Annons

Gp Powerbank Travel

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt beror på hur mycket du belastar batterierna.

Har du en laddare som använder för hög ström så är det klart att dom blir varma som tusan! Det batteriet inte klarar av att "svälja" går ju ut i värme istället

Samma åt andra hållet; tappar du batterierna på ström mycket snabbt så är det klart att dom blir väldigt varma.

Om de inte ska bli rejält varma krävs väl laddningstider på 10+ timmar?

Men om de blir varma pga att de inte kan ta emot all ström, utan skicakr ut den istället, varför skulle det förkorta livstiden märkbart?

Nej då, allt beror på hur mycket ström din laddare klarar att ge, och hur mycket effekt dina batterier kräver. En laddare som mäter helt rätt laddar snabbt och effektivt. Min laddar 4 st 2000mAh på runt 3 timmar om jag minns rätt.

Överladdning sliter ju hårt på batterierna, interna temperaturen kan gå långt över 70c. Kemin i batterierna klarar helt enkelt inte vad som helst, utan förbrukas snabbt.

DIFference skrev:
Ok det låter bra det.

Då är frågan, en U-smart som laddar på 30 min inkl 4 st batterier eller en Travel kit som laddar på 2-6 h inkl 8 st batterier. Vad tycks?

Hej Mickael!

Har själv en U-smart den laddar batterierna mina 2300 batterier på ca 20 minuter, första laddningen tog dock ca: 28 minuter.
Skulle inte klara mig utan den.
Mvh
Kenth

DIFference skrev:
Kan lova att batterierna är mer än "fickvarma". Men såvitt jag vet så blir batterier mer än fickvarma bara då de används, så jag vet inte om jag litar på allt du skriver :)

Hej igen Mickael!

Visst blir batterierna mer än fickvarma :)
Detta är dock bara skönt nu när det är så kallt ute:)
Skämt åsido de skall bli varma, laddningseffekten är så stor att det trots den inbyggda fläkten blir varmt.
Mvh
Kenth

Det är naturligtvis en avvägning - laddar man snabbt blir batterierna jättevarma, men bara under kort tid. Det kanske t.o.m. är bättre än att dom är ljumma i 4-5 timmar. Har inte koll på det faktiskt, det finns en bra sida för dom som orkar:

http://www.buchmann.ca/

Min laddar 4 st 2300mAh på ca 5 h. Det är typ jättevarma hela tiden :)

Valde det istället för U-Smart på 20 min eftersom den edls kostar 100 kr mer än den jag valde, plus att jag fick 8 st batterier istället för 4.

Läste på den där sidan du länkade till. Stod om att värme under laddning (och annars med) dödar batterierna.

Jag trodde ju GP var bra... jag kanske borde lämna tillbaka den? :(

Senast ändrad:
DIFference skrev:
Min laddar 4 st 2300mAh på ca 5 h. Det är typ jättevarma hela tiden :)

Valde det istället för U-Smart på 20 min eftersom den edls kostar 100 kr mer än den jag valde, plus att jag fick 8 st batterier istället för 4.

Läste på den där sidan du länkade till. Stod om att värme under laddning (och annars med) dödar batterierna.

Jag trodde ju GP var bra... jag kanske borde lämna tillbaka den? :(

Hej igen!

Den är bra så varför skall du lämna tillbaks den?
Jag har ca: 40 st GP batterier mellan 1800- 2300 som regelbundet laddas via min U-smart. Har alldrig haft en bättre laddare, har tex en Panasonic laddare som är mycket sämre. Panaconic batterierna håller inte heller lika länge på en laddning, har även Biltema batterier dessa håller inte heller lika länge.
Mvh
Kenth

Äsch, kör på det du har, ska du köpa nya saker i framtiden kan det ju vara läge att läsa tester och sånt om vad som är bäst just då.

Värme är inte bra, men allt hänger på hur lång tid dom utsätts för det i taget. Sen får man naturligtvis väga det emot hur länge man använder batterierna, de flesta byter ju när det kommit nya batterier som håller mer milli-ampere-timmar, de allra flesta sliter nog inte ut sina batterier - vare sig av värme eller tid.

Sett i ett sånt perspektiv tror jag du absolut kan köra på det du har!

Ja, det är iofs sant. :)

Men blev lite nyfiken nu bara när vi pratade om värme. En Ultra-2 som laddar på 30 min. Batterierna borde bli ännu varmare i den eller?

Vad är att föredra då? Jättevarmt i 30 min eller gansak varma i 5 h? :)

Trevlig kväll!

Batterierna borde bli "drygt ljumna" under själva laddningen, med en temperaturökning precis i slutskedet av laddningen. Detta är normalt vid snabbladdning.
Om de är mycket varma även under laddningen så är något fel.

De är mycket varmare än så. Men hur vet du det, är det något generellt eller har du testat ALLA olika laddare/batterier? För om det ska laddas på ett par timmar så låter det faktiskt overkligare om batterierna är ljumna än heta.

Det kan inte bara vara första gången batterierna laddas de blir så här varma då?

Nej, jag har inte testat alla olika laddare/batterier. Jag gör mitt uttalande utifrån de konsumentladdare jag testat och de laddare vi har i våra produkter på jobbet. Normalt sett laddar de med ca 500mA och då blir batterierna inte ens ljumna. När jag "trimmat upp dem" (för att jag själv skulle använda dem privat) till att ladda med ca 1.5A (ca 1h laddtid) så blir de gissningsvis ca 45-50 grader (vid ca 50 grader börjar man bränna sig på saker om man lägger ovansidan av handen på dem). Med min Powerbank Rapid blir batterierna "drygt ljumna" och den laddar på ca 4-5h. Det är dock 1800-celler jag har.

dumbo skrev:
Nej, jag har inte testat alla olika laddare/batterier. Jag gör mitt uttalande utifrån de konsumentladdare jag testat och de laddare vi har i våra produkter på jobbet. Normalt sett laddar de med ca 500mA och då blir batterierna inte ens ljumna. När jag "trimmat upp dem" (för att jag själv skulle använda dem privat) till att ladda med ca 1.5A (ca 1h laddtid) så blir de gissningsvis ca 45-50 grader (vid ca 50 grader börjar man bränna sig på saker om man lägger ovansidan av handen på dem). Med min Powerbank Rapid blir batterierna "drygt ljumna" och den laddar på ca 4-5h. Det är dock 1800-celler jag har.

Så svårt att säga hur varma de är. Jag brände mig ju inte direkt innan, men de ver ju MYCKET över kroppsvärme...

Satte i nästa omgång med batterier i laddaren nu, de har vart i ungefär 20 min, de är drygt ljumna bara. Det kanske bara var sista timman de andra var jättevarma, vet inte ritkgti. Får väl se hur det är med de här nu, ska tänkta på det...

Laddaren har ju temperaturavkännig så den borde väl slå ifrån när det enligt den blir FÖR varmt?

Vad är det som försämras av för hög värme? Kapaciteten (t.ex. hur många bilder man kan ta under en laddning) eller livslängden (antalet gånger man kan ladda upp batterierna)? Om det bara är det senare så gör det ju inte spec. mycket. Om man kan ladda batterierna 300 ggr istället för 1000 så blir det ändå en 6 år om man laddar en gång i veckan. Troligtvis köps det nya batterier (och även kamera) inom 2-3 år :)

Senast ändrad:
Självklart så blir batterier varma som laddas med 1,0 C. Batterier kan normalt värmas upp mot +45 grader vid laddning. Urladdningen kan däremot gå ännu högre utan att dessa skadas.

Egenskaperna är ju inte lika på batterier även fast det står samma märkström på dem. Så är då även livslängden olika stor oavsett priset.

Livslängden på ett batteri är beroende på hur uppladdningen och urladdningen sker.

Digitalkameran säger ifrån när det är låg spänning. Motorer körs nästan tills den stannar. Blixtar mäter man uppladdningstiden på och leksaker ska man inte prata om. Där är batterierna helt tomma.

Ett batteri mår bästa av att tömmas helt innan laddning. Hur tomt det är i digitalkameran vet väl bara tillverkaren av kameran som bestämt när det ska vara. Det kan ju vara halvtomt men byts bara för att kameran skriker om det.

Hur lång uppladdningstiden är beror på hur mycket ström laddaren orkar ge. En laddare som ger 2 A behöver ca 4 till 5 timmar på sig för 4 st 2300 mA batteri. 2 st halverar tiden.

Det som påverkar oss mest är ändock priset i slutändan och då vad vi betalar per omgång förbrukning.

Jag gjorde en egen liten beräkning och då med en laddare som kostar 150 kr och 4 batterier för 160 kr. Laddarens strömförbrukning bortsåg jag från.

Håller batterierna att laddas 500 gånger så kostar det 0,62Kr per uppladdning.

Byter jag däremot laddaren till en som kostar 700 kr så måste batterierna hålla för 1400 gångers laddtid.

Ett batteri som laddas på optimalt sätt och laddas ur enl. tillverkaren beräkning bör hålla för mellan 500 och 1000 gånger. Men aldrig för 1400 gånger.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto