Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Givande Ljuskurs sept 07

Produkter
(logga in för att koppla)
PerFogelberg skrev:
Bakgrunden är överexponerad och ansiktet är underexponerat.

Syftet me denna ljussättning är just att exponera ut bakgrunden :), men jag måste säga att du imponerar som kan bedömma exponeringen så bra på dessa bilder i en webläsare.
Alla har givetvis rätt till sin åsikt och någon gång ska jag gå en av dina kurser och lära mig exponera ordentligt, det verkar jag behöva ;-)

mvh.

/Janne

Janne H skrev:
Jag tycker det ser bra ut :)

/janne
Den kunde ha varit bättre. När man har så mycket ljus bakom huvudet försvinner alla små fina hårstrån i överstrålningen och håret ser ut som svinto.

För mig räcker det med att titta på bilden i webbläsaren för att se att hon är grå i anskiktet. Jag skulle kunna tänka mig att den blir mycket mer livfull om man drar lite i nivåerna.

Ok, tack för input.
Vilka nivåer tycker du det behöver dras i? Jag funderade på om hon eventuellt var för röd i ansiktet, men nu säger du att hon är för grå.
Tacksam för alla tips. Är ju rookie ju =)

?

lembit_pet skrev:
Ok, tack för input.
Vilka nivåer tycker du det behöver dras i? Jag funderade på om hon eventuellt var för röd i ansiktet, men nu säger du att hon är för grå.

Håller nog med dig här att nog ser hon mer röd ut än grå. Eller så har någon av oss felkalibrerad skärm (min är kalibrerad med spyder 2 pro).
I mina ögon tycker jag nog ändå att bilden ser helt ok ut.

/Göran

Re: ?

Mr_Citronit skrev:
Håller nog med dig här att nog ser hon mer röd ut än grå. Eller så har någon av oss felkalibrerad skärm (min är kalibrerad med spyder 2 pro).
I mina ögon tycker jag nog ändå att bilden ser helt ok ut.

/Göran

Tack Göran.

Och är det något verktyg man ska använda för att nå kontroll så är det kurvor, nivåer är absolut ingen hit!

Re: Re: ?

Janne H skrev:
Tack Göran.

Och är det något verktyg man ska använda för att nå kontroll så är det kurvor, nivåer är absolut ingen hit!

Ja att ändra färger med nivåer tror jag inget vidare på. Som du säger kurvor eller möjligen nyans/mättnad passar nog bra mycket bättre detta.

/Göran

lembit_pet skrev:
Ok, tack för input.
Pröva att använda verktyget Nivåer/Levels i Photoshop. Där ändrar du Input Levels till 0/1,00/220. Då blir hon lite ljusare i ansiktet. Vill du sedan lägga på lite värme i ansiktet så väljer du högst upp i samma ruta Channel: Blue. Sedan Input Levels 0/0,90/255.

Samma åtgärder kan även göras i kurvverktyget som ger ytterligare justeringsmöjligheter.

Köpte ett par FX100 igår... skoj skoj!

Tänkte också köpa en reflektor med raster. Är det 21 cm standardreflektor som gäller eller?
Och vilket raster är mest användbart? Finns nåt kit med 20 och 30 grader. Duger det?

Sen ser jag att Cyberphoto säljer en budgetvariant av 44-reflektorn för 800:-. Är den kass tro?

Tacksam för lite tips i reflektor- och rasterträsket...

lembit_pet skrev:
Köpte ett par FX100 igår... skoj skoj!

Tänkte också köpa en reflektor med raster. Är det 21 cm standardreflektor som gäller eller?
Och vilket raster är mest användbart? Finns nåt kit med 20 och 30 grader. Duger det?

Sen ser jag att Cyberphoto säljer en budgetvariant av 44-reflektorn för 800:-. Är den kass tro?

Tacksam för lite tips i reflektor- och rasterträsket...

21 cm tror jag finns i ett kit tillsamans med fyra raster, för mig är alla lika användbara. Mycket användbara:)

44 cm budget vet jag inget om dessvärre.
Det jag vet är att fler tillverkare än Elin har reflektorer liknande 44 ´an, mer enligt min erfarenhet så ger de inte alls samma härliga ljus som den riktiga 44 ´an.

/janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar