Björn Bertilsson
Aktiv medlem
Jag har stött på ett fenomen som jag skulle vilja ha en förklaring till. Sedan en tid tillbaka är jag lycklig ägare till en Rolleiflex 2.8e (nyservad). Skärpan är det inget fel på, men många bilder ger något som jag skulle kalla glödande högdagrar. I vissa bilder ser det rätt effektfullt ut, men i andra tycker jag att det stör. Filmerna jag använt är Kodak Ektar, Fuji pro160ns och Fuji Acros - samma resultat oavsett film.
Sedan tidigare har jag skannat rätt mycket 135-film och en del 120-film (då fotat med Rolleicord) och inte alls märkt av detta.
Jag har ännu inte använt mer sofistikerad utrustning än min simpla Epson V600 för 120-film, möjligen är det en felkälla? En annan teori är att jag upplever att det blir mer tydligt i något underexponerade bilder.
Går man igenom bilder på flickr tagna med samma kamera så tycker jag inte alls att det går att skönja den typen av "glöd". Jag bifogar en bild för att illustrera problemet.
Tacksam för kommentarer och eventuella förklaringar / förslag på åtgärder.
Sedan tidigare har jag skannat rätt mycket 135-film och en del 120-film (då fotat med Rolleicord) och inte alls märkt av detta.
Jag har ännu inte använt mer sofistikerad utrustning än min simpla Epson V600 för 120-film, möjligen är det en felkälla? En annan teori är att jag upplever att det blir mer tydligt i något underexponerade bilder.
Går man igenom bilder på flickr tagna med samma kamera så tycker jag inte alls att det går att skönja den typen av "glöd". Jag bifogar en bild för att illustrera problemet.
Tacksam för kommentarer och eventuella förklaringar / förslag på åtgärder.