer batterier, men vill du inte ha dem kan du ju, till det priset, slänga dem eller ge bort dem...
Jag har använt denna laddare i några år nu och tycker den funkar fint.

Tack för tipset. Läste senare att nya batterier behöver 2-3 laddningscyckler för att fungera optimalt, så det är möjligt att jag klarar mig utan ny laddare trots allt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto