Annons

Gotska sandön

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Förra året var jag på gotland en vecka och funderade då på att åka över till gotska sandön, det blev dock inte så av olika anledningar vilket jag ångrar.
Jag funderar istället på att åka dit nu i sommar istället. Ta båten från nynäshamn direkt ut till sandön.

Vad jag förstått det som så går båten bara varannan dag så vill man sova över där får man vara där antigen två nätter, eller fyra (eller givetvis fler)

Kan inte riktigt bestämma mig för om det räcker med två nätter eller om jag ska satsa på fyra.

Jag kommer ha med mig eget tält och sånt i en stor ryggsäck. Sen har jag även en tung fotoryggsäck som jag ska ha med mig. Jag oroar mig inte så mycket för det för det verkar som att allt bagage blir kört bort till lägerplatsen med en traktor eller liknande.

Det som oroar mig lite är maten. Det finns ju ingenting att köpa på ön, absolut ingenting verkar det som och jag måste ha med mig all mat för hela vistelsen. Jag har ingen erfarenhet av att ha med mig mat för så lång tid och är osäker på om man verkligen får plats med så mycket mat i en 55l ryggsäck + kläder och stormkök och full tältutrustning.

Ni som varit där och övernattat. Hur har ni lagt upp det hela?

Räcker det med två nätter kanske? Ska inte göra något annat än att fota och strosa omkring. Att se sälar vore kul så bort till den stranden vill jag i alla fall. Sen vill jag se den där gamla gården också. Annars har jag inget som jag vet nu som jag vill göra :)

Kom gärna med tips och erfarenheter
/andreas
 
Ja, Du måste bära allt Du tänker äta.... Visst, det finns ett skåp med kvarlämnat torrfoder, men det känns inte helt fräscht, om man säger så. (Det är några år sen jag var där, så saker kan ha ändrats).

Till råga på allt: Du måste vara beredd på att vistelsen kan bli ett par dar längre än planerat om det blåser upp så båten inte kan komma alls när Du tänkt åka hem. Och Du måste käka då också.

Ytterligare strapatser: ibland måste man ta av sig i kallingarna och VADA i vågorna mellan stranden och den lilla båt som sköter transporten till och från "moderskeppet". Så allt vattenkänsligt måste vara ytterst väl emballerat.

Värt det? Absolut, många gånger om! Och ta den tid Du kan avsätta; ön är faktiskt större än man tror, så det tar mycket tid att gå. Men tänk igenom mat och transport, problemen är lite lika långvandringar i fjällen. Ett tips är att slopa tältet, det finns sovhus därute, och Du får ändå inte tälta på andra platser än där, så tältet ger inte större frihet. Stormkök klarar Du dig också utan om Du bara lagar mat på lägerplatsen o lägger macksäck för utflykterna.
 
Ett Trangiakök och frystorkad mat för två dygn väger inte så mycket. Det är vad jag brukar ha i stridspackningen på 35 liter. Vatten väger mer, för det måste du väl också ta med dig? Eller finns det en brunn på ön?
 
Hej !

Gör det, åk !

Gotska sandön, Gs, borde kanse hellre heta gotska skogsön, vegetationen
består till stor del av tallskog på sand, förutom en bit runt bebyggelsen, mao, en rätt så monokrom
växlighet.

https://www.google.se/maps/place/Go...2!3m1!1s0x46f6828aa5aa5025:0x97a6d60a8e5dfa79

Där man bor finns ett trevligt kök kyl, duch mm.

Bor gör man i eget tält, föruppstälda tält med sängar eller i stuga.

Ön är inte så stor, man går lätt på någon, några timmar från ena till andra sidan.
Kaffatermos och vattenflaska ett måste. Helst även lite tilltugg.

Båten dit är nån sorts korsning mellan luftmadrass, racer, och skärgårdsbåt, dvs
snabb och utan köl, färden kan bli minst sagt vinglig i alla led.

Blir det riktigt dåligt väder kan inte båten lägga till, då får man se det som ett mervärde
att stanna ett eller två dygn extra, värt att tänka på så man har med nödproviant.

Vi glömde kikaren, alla andra där såg direkt att vi inte var riktiga fågelskådare.

//MW
 
Ett Trangiakök och frystorkad mat för två dygn väger inte så mycket. Det är vad jag brukar ha i stridspackningen på 35 liter. Vatten väger mer, för det måste du väl också ta med dig? Eller finns det en brunn på ön?

Nja, kassler, fläskfile, lök , potatis mm, äta gott är trevlig när man är ute.
Det ska inte bäras så långt.
 
Det finns hyr tält, de står på trallar och har säng, madrass och täcke. Torr mat är ju det som väger minst. Matlagning sker i kokhuset, där finns det tillgång till all köksutrustning som behövs. Kyl varor kan läggas i en jordkällare längre bort. Dilemmat vi stackars fotofrafer har är hur man ska få med sig allt hahah lite kul. Jag skulle stanna lite längre eftersom vädret inte har några garantier och då får man ju flera chanser. Men det är ju relativt billigt så man kan ju åka en kortare tur första gången så vet man sen hur det är. Kör en bantnings vecka då:)
http://www.sandoresor.se/comers/pages/showpage.jsp?page_cd=H.START.INFO00
 
Räkna med att det är tungt att gå över huvud taget! Lös sand.. 3 steg framåt, två bakåt typ.. Jag gick runt hela ön, det tog en hel dag och var extremt jobbigt..
Annars är det fantastiskt!
Hälsn!
 
tack för alla svar. smidigt att det finns tält att hyra där. som redan är uppsatta alltså? sparar ju plats i ryggsäcken. Dock skulle man ju kunna packa tältet utanför ryggsäcken annars.

angående trangiakök. Tänkte att det var skönt att slippa stå i kö för att laga sin mat. lite mysigare också att sitta vid sitt tält och laga mat.

vatten finns ju där så det behöver jag ju inte ta med mig.

packar jag tältet på utsidan ryggsäcken eller hyr tält där så behöver jag kläder och mat typ i ryggsäcken så det blir kanske inga problem. det är sommar så det är ju inte så tjocka kläder som tar mycket plats. tshirt, shorts, mjukisbrallor eller nåt på kvällen kanske, långärmad tröja och en vindjacka borde räcka. Samt underkläder, badshorts och en handduk.

55 liter ska räcka även till 4 nätter kanske?

Sen en separat dagstursryggsäck ska jag ha med mig med kamerautrustning.

lite dumt dock att man måste sova på en bestämd plats. Tänk om jag vill fota en kväll på andra sidan. Då måste jag gå hem i mörkret genom hela skogen. lite otrevligt :)


Angående stigarna så har jag hört att det är tungt att gå pga lös sand. Det gäller dock inte stigarna som går genom skogen, dom ska ju vara väldigt bra. Antar att det är stigarna som går längs med stranden som är jobbiga.


Vet fortfarande inte om jag ska vara där två eller fyra nätter alltså. blir det långtråkigt med 4 nätter kanske?
 
Jag var där 1988, och vad jag minns så var även de flesta stigar då bestående av lös och tung-gången sand, även om undantag kanske finns? De enda stråk som jag upplevde hårda, var så nära vattnet man kan komma, dit eventuella vågor når titt som tätt, där höll sig den lösa sanden rätt så hård. Å andra sidan så måste man då gå på ett "ut mot havet lutande underlag".. Går man motsols så lutar underlaget ner åt höger, går man medsols så blir det tvärtom. Och jag kan lova att det känns dagen efter, när man har gått 2,5 mil drygt, runt ön..!

Det jag menar med det hela är att det också sliter om man dessutom har en packning att bära på.. varje kilo blir tufft med det här underlaget att gå på!
Hälsn!
 
...vatten finns ju där så det behöver jag ju inte ta med mig.

Visst, men glöm inte ta med en vattenflaska för utflykterna, för ute i terrängen finns inget dricksvatten alls.

lite dumt dock att man måste sova på en bestämd plats. Tänk om jag vill fota en kväll på andra sidan. Då måste jag gå hem i mörkret genom hela skogen. lite otrevligt :)

Jo, men det är ju för att begränsa slitaget på en känslig natur. Vi är bortskämda här i landet, men t ex i USA är det hårda restriktioner i nationalparkerna. Och Du behöver inte vara rädd att möta björn eller varg i den skogen i mörkret....;-)

Vet fortfarande inte om jag ska vara där två eller fyra nätter alltså. blir det långtråkigt med 4 nätter kanske?

Är Du det minsta naturintresserad, KAN Du inte ha långtråkigt därute. Läs på; Du kommer inte att hinna hälften ens!
 
Jag var där 1988, och vad jag minns så var även de flesta stigar då bestående av lös och tung-gången sand, även om undantag kanske finns? De enda stråk som jag upplevde hårda, var så nära vattnet man kan komma, dit eventuella vågor når titt som tätt, där höll sig den lösa sanden rätt så hård. Å andra sidan så måste man då gå på ett "ut mot havet lutande underlag".. Går man motsols så lutar underlaget ner åt höger, går man medsols så blir det tvärtom. Och jag kan lova att det känns dagen efter, när man har gått 2,5 mil drygt, runt ön..!

Det jag menar med det hela är att det också sliter om man dessutom har en packning att bära på.. varje kilo blir tufft med det här underlaget att gå på!
Hälsn!

mycket har nog hänt på 27 år :)
på deras hemsida eller om det var någon annan resesida stod det att skogsstigarna var mycket bra och perfekta att jogga på som dom har nog hårdnat med tiden där inne. Vet dock inte om jag ska gå så många varv runt ön heller. Vill slappa lite också :) Dock är jag nog otålig och vill se saker så jag kommer nog gå en del :)
 
Visst, men glöm inte ta med en vattenflaska för utflykterna, för ute i terrängen finns inget dricksvatten alls.



Jo, men det är ju för att begränsa slitaget på en känslig natur. Vi är bortskämda här i landet, men t ex i USA är det hårda restriktioner i nationalparkerna. Och Du behöver inte vara rädd att möta björn eller varg i den skogen i mörkret....;-)



Är Du det minsta naturintresserad, KAN Du inte ha långtråkigt därute. Läs på; Du kommer inte att hinna hälften ens!


Nej självklart tar jag med vattenflaskor :)
Jo det är ju bra att bevara naturen såklart. får väl hålla mig närmare lägret när jag fotar kanske. Inte så kul att gå 1 mil mitt i natten heller :)

Jag är naturintresserad så fyra dagar kanske är skönt att vara där. Då slipper jag stressa också. Gillar inte att stressa :)
 
Dock skulle man ju kunna packa tältet utanför ryggsäcken annars.
Sovsäck och liggunderlag brukar man packa på utsidan eftersom de knappt väger något. Ett tält kan väga lite mer, så om du packar det på utsidan, spänn fast det längst ner eller högst upp på ryggsäcken så att tungdpunkten inte kommer för långt ut från ryggen.

vatten finns ju där så det behöver jag ju inte ta med mig.
Ett problem mindre. Men du behöver fortfarande något att ta vatten i. En vattenblåsa typ Camelback är smidig att bära med sig och använda, men en vanlig PET-flaska duger också bra.

lite dumt dock att man måste sova på en bestämd plats. Tänk om jag vill fota en kväll på andra sidan. Då måste jag gå hem i mörkret genom hela skogen. lite otrevligt :)
Om jag har förstått det rätt så får man bara tälta på en bestämd plats. Sova får man nog göra var man vill om man vågar ta risken att sova under bar himmel. Eftersom det inte finns några öppna vattenytor på ön eller i närheten så kommer du inte att brsväras av mygg.
 
Eldningsförbud har jag aldrig hört talas om gäller för trangiakök. Men ring o fråga om man är osäker.

Det brukar uttryckas liknande:
Förbudet gäller all öppen eld direkt på marken. Inte heller engångsgrillar får ställas på marken utan underlag. Det är däremot tillåtet att grilla i fasta anläggningar.

Aktuell brandriskprognos för Gotland 0498-20 38 00
Råder det eldningsförbud på Gotland?
Räddningstjänsten kan avråda eller helt förbjuda eldning på ön. Bedömningen görs dagligen och grundar sig på hur stor brandrisken är. Aktuell information om eldningsförbud ges på telefon:
0498-20 38 00
 
Så nu har jag ringt och tagit rea på lite mer information.
Båten går oftare under högsäsong så jag kan stanna 3 nätter om jag vill. Perfekt det då jag velade om jag skulle vara där 2 eller 4 :)

Angående mat så finns det en jordkällare att lägga maten i, dessutom finns det en frys med kylklampar (antar att man tar med sig egna och byter ut) Vilket innebär att jag kan ha med mig annat än frystorkad mat (i alla fall första dagen)
Dessutom finns också bagateller och liknande att köpa på båten dit så då har jag ju till lunch typ första dagen.

Sen packar jag ryggsäcken med lite frystorkad mat, har inget emot det heller. Samt snabbmakaroner och en burk tonfisk. Kanske någon pastasås skulle funka också eftersom det inte behöver kylrum.

Brukar även ha med nötmix när jag är ute. Det är energirikt ovh mättande för stunden.

Angående stormkök så visste hon inte riktigt utan det var upp till personalen som jobbar där så att det skulle vara strängt förbjudet tror jag inte. Tror inte heller stormkök innefattar eldningsförbudet.

Annars fanns ett kök med kokplattor samt full köksutrustning . Även varmvatten och ström (bra så jag kan ladda kamerabatterierna)


Angående tält så tar jag med mig eget. Tälten som finns där såg ut som små trähus liksom som stod på träpall. Med färdiga sängar och så i.
Känns inte alls lika mysigt som att tälta i riktigt tält :)
 
"Angående stormkök så visste hon inte riktigt utan det var upp till personalen som jobbar där så att det skulle vara strängt förbjudet tror jag inte. Tror inte heller stormkök innefattar eldningsförbudet."

När jag var där för ca 10 år sedan var det generellt eldningsförbud på hela ön. Detta gällde också alla former av friluftskök, dock kunde man få tillstånd av tillsynsman att använda dessa på stranden.

http://www.naturvardsverket.se/Nerl...Documents/foreskrifter/nfs2014/nfs-2014-7.pdf

Go tur och glöm inte sjösjukepillren, det kan gunga ordentligt.
 
Jag var där för tre år sedan. Här är några saker som jag skulle tänka på om jag åkte dit igen, vilket jag troligen gör i år.

En hel del personer blev sjösjuka på resan över. Bästa sättet att slippa det är att sitta på däck.
Nästan all packning stuvas på båten och du kommer inte åt den under resan. Lägg alltså extra värmeplagg, regnkläder och matsäck i en extra väska tillsammans med kameran så att du kan sitta ute om det behövs oavsett väderlek, samt få i dig mat direkt när du kommit i land. Det är inte alls kul att vara underklädd, spy upp all mat, behöva vänta, sjösjuk, på avlassning som kan ta 2 timmar, om de måste lassa av folk med gummijolle, på södra delen (om det blåser tillräckligt norrifrån), och sedan behöva gå 10km.
I normala fall behöver man inte gå mer än 1-2 km och avlassning går betydligt fortare.

Ta med några dagars nödproviant utifall du blir kvar på ön.

Ta med ficklampa.

När jag var där så lassades den stuvade packningen på stora kärror som drogs av traktorer (som du skrev i första inlägget) så du behöver inte bära den själv som vid fjällvandring. Jag skulle dock bekräfta att det fortförande gäller om jag vore du.

Man kan se en del kul sjöfågel från båten så det kan vara bra att ha kameran till hands även där.

Glöm inte varma kläder som sagt, det kan vara kyligt på Gotska Sandön.

Jag tror att eldningsförbudet gäller även Trangiakök men om du frågar tillsynsmannen så misstänker jag att du får använda det på stranden med vindriktning mot havet. Enklast och socialast är att laga man dock mat i de allmänna köken eller i grillarna (kommer inte ihåg om de hade kol där eller ej, ring och fråga).
Många av stugorna har också ett litet kök.
Det är väldigt torrt på ön och brandkår och liknande kan man nog glömma så eldningsreglerna är inte konstiga.
 
Sand överallt?

En annan fråga om Gotska Sandön:
Jag ska också åka dit i sommar. I en information står det "Tänk på att sanden tränger in överallt..."
Hur illa är det? Vågar man ta med systemkameran (min är inte vädertätad).
Jag har kameraregnskydd, typ plastpåse med hål för lins, ögonmussla och en hand. Gör ett sådant någon nytta, räcker det? /Eva S
 
Sand i kameran är inte bra, problemen är rent mekaniska. Vädertätad är givetvis bra men inget nödvändigt.
Med sunt förnuft kommer du långt. Är du under blästring så byter man inte objektiv eller så kliver man in i tältet eller innanför jackan o byter där.

Ditt skydd räcker utan problem, eller ett paraply. Regnar det så behöver man inte vara orolig för sand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.