Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GITZO eller MANFROTTO ?

Produkter
(logga in för att koppla)

f.billqvist

Aktiv medlem
hej vilken av dessa staiv märken är bäst ,, jag tänker på kvalite,,, hade ett hama stativ men det gick sönder ,,, i skruv ringarna nere vid benen,, så jag hade tänkt att lägga max 4500kr på ett bra stativ som håller typ livet ut


några tips
 
Skulle tro att Manfrottos är prisvärdare, dvs du får mer stativ för dina pengar. Ska du ha ett stativ som räcker livet ut? Benbo....
 
Jag tycker att kvalitet står i relation till pris när det gäöller Manfrotto och Gitzo. Skillnaden är inte tokstor om man jämför motsvarande modeller. Men visst blir det mycket pengar om man ska ha riktigt bra grejor. Gitzo är rätt vanligt begagnad dock :)

Själv vill jag ha ett Gitzo 1320 som jag tycker är lagom tung och med bra funktioner och höjd. Mitt Manfrotto 055 är för klent och mitt Manfrotto 161 alldeles för stort och tungt,
 
Själv använder jag mest en liten fånig omanlig Canon G2 nu för tiden så mitt Manfrotto 190 prob räcker till bra. Om man däremot är ute efter den där riktigt trevliga svårdefinierade kvalitetskänslan, vad ska man ha för stativ då?
 
Då skall du nog ha Gitzo. Både Benbo och Manfrotto är mer 'traktorkänsla'. Gitzo har en mer förfinad kvalitetskänsla. Fast traktorer håller bra :)
 
GITZO

Efter att ha förbrukat ett gäng (3-4) Manfrotto har jag nu övergått till Gitzo. Manfrotto har värdelösa benspännen som går sönder vid endast lite tyngre belastning än de är skapta för.Lite mer än så bör ett stativ tåla. Men jag har kvar en M-frotto 190 för resor.
Vgh/Mattias
 
Framförallt har Gitzo mycket större sortiment än Manfrotto. En hel serie kolfiberstativ med allt från pyttesmå resestativ som 1128B till haubitslavetter för superteles som 1548 tex. Sedan ska man inte glömma att Gitzostativ till största delen går att plocka isär för rengöring etc utan verktyg. Väldigt användbart i fält.

Kom ihåg att budgettera för ett bra huvud också!

/Martin
 
OK, Gitzo före Manfrotto. Men jag är fortfarande inte nöjd :). Bland andra intressen jag har finns det oftast ett, kanske flera, "superfabrikat". Det brukar vara nån lätt kufisk typ i en skitig källarlokal som tillverkar nåt som man bara måste ha till varje pris när man väl har fått se det. Finns det nåt sånt i stativfloran?
 
Tja det finns nått superstativ som är till TV-kameror Sachtler. Har för mig att någon norsk naturfotograf kör med det. http://www.madeco.se/produkter/video/stativ/index.html

Leica tillverkar grymma lantmäteristativ till sina lantmäteriinstrument.
http://www.leica-geosystems.com/
http://construction.leica-geosystems.com/products/construction-accessories/index.htm

Själv har jag ett 8 kilos Manfrotto 161 när jag ska ta insustribilder och andra fotojobb som ska vara superskarpa och på hög höjd. Detta stativ klarar en höjd av 220 centimeter. Huvudet oräknat..
 
Senast ändrad:
fjalstal skrev:
Det brukar vara nån lätt kufisk typ i en skitig källarlokal som tillverkar nåt som man bara måste ha till varje pris när man väl har fått se det. Finns det nåt sånt i stativfloran?

Den mest "udda" stativtillverkaren jag kommer på är grävmaskinisten i Skövde som snickrarStabil-stativen. Han är dock ingen kufisk typ utan en helt vanlig, sympatisk människa. :)
 
acke skrev:
Den mest "udda" stativtillverkaren jag kommer på är grävmaskinisten i Skövde som snickrarStabil-stativen. Han är dock ingen kufisk typ utan en helt vanlig, sympatisk människa. :)

Med tanke på priset han (inte) tar för stativen så måste han vara en djäkligt kufisk typ enligt min definition iaf... Om "Stabil Snabb" bara passade in i min användarprofil skulle jag beställa i denna stund!

Vill man ha "det mytomspunna superstativet" så är nog ett Stabil värt att titta på. Alternativt, om Stabil verkar för otympligt, kanske ett kolfiberstativ från Gitzo kan vara något? Dessa beställer man med fördel från Robert White:
http://www.robertwhite.co.uk

/Martin
 
Jo, Stabil är snyggt hantverk. Jag skulle kunna tänka mig ett i vardagsrummet hemma. Att ställa en blomkruka på, t.ex. :)

Men jag tror stativet skulle repa parketten. Stativfötternas utformning gör att Stabil trivs bäst i skog och mark. :)
 
Om tre år fyller jag fyrtio. Jag hade tänkt önska mig en tubkikare eftersom vi har rätt bra havsutsikt från vardagsrummet och nu vet jag vad den där kikaren ska sitta på också. Ett Stabil-stativ misspryder väl inte direkt vardagsrummet. Nu kommer jag säkert torska på både kikare och stativ före fyrtioårsdan för jag kan aldrig hålla mig från att köpa dom tidigare ändå :)

Tack för tipset.
 
Re: GITZO

MNordlund skrev:
Efter att ha förbrukat ett gäng (3-4) Manfrotto har jag nu övergått till Gitzo. Manfrotto har värdelösa benspännen som går sönder vid endast lite tyngre belastning än de är skapta för.

Har hänt mig oxå, dock bara en gång och det var vid sträng kyla. Är detta måhända ytterligare ett alternativ att välja Benbo? (Traktorstuk, javisst men jag har alltid gillat Volvo)
Jag ringde till Photax för att höra mig för om de kunde beställa hem den trasiga delen, javisst sa dom men bered dig på att det kan ta två månader och sedan visa sig vara fel pryl som kommer.
 
Mekaniken i mitt gamla trehundrakronorsstativ från 1978 gick sönder för en tid sedan, så det blev till att köpa ett nytt. Jag fastnade för ett Manfrotto 055 med kulleden ProBall 308. Är mycket nöjd med köpet. Brukar ofta bära en Nikon F90X med Nikkor 80-200/2.8, och hela rasket står mycket stabilt.
 
f.billqvist skrev:
hej vilken av dessa stativ märken är bäst ,, jag tänker på kvalite,,, hade ett hama stativ men det gick sönder ,,, i skruv ringarna nere vid benen,, så jag hade tänkt att lägga max 4500kr på ett bra stativ som håller typ livet ut


några tips

Vad du ska ha det till och din kamera-utrustning borde styra valet.

Stabil får ett fantastiskt grepp i backen, på snö eller is. Snabb-modellen är mycket lättarbetad. Tredel-modellen är stabilare men knökigare att hålla på med. Träet kräver lite underhåll, men överkomligt.

Gitzo är stabilast i förhållande till vikten och är smidiga att packa. Dock något känslig mekanik, måste hållas rent.

Jag har ingen erfarenhet av Benbo, men dom förefaller stora och tunga.

/Staffan
 
Inte kulled till tub!!!

Tänk på att det är fullständigt värdelöst att sätta tuben på en kulled. Här är det panorama/videohuvud som är det enda som duger om du ska kunna utnyttja tuben och följa t.ex. en fågel utan skakningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.