Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glugg D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonas

Aktiv medlem
Familjeproblem!!

Jag har bestämt mig för att köpa ett vidvinkelobjektiv till min D100. Regeringen har också godkänt detta köp tack och lov på grund av timmar framför datorn och ingen hjälp i hemmet

Men det är så himla svårt att veta vad man skall ha? Jag har letat på alla sidor som finns om detta ämne svenska som utlänska.

Kim rekomenderar Sigmas 20mm 1,8 ex (Många verkar nöjda)

Någon annan tycker Nikons 18-35 3,5-4,5

Men nu har jag funderat på om jag skulle ha nikons 20 mm 2,8D i stället?

Kompisen skall åka till Amerikat så han skall handla (nej nej.. jag tänker inte fråga om tull och moms och frakt och annat) så priset spelar ingen roll, men jag får handla för samma peng som dessa.

Är ljuskänslighet viktigt???
Kul med riktig skärpa, men kommer jag se skillnaden?
Men samtidigt vill jag ju ha super skärpa och allt annat på samma gång..

Vill bli helnöjd sen blir det frid i stugan (en stund)...

Tjejen säger att det skulle räcka med en sida för min del för att det är www.fotosidan.se som jag kollar varje timme....

Mvh

Jonas
 
Tamrons 17-35/2.8-4 köpte jag (4995:- på Cyberphoto) tyvärr har jag den inte i handen än, men den är på G.

Har sett många bilder tagna med det objektivet och den imponerar.

Ska lägga upp testbilder så fort jag får tillfälle.

Den ligger bättre till i pris än Nikkor 18-35 3,5-4,5 och är ljusstarkare.

Sigma 20/1.8 är ju ett fint objektiv..men personligen skulle jag vilja ha mer vidvinkel än så på en D100.
 
Det skulle skada vårat förhållande om jag handlade NIKON AF-S 12-24MM och den andra blir det inte så mye vidvinkel kvar när kameran tagit sin del....men tack för försöket...

Tänkte lägga ut 3500 4000 sek. (Vi har tänkt)

Ja ni ser det är inte lätt.....

Men det är bra med uppslag, Tamronojbektivet Kim? har du någon sida att bidra med som ger kött på benen?

Mvh...

Jonas
 
Hej,

Jag kan bidra med lite info om 20mm Sigmat. Köpte det strax innan julen 2003. Optiken är skarp ner till bl3.5, på bl5,6&8 är den mycket skarp. Detta har blivit lite av min favorit optik då den är användbar i de flesta lägen... Jag använder den på min d100 med mycket gott resultat. AF:en skrammlar lite... men va fasen, vad kan man begära för 3500:-????

Prisvärt optik, med goda prestanda!

Mvh // Martin
 
Om din kompis inte ska åka förrän mars kommer snart Nikons nya 18-70, som ser lovande ut. Har för mig att jag har sett ett riktpris på $400. Men eftersom det inte finns finns inte heller några tester.
 
Ja? Ni gör det ju inte enklare för mig...

Mera tips...

Ger snart upp.....och då blundar och tar en bara...

Mvh

Jonas
 
Jag har bl.a. Nikkor 18-35 F3,5-4,5 och tycker att vindvinkeln där duger gott för mig. Ta med kameran till butik och jämför.....
 
Det är därför ni här är så bra att få råd av. När Växjö bara har affärer med småkameror och album plus filminlämning så är det svårare.....

Men vad bra att du är nöjd med den så har du ju inte kastat pengarna i sjön....

ljuskänlihgeten och skärpan då? är de okej?

Mvh

Jonas
 
Personligen tycker jag att 3,5-4,5 är för mörkt i sökaren.

Zoom eller fast beror på 2 saker tycker jag.

Nikons 20 mm har jag för mig är raktecknande, är det viktigt för dig?
Ska du förstora mycket så tycker jag fast. När man förstorar så förstorar du också felen. Det gör att en tunna eller kudd-form kan bli störande.

Digitalt så kanske man kan fixa dessa felen i datorn.

Ljuskänsligheten är annars inte så viktig på vidvinkel eftersom att du kan använda lite längre tider.
 
Okej...

Nej förstora skall jag väl inte göra är det tänkt. Mest blir det att domkumentera nära och kära. Skall man fota inne så får ju en annan stå utomhus för att man skall få med det man vill i min D100.

Men det är klart får man till en riktigt fin bild så.... men hur långt måste man upp i förstoringarna för att man skall se detta fenomen?

Ja jag har hört att flera tycker det blir mörkt i sökaren.

Tack Erik

Jonas
 
Men ?

Sigma fantasten Kim tror jag någon gång nämnt Sigmas EX 14/2,8 HSM? Den nya gluggen som skall vara på väg ut? Denna kanske är det jag skall ha? Kommer det se lustigt ut? Kommer det bli fisköge modellen på min kamera med?...

Är det någon som kan någonting om denna?

Mvh

Jonas
 
Kim hjälp mig.....

Jag så att du gett Sigman fem plus....snälla berätta lite mer... du kan ta den som en saga om du vill....

"Kim.....You are my only hope"

Mvh
Jonas...
 
Shonas skrev:
Det är därför ni här är så bra att få råd av. När Växjö bara har affärer med småkameror och album plus filminlämning så är det svårare.....

Men vad bra att du är nöjd med den så har du ju inte kastat pengarna i sjön....

ljuskänlihgeten och skärpan då? är de okej?

Mvh

Jonas

Klart att de är OK. Jag är en glad amatör. Den dagen ett modernt Nikkor objektiv inte duger åt mig har jag nog råd att köpa vad som helst.... Med D100 känner jag mig mindre beroende av "ljusstarkt" objektiv eftersom jag underexponerar lite ändå. 3,5-4,5 räcker fint.

18mm motsv. 27 vilket är vidare än min 28-zoom jag hade till F80 förrut.
 
Tack för detta Mats, det är gott att det finns någon som har det man är nyfiken på att köpa...

Man vill ju inte vara utanför...

Du har nog rätt att jag klarar mig säkert jag med...

Mvh

Jonas
 
Shonas skrev:
Men ?

Sigma fantasten Kim tror jag någon gång nämnt Sigmas EX 14/2,8 HSM? Den nya gluggen som skall vara på väg ut? Denna kanske är det jag skall ha? Kommer det se lustigt ut? Kommer det bli fisköge modellen på min kamera med?...

Är det någon som kan någonting om denna?

Sigma 14/2.8 är inget fisköga, den är raktecknande, den är inte helt ny heller den finns att köpa (köpte min begagnat)
Det är det billigaste sättet om man vill ha rejäl vidvinkel, ger motsv 21mm på D100.
Men den kostar fortfarande en hel del om man inte kan hitta den begagnad.
En nackdel med det objektivet är att man inte kan använda vanliga filter
I övrigt ett mycket skarpt objektiv, ljusstak och snabb tyst AF.
 
Men hur är kontrasterna på ett sådan objektiv? Kan man dra upp bilder med denna glugg utan att skämmas?.....kommer det se "runt" ut eller blir det som ett vanligt 20mm objektiv?

Det stod på cyberfoto att EOS 1Ds i tester använde sig av Sigman istället för Canons egen 14/2,8.... Stämmer verkligen detta?...

Många frågor är det...
 
runt?
Antingen är det raktecknande eller inte!

Jag kan se skillnad på mitt Nikon 80-200/2,8 och 85/1,8 vid förstoringar som är större än 30*40. Men då skriver jag också om svartvita negativ som förstoras på det gamla hederliga sättet i förstoringsapparat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.