ANNONS
Annons

Godox macroblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem

Någon som provat denna och som vill ge lite info om hur den är?
Eller hört något om denna blixten
Skulle vilja ha Canon men priset är för högt och tycker att man hört mycket positivt om godox

Jag har ibland använt en sån här kombination.

20151213_125251_small.jpg

Trådlös styrning med hjälp av kamerans inbyggda blixt. Det går att ställa in proportionen mellan de båda blixtarnas ljusstyrka. Jag tror att det går att göra så med de flesta trådlösa blixtstyrningssystem.

Blixthuvudena går förstås att vinkla lite hit och dit och det går att sätta på diffusorer på dem.

Eftersom jag redan hade de båda blixtarna så kostade det mig bara monteringsskenan för att få till en fungerande belysning för närbilder. (350 kr begagnad).

Är det just macro du ska fota så rekommenderar de flesta inbitna macrofotografer en vanlig blixt och en bra diffusor. Har du checkat av Michael Widells macrosida på YT? Tror att han har testa de flesta uppsättning inklusive MF12,
Tack för länken
Brukar inte kolla på Youtube överhuvudtaget 😉
Hittade en video på varför han inte testade denna blixt 😀
Så jag skall testa med min vanliga blixt, brukar inte använda denna till insekter och växter för jag tycker att jag får ljuset fel eftersom den sitter ovanpå kameran men skall testa lite mer och kanske vara lite längre ifrån och sedan klippa ut från bilden.

Jag har ibland använt en sån här kombination.

Visa bilaga 170252

Trådlös styrning med hjälp av kamerans inbyggda blixt. Det går att ställa in proportionen mellan de båda blixtarnas ljusstyrka. Jag tror att det går att göra så med de flesta trådlösa blixtstyrningssystem.

Blixthuvudena går förstås att vinkla lite hit och dit och det går att sätta på diffusorer på dem.

Eftersom jag redan hade de båda blixtarna så kostade det mig bara monteringsskenan för att få till en fungerande belysning för närbilder. (350 kr begagnad).
Skulle kanske fungerat men då får jag köpa fler blixtrar 😉 och är lite rädd för att det blir otympligt.
Skall testa lite mer med min vanliga blixt (har bara 1 vanlig) och se hur det går
Men jag har iallafall just nu sparat in dom pengarna ( tillsvidare) tack vare era svar här 👻
Så tack för visat intresse till er som svarat
Lev gott och fota mycket

Förvånande lite otympligt, faktiskt. Det gick bättre än förväntat att jaga humlor på fri hand med den kombo jag visade ovan. Om man använder stativ spelar eventuell otymplighet inte så stor roll.

Men det blir förstås dyrare om man måste köpa ett par blixtar, förutom monteringsskenan.

Makroblixten från Godox är med all säkerhet billigare än mina två blixtar tillsammans.

[Tillägg: det fattades ett "lite" i första meningen … ]

Senast ändrad:
Allra viktigast är att du väljer bra diffusor tillsammans med blixten.

Michael Widell testar ju bland annat den här, men notera att han har sattit på diffusor på blixtarna. Det ser otympligt ut att springa runt med en sådan.

Tänk på att vad man nu än väljer för blixtarrangemang så kommer det att reflekteras på t.ex. blanka insekter. Det blir inte särskilt snyggt att se små ringblixtar dyka upp på alla blanka konvexa ytor, vi har ringbelysning på mikroskopen på jobbet så jag ser det nästan varje dag:rolleyes: Fotar visserligen inte insekter där men andra blanka grejer..
Och det är värre än så, ringbelysningen består av två cirklar med lysdioder så det ser ut som fönsterraderna på flygande tefat i reflexerna.. lite coolt iofs.:cool:

Ringblixtvarianten med en rektangulär blixt på vardera sidan borde väl ge små lysande likhetstecken på blanka ytor? :p
Mest verklighetstroget lär det väl bli att ha en huvudblixt som lyser snett uppifrån från sidan (som efterliknar solen) och sen en eller flera väl diffuserade stödblixtar från motsatt sida som lyser upp skuggorna. Typ softbox, ju större och närmre, ju bättre..

Senast ändrad:
Tänk på att vad man nu än väljer för blixtarrangemang så kommer det att reflekteras på t.ex. blanka insekter. Det blir inte särskilt snyggt att se små ringblixtar dyka upp på alla blanka konvexa ytor, vi har ringbelysning på mikroskopen på jobbet så jag ser det nästan varje dag:rolleyes: Fotar visserligen inte insekter där men andra blanka grejer..
Och det är värre än så, ringbelysningen består av två cirklar med lysdioder så det ser ut som fönsterraderna på flygande tefat i reflexerna.. lite coolt iofs.:cool:

Ringblixtvarianten med en rektangulär blixt på vardera sidan borde väl ge små lysande likhetstecken på blanka ytor? :p
Mest verklighetstroget lär det väl bli att ha en huvudblixt som lyser snett uppifrån från sidan (som efterliknar solen) och sen en eller flera väl diffuserade stödblixtar från motsatt sida som lyser upp skuggorna. Typ softbox, ju större och närmre, ju bättre..

Ja viktigast är att ha diffusor på blixtar och experimentera med hur ljuset riktas, eller helt enkelt välja en vinkel på insekten som passar.

Här använde jag popeshield.

Bilagor

• Screenshot_20230617_010423_Facebook.jpg
    Screenshot_20230617_010423_Facebook.jpg
    298.1 KB · Visningar: 26
Hej,
jag har en Godox MF12, två blixtar. Den fungerar utmärkt. Det medföljer två diffusorer som ger ok ljusspridning men kunde vara bättre. Jag väntar dock på en specialanpassad diffusor. Godox har även själva tagit fram en ny lösning för just MF12-bilxtarna.
Micael Widells review ger jag inte så mycket för. Titta på denna istället:
eller Allan Walls jämförelse mellan Nikons makroblixtar och Godox:

Generellt finns det flertal lösningar på lämpliga blixt för Macrobilder.
En tips är att ringa in var macrobilden skall tas dvs ute eller inomhus och under vilka förhållanden. Vissa Macrobilder behöver en s.k. ledljus för bra fokusering, vissa andra behöver ha dämpad blixtljus så att det inte blänker, för vissa är vikten är viktigt medan andra vill ha bättre möjlighet att komma närmare objektet utan att skrämma (om levande objekt) eller förta detaljer, mm.

Mikael Widell brukar/brukade tex använda en "lampglob, ClasOlsson 49 Kr Kronor) monterad på sin blixt för bra och jämn ljus för sina Macrobilder.

1690277067098.png

Jag har använt vanlig blixt och en billig blixt diffuser för nedanstående bild somjag tog för ett par veckor sedan (en solig dag och medblixt och s.k. diffuser)
foto M Mahloujian.jpg

Senast ändrad:
Jag gillar att fotografera macrobilder och gärna med kort skärpedjup. Har aldrig förstått finessen med att använda blixt vid denna typ av fotografering, men det handlar nog mest om att jag saknar kunskaper inom området. Är det kanske bilder för artbestämning och liknande med krav på knivskarp skärpa som du behöver blixten till?

Senast ändrad:
Jag är gillar att fotografera macrobilder och gärna med kort skärpedjup. Har aldrig förstått finessen med att använda blixt vid denna typ av fotografering, men det handlar nog mest om att jag saknar kunskaper inom området. Är det kanske bilder för artbestämning och liknande med krav på knivskarp skärpa som du behöver blixten till?

Utmärkt fråga, det finns flertal anledningar men den vanligaste orsaken är att ha ett jämnt ljus runt subjektet/motivet. En annan orsak är rörliga objekt tex insekter, blixten "fryser" rörligheten samtidigt förbättrar ljusförhållandet. Refererar till en kunnig makrofotograf som sa att ta makrobilder i solen är att jämföra att ta porträtt i solen. För extrem makrofotografi (användning av extensionstube, mikroskop objektiv, mm) själva objektiven dämpar inkommande ljuset med flera F-stopp

Utmärkt fråga, det finns flertal anledningar men den vanligaste orsaken är att ha ett jämnt ljus runt subjektet/motivet. En annan orsak är rörliga objekt tex insekter, blixten "fryser" rörligheten samtidigt förbättrar ljusförhållandet. Refererar till en kunnig makrofotograf som sa att ta makrobilder i solen är att jämföra att ta porträtt i solen. För extrem makrofotografi (användning av extensionstube, mikroskop objektiv, mm) själva objektiven dämpar inkommande ljuset med flera F-stopp
Jag håller fullständigt med den fotograf som du refererar till, att i full sol blir det inte så bra resultat. Det finns ju många lägen i hur ljuset ter sig om man inte utgår från extremerna full sol och mörker. Ibland kan jag få känslan av att det där jämna ljuset med blixt kanske inte alltid lyckas bli så intressant, utan blir kanske lite mer åt ett sterilt eller ett händelsefattigt ljus. Äsch, jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska bli tydligt vad jag menar. Nåja, det fina är ju att kunna hitta sitt eget sätt hur man vill och kan använda ljuset, med eller utan blixt.

Det beror väl syftet med makrofotograferingen.
För dokumentationssyfte använder jag oftast en Olympus Tough TG-6, med ett litet LED_ringblixttillbehör. Kameran kan även stacka bilder, men bara upp till 10 bilder. Det är ett utmärkt redskap för snabbt arbeta sig igenom en nattfångst vid ljusfällan, eller för inventeringsarbete. Se bifogad bild.
Ska jag ta mer seriösa bilder så blir det oftast i befintligt ljus, men det räcker inte alltid till för att frysa rörelser eller fånga mer snabbfotade organismer. Det enklaste är en LED-ringblixt (jag har en Dörr med ledtal 80 som nog är tio år gammal), men det blir ju konstiga reflexer emellanåt med en sådan. Jag har även en KuangRen KX-800, men den är stor och otymplig, annars fungerar den bra. Den har inställningsljus och två långa ledarmar med diffusorer på så inställningsmöjligheterna är obegränsade. Godox MF12 är ett alternativ, som är betydligt smidigare, om man nu vill använda blixt.
jag har även provat diverse diffusorer till vanliga blixtar, men har aldrig varit så nöjd med resultaten.
Steward Woods och Allan Walls är två rekommenderade makrofotografer på Youtube som utvärderar olika makrotekniker, betydligt djupare än Widell. Dessutom vet de vad de fotograferar för något,

Bilagor

• P7232903.jpg
    P7232903.jpg
    5.9 MB · Visningar: 8
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar