Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gp Powerbank Travel

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Har en "gammal" Powerbank 3 och ska nu uppgradera mig lite :) Ska nämligen till Teneriffa i vinter och då duger in 18 h laddningstid! ;)

Funderar STARKT på ett GP Powerbank Travel Kit. (finns på www.gppowerbank.nu)

Med det får man 2 x 4 st 2300 mAh-batterier och en laddare som laddar dem på 2-5 h. Verkar även på sidan som att laddaren är smart? Är detta ett bra köp?

Kostar ca 600 kr på stan, inte alls fel då det är 8 st batterier med, och det behövs ju på Teneriffa. :)

PS. Det går att ladda ända upp till 2500 mAh-batterier med den va? Plus att jag kan köra mina gamla 1800 med antar jag...

Tacksam för svar!

Jag har haft ett sådant kit sedan i somras och jag är glad att jag skaffade det.

Tyvärr är jag rätt okunnig om denna typ av prylar, men smidig är den och snabbt att ladda går det.

Den verkar ungefär samma samma som "Rapid 2". "Travel" har ju laddadapter för bil och separata kanaler för varje batteri och laddar dem individuellt istället för parvis som "Rapid"-laddarna, vilket väl får ses som en liten fördel som kan förläga livet på batterierna ytterligare en aning.
Det viktiga är dock att den har -dV-avkänning och det har den.
Min "Rapid" har funkat oklanderligt sedan jag köpte den för 1.5 år sedan.

mipert skrev:
Jag har haft ett sådant kit sedan i somras och jag är glad att jag skaffade det.

Tyvärr är jag rätt okunnig om denna typ av prylar, men smidig är den och snabbt att ladda går det.

Kopm på en sak. Det står ju laddningstid 2-5 h. Hur lång tid (ungefär) tar det att ladda 2 resp 4 batterier på 2300 mAh?

Jag har köpt två laddare på Biltema. Den ena är enbart för 220 Volt. Laddar med 2 A. Kostar ca 150 kr. Det tar knappt tre timmar med 2300mA batteri, 4 st. Men jag laddar oftast bara två i stöten och då tar det lite mer än en timme bara.

Den andra laddaren är också köpt där och den kan anslutas till både 220 V och 12 V cigarettändaruttaget.

Den laddaren kan ställas på 500 mA eller 1000 mA.

Jag är mycket nöjd med bägge , dessutom så kostar dom inte över 200 Kr någon av dom.

janne ö skrev:
Jag har köpt två laddare på Biltema. Den ena är enbart för 220 Volt. Laddar med 2 A. Kostar ca 150 kr. Det tar knappt tre timmar med 2300mA batteri, 4 st. Men jag laddar oftast bara två i stöten och då tar det lite mer än en timme bara.

Den andra laddaren är också köpt där och den kan anslutas till både 220 V och 12 V cigarettändaruttaget.

Den laddaren kan ställas på 500 mA eller 1000 mA.

Jag är mycket nöjd med bägge , dessutom så kostar dom inte över 200 Kr någon av dom.

Vill ju helst ha en "smart" laddare, för att skona batterierna lite.

Vad menar du med smart laddare då?

Den här laddar enligt AV metoden som alla andra laddare till högre priser.

Du kan lugnt låta batterierna sitta hela natten om du vill. Jag vet med att mycket är dåligt på Biltema men just i det här fallaet är deras produkter bra.

Det förbrukas stora mängder med batterier här och jag skulle inte ha råd med en skitladdare.

En smart laddare är en laddare som laddar varje kanal för sig (varje batteri för sig). Det tror jag faktiskt inte att en biltema-laddare för 150 kr gör :/ Det är nog parvis eller rent av alla på en gång. Och den ska även ha dV-avkänning.

Nöjd

Jag har haft ett sånt travelkit sen i somras. Jag kan inte heller så mycket om de tekniska detaljerna, men jag är jättenöjd. Sedan tidigare hade jag 4x1800 och 4x2100 och en annan laddare som jag inte minns namnet på (följde med 1800-batt).

Eftersom jag har så många batt har jag inte så stor koll på hur lång tid det tar att ladda, men men kanska 4,5 h för 4x2300 tror jag, kortare för 1800/2100.

Varje batteri laddas för sig.
Men den nätdrivna laddaren kan inte ladda ur batterierna innan laddning men det klara den andra av att göra.

Vad Du menar med dV avkänning vet jag inte men det måste var detsamma som den här laddaren har, den reglerar ström/spänning och går över på underhållsladdning när det är fulladdat .

Men Du ska ju naturligvis köpa det Du tycker är bäst. Min laddare är precis densamma som GP Powerbank .

Jag skulle aldrig köpa grejjer från Biltema för laddning av batterier. Jag vet hur mycket skit har. Sorry, litar inte på deras laddare. :) Köper hellre en GP Travel med 8 st 2300 mAh-batterier fö 600 kr. Bara de batterierna kostar ju 500 kr annars så laddaren ger jag bara 100 kr för.

Travelig helg!

Hur är det med t.ex. denna Powerbank Travel, måste man ladda ur batterierna helt för att inte påverkar deras kvalité/livslängd? Tänkte på det här att man får en kabel så man kan ladda dem i bilen, då brukar man ju kanske inte ladda så de laddas klart, utan bara så att man kan använda dem litegrann. Skadar det?

Moderna NiMH har inte några problem med minneseffekter. Man bör motionera (ladda ur och upp) en gång varannan till var tredje månad dock.
Faktum är att de lever färre cykler om man laddar ur dem helt mellan varje gång.

Ok det låter bra det.

Då är frågan, en U-smart som laddar på 30 min inkl 4 st batterier eller en Travel kit som laddar på 2-6 h inkl 8 st batterier. Vad tycks?

Hej,

Har nu köpt mig en Powerbank Travel med 8 st 2300mAh.

Laddar min första omgång nu. Märker att laddaren blir MYCKET varm, spec högst upp på metallen. Är det normalt?

Min

blir ganska varm. Jag har inte känt att den blivit _mycket_ varm, men det kanske beror på att jag inte tagit i den då den varit som varmast.. Det har inte börjat ryka eller slå lågor ur min (än iaf), så det kanske är så det ska vara. ;-)

Laddaren ska helst använda sig av -dV-tekniken, vara processorstyrd, samt ha pulsladdning. Den bör även ha en timer för säkerhets skull. Den måste ladda varje cell för sig, allt annat är dåligt, eftersom alla batterier, t.o.m. från samma batch kräver olika laddtider.

Fusk-laddare, som bara har en timer är optimerade för nya batterier. Gamla batterier, eller batterier av ett annat fabrikat än laddaren kommer att kommer att bli över/underladdade, med kortare livslängd, och dåliga prestanda som följd.

Har laddaren allt ovanstående kommer den att fylla batterierna optimalt, oavsett om dom är nya eller gamla. -dV-tekniken utnyttjar det faktum att batteriets spänning sjunker med några hundradels volt när det erhållit maximal laddning. Detta är lätt att mäta, och använda för att aldrig över/underladda.

Tid sliter mer på batterierna än i/urladdning; jämför man 2 set med 2 år gamla batterier, varav det ena setet har laddats 500 gr, och det andra 10, så har dom nästan identiska prestanda!

Jag känner inte till just denna GP-laddare, men tidigare har ju inte GP varit några höjdare på vare sig batterier eller laddare, antagligen för att reklamkontot varit större än utvecklingskontot... Dom har aldrig fått bra betyg i tester förut i alla fall. Var ett tag sen jag hängde med dock.

Dom har ju fått en hel del konkurrens iofs, eftersom de allra flesta fabrikat nu erbjuder "intelligenta" laddare. När jag köpte min laddare för 16 månader sen hittade jag bara EN laddare på marknaden som klarade allt det ovanstående, nu finns det många! Jag har en Ansmann, men nu gör Hama m.fl. bra laddare också.

Det som verkligen kan döda batterierna är hög temp, redan vid 45c åldras dom 3 ggr så snabbt.

Ni-Mh-batterier tappar effekt fort vid lagring, efter en månad har dom tappat över 15%, efter 3 månader runt 40, men det är bara att ladda dom ordentligt innan användning. Har dom tappat all laddning p.g.a. lagring förstörs dom, det tar iofs över ett år, men ändå...

Laddaren blir varm, det är helt naturligt, däremot ska inte batterierna bli mer än "fickvarma".

Dom "riktiga" laddarna varnar naturligtvis för felaktiga celler, för hög temp, eller om man råkar sätta batteriet fel. Naturligtvis är dom dyrare, men oj, vilken skillnad det blev i hur länge kameran jämfört med laddaren som följde med kameran.

Kan lova att batterierna är mer än "fickvarma". Men såvitt jag vet så blir batterier mer än fickvarma bara då de används, så jag vet inte om jag litar på allt du skriver :)

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto