Annons

Glapp i fattningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Asyvan

Aktiv medlem
Hej,
mitt nyss levererade Sigma 70-200/2.8 EX glappar lite i fattningen till min 10D. Inte uppåt/nedåt/vänster/höger, utan cirkulärt. När den låst fast objektivet kan man "rucka" det lite cirkulärt, och med Sigmas tröga zoomring så glappar det när man zoomar.

Jag tycker inte det borde vara så, vad säger ni??

Jo, så är det..

Alla gluggar sitter lite "löst", även Canons egna. Detta är för att de ska kunna dela på sig om man skulle råka tappa kameran. Så istället för att byta bajonetten på kameran, behöver man "bara" sätta ny fattning på gluggen.

Hurvida det ska vara så pass så att objektivet rör sig när man zoomar med Sigmas tröga zoomring får nog Sigma förklara ;)

/Jeppe - med glappfri zoomfunktion

Asyvan skrev:
Hur mycket uppskattar du att det rör sig? Min tycker jag glappar ganska lätt, och kanske en halv mm (dock svårt att säga).

Min har ett liknande "spel" tillsammans med 10D. Jag märker dock inget alls när jag zoomar. Även min 2X sigma teleconverter uppträder likadant. Har också funderat på om det ska vara så eller inte men det kanske det ska?

En halv mm är nog normalt.. men speciellt lätt är det inte. Min 70-200/2.8L glappar lättare än mitt 17-40/4L, men detta beror på att den har gummitätning som ligger an mot bajonettfattningen. Men glappar när jag zoomar gör den inte.

Jeppe skrev:
Min 70-200/2.8L glappar lättare än mitt 17-40/4L, men detta beror på att den har gummitätning som ligger an mot bajonettfattningen. Men glappar när jag zoomar gör den inte.

Mitt 17-40/4L sitter som berget. Glappar inget alls (om jag nte tar i hårt), den har ju som sagt gummitätning och dessutom är zoomringen lätt. Sigmat har mycket trög zoomring, som tillsammans med det lättare glappet gör att den glappar när jag zoomar vänster/höger omväxlande.

Lika bra att skicka tebax objektivet, de får byta det som en DOA helt enkelt. (fick det igår fredag).

Det här glappet varierar lite mellan olika objektiv.
På mitt Sigma 70-300mm går det trögare när jag zoomar mellan 200 och 300mm och glappar det fram och tillbaka några tiondel millimeter. Det är ett något större glapp med mitt Canon 100-400mm, men det påverkar inte eftersom man zoomar med utskjutning. Den manuella fokuseringen påverkar inte heller eftersom den går så lätt att vrida på.

Ditt nya Sigma 70-200mm blir kanske uppmjukat efterhand som du använder det.

Ett litet spel mellan kamera och objektiv kommer man aldrig ifrån.
På min gamla Konica T3 finns också ett litet glapp.
Det finns naturfotografer som är så noga att man spänner fast objektivet mot kameran med ett spännband.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar