ANNONS
Annons

Goda råd vid vid köp av begagnad pentax önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en begagnad pentax som ersättare till min gamla samsung GX-1L. Jag har sneglat på en pentax k-5. Bästa läget jag hade var en k-5 på Tradera som gick för 5400. Jag kunde inte bjuda över det priset. Kollar jag blocket verkar de flesta fråga efter ca 7000. Jag tycker det känns lite högt, för annonserna verkar bli kvar. Och det är inte så gott om annonser på k-5 heller. Däremot verkar det finnas gott om pentax k-x och k-m för allt mellan 800-3000. Verkar svårsålt det med.
Då är min fråga: är pentax k-7 ett alternativ för mig? Den är väl äldre än k-5, eller hur?
Jag hittar en hel del annonser på pentax k20d för typ 1500 till 3000 kronor. Jag funderar på om jag ändå skall köpa en begagnad k20d så länge, och sedan spara ihop till en k5 och hoppas att lämpligt tillfälle kommer med lite tålamod. Är det en vettig tanke eller helt korkat i huvudet? Vad är en k5 så mycket bättre på?

En sak som måhända kan vara av betydelse för dig är att i Pentax K-7 sitter en 14 Mp Samsung-sensor medan det i K-5 sitter Sonys 16 Mp storsäljare (IMX071 om jag kommer ihåg beteckningen rätt). Denna används även i D7000, i ett antal av Sonys egna Alpha-kameror, i vissa NEX:ar, av Fujifilm etc.

Sonys sensor-teknology anses ligga en bra bit före Samsungs. Skillnaden i upplösning mellan 14 eller 16 Mp är väl kanske inte så stor, men det är märkbara skillnader när det gäller andra parametrar. Sony-sensorn ger bättre färgåtergivning, större dynamiskt omfång, större ISO-område och bättre hög-ISO-prestanda än Samsung-sensorn. Dessutom verkar Pentax ha lyckats väldigt bra med sin "brusstädning". K-5 fick högst sammanlagd rating på DxO bland alla APS-C-kamerorna (även om man inte ska lägga alltför stor vikt vid en sammanvägd "poängsiffra"). Dessutom kom D7000 och de andra så nära efter att skillnaderna i praktigen förmodligen knappast är märkbara annat än vid "pixel-peeping". Skillnaderna i "DxO-poäng" är inte större än att det lika gärna kan handla om mätvariationer. Men det för dig viktiga bör väl vara att användare rapporterar att de får ut klart bättre bildkvalitet från K-5 än från K-7.

På Wikipedia skrivs detta:
"The use of a Sony sensor in the K-5 signalled a major departure from the Samsung sensor partnership. This is frequently attributed to be the result of the superior performance of Sony CMOS sensor technology over Samsung."

K-5 fick också ett förbättrat autofokus-system jämfört med K-7. När det gäller erfarenheter vid praktisk användning får andra hoppa in (äger för egen del bara lite äldre Pentax-kameror).
.

Tusen tack, det låter som K-5 får gå före K7 i alla fall. Då är frågan om en K20D kan duga tills rätt ögonblick dyker upp? Jag känner mig lite kameralös just nu.

Väl bekomme!

Generellt sett så duger naturligtvis ALLA kameror att fota med, även min första digitala kamera - en gammal 2 Mp Canon Ixus (som jag dock inte har använt på åtskilliga år. :)

Ifall K20D duger åt JUST DIG kan förstås ytterst ingen annan än du själv avgöra. Vad jag vet är att även K20D är försedd med en Samsung-sensor, att K-7 är nyare än K20D och att sensorn i K-7 är förbättrad gentemot den som sitter i K20D. Det finns skäl att förmoda att aven autofokusen är bättre i K-7 (och ännu bättre i K-5 som sagt).

Samsung kom i samma veva ut med sin GX-20. Det är endast smärre skillnader mellan denna och K20D - dessa båda tillhör de modeller som utvecklades under den period som Samsung och Pentax hade ett samarbete.

Kommer ihåg att du skrev nånstans att du hade haft en Samsung systemare tidigare, men jag minns inte vilken modell. Ifall det råkade vara en GX-20, så vet du själv bäst precis vad du kan vänta dig. :)
.

Jo, en GX-1L. Motsvarar väl en *ist om jag fattat rätt. Jag visste inte att K-7 var nyare än K20D. Bara att den var dyrare ny. Det som fick mig att snegla på K20D är de är ganska billiga på annonser. Jag tackar för tipset om GX-20. Det hade jag missat och borde finnas till bra pris. Skall kolla på det med.
Vad som passar mig är lite så lätt att svara på, då jag inte har en susning om vilka modeller som kan var och hur gamla de är. Än mindre vad som är skäligt att betala för. Jag får en känsla av att blocketförsäljare är lite optimistiska över vad deras grejor är värda.

Jag har bekanta till mig som blev väldigt besvikna på att deras nyköpta k-x kostar väldigt lite på Tradera i dag och ändå förblir osålda.

K20D är över fem år gammal, vilket avspeglas i begagnatpriserna... Detta är gammalt för datorer och prylar som innehåller sådana. Vad får man idag för en dator från början av 2008 i jämförelse med vad man fick ge då...?

Dina vänner kanske har erfarenhet från den analoga tiden. Prisfallet på dessa mekaniska kameror var då kanske inte mycket mer än 35 % efter 10 år - men den tiden är definitivt förbi pga att utvecklingen går MYCKET snabbare inom varje område där elektronik börjar ersätta mekaniska system.

Eftersom jag f.n. för egen del kör med andra system än Pentax, så är jag inte så uppdaterad på begagnatpriser för olika Pentax-modeller. Dock är det väl mer eller mindre samma förhållandevis snabba prisfall på äldre Pentax-modeller som det är för motsvarande modeller från Canon, Nikon eller Sony. Kanske lite större värdeminskning på Pentax eftersom det är ett mindre märke och lite svårare att sälja begagnat. Men även för övriga märkena hittar man överoptimistiska priser på Blocket - många tänker nog ungefär som dina vänner och baserar begagnatpriset på vad nypriset var en gång...

Rekommenderar att i första hand köpa på Fotosidan - här har annonsörerna (vanligen) lite bättre känsla för rimliga begagnatpriser, och risken att bli blåst är lägre (åtminstone så länge man undviker nyregistrerade medlemmar med liten eller ingen aktivitet i forumen här).
.

Det är ingen skillnad av betydelse i bildkvalitet mellan K7 ,K20 och GX20. Men ska du köpa något där du kan se skillnad i bildkvalitet så vänta in en K5:a.

Micke.

7000kr för en begagnad K-5? Jag betalade tydligen 8000kr för min ny med 18-55mm för 1½år sedan! 7000kr kostade den när Cyberphoto sålde ut de sista och för de pengarna får man ju ett K-30 kit med icke vädertätade 18-55mm plus minst ett extra objektiv eller nästan en ny K-5II. Det lönar sig inte med begagnat när man knappt ens sparar något.

Varför inte klippa till på t ex Cyberphotos K-30 + DA L 18-55 för strax över 4000kr efter Pentax cashback? Den har en del funktioner som K-5 saknar och ett AF system som fungerar bättre i dåligt gult/orange ljus. Den har även focus peaking och ett betydligt bättre filmläge.

Nackdelar är bland annat ett plasthus, avsaknad av batterigrepp och mic in, mer högljudd slutare och ingen spegeluppfällning.

Bildkvaliteten är i praktiken densamma och jag har funderat på att ha en som andrahus till min K-5 men är rädd för skillnaden i knappuppsättning när jag vill fota sport med två hus.

maila ett bud till de annonser du är intresserad av.
Tycker de att budet är för lågt så motivera varför du anser att det är rätt.
Till slut säljer väl ngn.

Jag har nosat på begagnatannonser för ett 24-70/2,8.
Jag prutade från 11500 till 9500, jag fick ett nej.
Nu har jag köpt ett nytt istället för 12200.

köp ny k-30 eller k-5II

Hej. Sitter nu i samma läge som dig. Började kolla på beg k-5 och D7000. Båda kostar fortfarande ganska mycket så steget upp till nya är litet.

Jämför nu nya k-30 och k-5II. Den senare är helt klart en bra mycket bättre kamera än k-5an, framförallt genom det nya AF-systemet.
Men, k-30 innehåller i stort sett samma saker men utan extern mic etc samt mindre batteri, bättre video dock.
Å andra sidan så är K-30 nog den kamera på marknaden med bäst värde för pengarna. Jag skulle lätt välja en ny k-30 mot en k-5.

K-5

Jag har haft K10D, K20D, K7 och K5. Alla tidigare var bra men det fanns alltid nåt att önska. K-5 tycker jag är en tillräckligt bra kamera som jag tror kommer att duga väldigt länge.

Eftersom marginellt bättre K-5II / K-5 IIs nu tar över så borde det gå att hitta K-5 som reas. En koll på Prisjakt visade att Webbshoppen.se säljer K-5 hus för 6.213 kr inkl frakt. (Inget hus på lager - 3 dars leveranstid - jag skulle ringa o kolla med dom innan order.)

Jag har inte haft nåt fel på nån digital Pentax utom just K5. Blixten funkade inte. Ordnades på garantin och det gick fort då jag talade om att jag verkligen behövde kameran.

k-30 cashback

K-30 med 18-55 kitglugg, ej vädertätad, kostar 4200 kr efter cashback på Cyberphoto. Jag skulle dock valt den med 18-135 WR objektivet. Detta objektiv kostar löst 5200 kr.

Jag har inte haft nåt fel på nån digital Pentax utom just K5. Blixten funkade inte. Ordnades på garantin och det gick fort då jag talade om att jag verkligen behövde kameran.
Kameraservice i Kungsör? De har varit rysligt bra både för mig och för min bror och är nästan ett försäljningsargument för Pentax i sig! De går även alldeles utmärkt att besöka om man bor nära nog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar