ANNONS
Annons

Glödporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

c5j

Aktiv medlem
Ska fota en artists skivomslag. Temat är glöd/glödbädd. Min tanke är att göra några stora eldar och låta dem brinna ner till glöd och sedan bara ta artisten som är blond och klädd i ljusa kläder. Ställa upp henne "bredvid" glöden på nåt sätt. Där kommer problemet. Hon kan ju inte vara så nära en bra glöd. Samtidigt vill jag inte köra med så långt skärpedjup. Förmodligen görs fotandet på kvällen för att få rätt stämning. Så långt skärpedjup kan blir svårt.

Sedan brännvidderna. Kan tänka mig att det blir nåt mellan 30-50mm (fullformat 5D). Eller? Kommer nog att lätta upp med en liten softbox och/eller en blixt bouncad på skärm. Har dock inga proffsblixtar a la Acute att tillgå. Men för att få glödkänslan så måste man nog låta bli att feta på med blixtaggregat ändå tror jag.

Vad tror ni? Brainstorma lös. Kanske fota uppifrån? Kanske fota glödbädd och person separat och sen sätta ihop dem i PS?

Grillkol borde vara smidigare än att elda en massa ved. Vad ska det va för underlag? Känns spontant som om det skulle vara stor risk för jordbrand om man har en massa glödande kol på marken.

Edit: Provade att fota metall som glödde och det blev inte riktigt som jag tänkt mig, bilden fick nån grå/lila/turkos-ton, antagligen var det ir-strålningen som ställde till det.

Senast ändrad:
Jo man kan nog komplettera med grillkol. Men blir de så där glödröda? Lovar att hålla koll så vi slipper skogsbrand (skriver om det på brandsidan.se :) . Underlaget blir nog jord/torv. Eller kanske sand.

Spontant; fota glödbädden uppifrån, fota modellen uppifrån mot en svart bakgrund. Frilägg modellen och lägg henne på glödbädden i PS.

=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar