Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gotlands folkhögskola

Produkter
(logga in för att koppla)

stilla

Medlem
Har just fått besked om att jag är välkommen på antagningsdagarna på gotlands folkhögskola. Detta gäller då reportagekursen.

Någon som har en aning om hur stor konkurrensen är om platserna? Eller någon som går där nu och kan berätta lite om hur högt tempot är och hur mycket man lär sig? Eller kanske någon annan som också ska på antagningsdagarna?
 
jag ska också dit och slängde iväg ett mail.
det var 170 söknande och 40 blev kallade till fotokursen allafall. vet ej hur det är med reportagekursen.

sen är det 20 platser, alltså 50/50. :)
vi ses där!

/jesper.
 
spännande!
reportagekursen har jue bara 10 platser. Kan tänka mig att det inte är lika många sökande till den som till foto. Kanske kallar de 20 st då?

Det enda jag har problem med är hur jag ska ta mig hem ifrån gotland sen på tisdagen.
 
ja jag undrar också hur jag ska ta mig hem.
jag flyger nog förmodligen om det inte är alltför dyrt.

vi får väll gå och ta ett par öl på tisdagen tycker jag.
 
jag vet ännu inte om det blir färja eller flyg hem för min del. får se vad jag har råd med. fast det verkar inte gå några bussar eller tåg till skåne från oskarshamn på tisdagskvällen. kanske blir jag tvungen att lifta hem. :p

är redan lite smånervös inför detta. men samtidigt blir det spännande att se skolan och vilka man konkurrerar med. hm undrar om inte jag kommer vara under medelåldern där? många undringar jo...

några öl låter jue bra om det nu blir tid till sånt vill säga!
 
Det blir tuffa tag, hårda blickar och knutna nävar, känner mig redan nervös, känns lite som en Famefactoryuttagning. man sitter i ett rum o typ någon kommer ut från ett litet rum och skriker att de blivit antagna/gått vidare. Hehe, undrar om det är så? :)

Sedan får de antagna flytta ihop i en lägenhet(internat) och där drillas till att bli nya fotografstjärnor iaf för några månader.
 
Den där beskrivningen låter riktigt skrämmande! Men man är såklart nyfiken på hur det hela kommer vara. Äsch det gäller jue bara att bevisa att man är bäst. ;-)
 
haha ja precis! får man veta om man blivit antagen på plats tro?

det står inget att man ska ta med bilder men det är inte omöjligt, kan väll knappast skada :)

någon som vart i hemse förut? det är väll typ ute i skogen. man får hoppas att det är trevliga prickar som går där om man kommer in. lär ju knappast finnas mkt att göra förutom att umgås :)
 
Jag är en mycket otrevlig prick så jag tycker du skall droppa din plats, det blir inget vidare därute i skogen, jag lovar dig.

Skämt o sido, det är nog lite ödsligt, men jag tycker det verkar coolt, inspirerande på nått sätt.
Du kan nog vara lugn Ida, jag tror inte det är en famefactoryuttagning, men om det är det så kvittar det ju vilka bilder vi tar med då dom enbart går på utseende :)
 
ingen aning om hur och när man får reda på det. men det borde väl finna någon här inne på fotosidan som vet?

har aldrig varit i hemse. men jag gillar gotland i stort och har nog bara hört gott om folkhögskolan så... fast hemse är nog en liten håla typ. :p
 
Gillar Gotland, även om jag mest bara varit runt Visby, men även Fårö. Ligger Hemsö vid havet? det gör ju ganska mycket.

Men bara det är bra folk och undervisning så spelar ju det övriga mindre roll. Men man vet ju inte, det kan bli hur som helst. Men på intervjudagarna ser man ju åtminstone vilka de andra sökande är, det är ju skönt.
 
Vad jag vet ligger hemse ganska mitt i Gotland (alltså inte vid havet).

Jo det är såklart kul att se de andra sökande. Hoppas de inte är farliga...
 
det lär ju vara sjukt fint att fota vid den här tiden så glöm inte att ta med kameran! :)

jag hoppas man får ett eget rum om man kommer in på internatet. fast jag kan inte tänka mig att man måste dela :)
 
jag är också inbjuden till antagningsdagarna. jag var där förra året också men slutade som reserv. det var ca 280 sökande totalt till hela fotolinjen (reportage och foto) då, och jag tror vi var 60 som fick komma dit på intervju. det var jättekul och trevligt! verkar vara en kanonskola. jag har dock ett stort dilemma. har sökt till många skolor och får inte svar från de andra förrän senare. ska jag då lägga en 1000-lapp på att åka till gotland (det är var det kostar sammanlangt ungefär) för att sedan kanske välja en annan skola när jag får svar från dem? svårt. jag antar att ni andra tycker jag ska skita i gotland eftersom konkurrensen minskar då :)
 
Vad kul att det verkar bra där, klart du skall åka dit, det är skönt att kunna välja senare, konkurrens är bra, men jag ser det mest som en kul grej, kommer jag in så kommer jag in.

Men egentligen så vore det ju trevligt att stanna någonstans på Gotland nån/några dagar extra och fota, när man ändå åkt långa vägen dit. Borde finnas vandrarhem överallt och högsäsongen har inte börjat i Maj.
 
homeless clubkid skrev:
får man veta om man blivit antagen på plats tro?

det står inget att man ska ta med bilder men det är inte omöjligt, kan väll knappast skada :)


jag som var där sist kan ju dela med mig lite då: man får inte veta om man blivit antagen förrän efter några veckor, 1-2 var det nog förra året. det är ju rätt snabbt iaf.

man behöver inte ta med några bilder, iaa inte de som söker fotokursen, rep. vet jag inte. det är ju en grundutbildning så även de som aldrig har hållt på med foto kan ju söka, fast de kanske inte kommer in... jag tror lärarna bryr sig mer om hur man är som person än hur bra man är på att fotografera.
 
ANNONS