ANNONS
Annons

Glapp typ :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Börjar bli lite smått irriterad på bajonett/optikbajonetten på min 300D/Sigma 100-300/4.

När jag har optiken på, kan jag rucka på optiken i sidled (cirkelvis) typ 1 mm, eller kanske inte ens det. Dock kan man få känslan av att det är "glapp".

Någon som vet vad man kan göra eller ska det vara så? Kanske några skruvar som ruckats loss?

// Jocke

glapp

kan vara fel på bajonettfästet i kamerahuset eller bajonetten på objektivet någon av dessa måste bytsas,Rosenbergs i Jönköping hjälper dig

Jag hade precis samma "problem" på min D70 med 70-200 VR, det verkar dock inte röra sig om något fel utan ett inbyggt spel i fästet. Om du inte får några kontaktfel är det antagligen inget att oroa sig över.

Har hört att skruvarna på Sigma objektiven 70-200/f2,8 och 100-300/f4 kan glappa upp(rätt små och få skruva i fästet). Har jag min 70-200 på min kamera(d70) så är det ett lite glapp på samma vis som du har beskrivit(bara liiite i sidled)...trodde det var någon form av bajonett fel men efter att kollat igenom grejorna noga och låtit andra kollat på gluggen och kameran så visade det sig att Sigma gluggen inte är lika precis i passformen som orginal optiken...har du otur så kan det ju vara fel på något av fästerna...har du tur så är det bara passformen som inte är redigt lika precisa..böja med att kolla om alla gluggar glappa..om det bara är den gluggen som glappar så kolla skruvarna och om du är osäker låt någon kunnig titta på den.

Troligtvis så märks nog "glappet" av mer på grund av att objektivet är så pass mycket större och tyngre än din "normal glugg".

pet skrev:
Har hört att skruvarna på Sigma objektiven 70-200/f2,8 och 100-300/f4 kan glappa upp(rätt små och få skruva i fästet). Har jag min 70-200 på min kamera(d70) så är det ett lite glapp på samma vis som du har beskrivit(bara liiite i sidled)...trodde det var någon form av bajonett fel men efter att kollat igenom grejorna noga och låtit andra kollat på gluggen och kameran så visade det sig att Sigma gluggen inte är lika precis i passformen som orginal optiken...har du otur så kan det ju vara fel på något av fästerna...har du tur så är det bara passformen som inte är redigt lika precisa..böja med att kolla om alla gluggar glappa..om det bara är den gluggen som glappar så kolla skruvarna och om du är osäker låt någon kunnig titta på den.

Det är endast lite, lite glapp som du säger. De andra gluggarna, Tokina och Canon har samma glapp också, så det är nog inget fel som ni säger. Dock lite enerverande när det är liiiite, liiiite glapp hela tiden :) Dock inga fel på objektivets kontakter och funktionerna på objektivet, bara det där lilla i sidled..

Tack!

// Jocke

kan vara OK

Sitter skuvarna utan glapp så är det OK med ett litet glapp bara allt fungerar. Det är likadant med min 300/4 med några av mina kanonhus. Det verkar som om ett litet glapp infinner sig efter en tids användning. Jag tror att det inte är något att oroa sig över. Har använt mitt 300 i mer än 10 år efter att jag först upptäckte ett litet glapp med min EOS 100.

Re: kan vara OK

Tonyeagle skrev:
Sitter skuvarna utan glapp så är det OK med ett litet glapp bara allt fungerar. Det är likadant med min 300/4 med några av mina kanonhus. Det verkar som om ett litet glapp infinner sig efter en tids användning. Jag tror att det inte är något att oroa sig över. Har använt mitt 300 i mer än 10 år efter att jag först upptäckte ett litet glapp med min EOS 100.

Jo, dom tycks sitta som fastfrusna. Inget jag bryr mig om direkt, men alltid skönt att veta att det "ska vara så".

// Jocke

Har oxå "glapp", min kamera är inte direkt gammal (300D, 18-55 + sigma 70-200 2.8).

Hålet som pinnen passar i är aningen bredare/större, kanske för att bajonetterna inte är exakt lika på alla objektiv (plast - metall)

Likadant med orginalet som med sigmat.
Ser inte det som något problem.

Det är en annan sak om det här händer på gammal FD-optik. Den var ju konstruerad så att man drog åt tills det satt fast. Blev den sliten drog man åt lite till, så satt den fortfarande fast.
När sådan optik börjar glappa på kameran, då är det något annat som är löst. Så var det på min T90, där hela bajonettringen på kameran hade lossnat. Fick plocka bort fronten på kameran för att komma åt att spänna skruvarna som håller fast bajonettringen. Nu är det som tur är inte speciellt svårt att göra på en sådan kamera.

Att man måste ha ett cirkulärt glapp när man låser optiken med en pinne i ett hål, det kan jag förstå. Ett sådant påverkar ju heller inte bilden.
Men radiella eller axiella glapp måste det var meningen att de inte ska gå att känna för hand. Då blir det ju ett oavsiktligt Tilt & Shift-objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar