Niclasfoto skrev:
Jag fotar själv mycket fåglar och skulle aldrig komma på tanken att jobba med "videohuvud/panoramahuvud". Enligt mig så är kulled det enda riktiga vid stillbild, även panorering.
Spec menar jag att det skiljer i snabbhet vid hanteringen, men visst,, det finns många som menar att de är jämnbördiga eller att det förhåller sig precis tvärt om.
Det mest flexibla är ju såklart handhållet och vilken stativhuvudlösning är det som kommer närmast handhållet i flexibilitet? Enligt mig så är kulled det givna svaret.
Jag fotar ofta med 700mm f5,6 och det gör jag på en klen kula från manfrotto. Fungerar ypperligt bara man passar på att det inte "dumpar" i stativbenen av misstag.
På gränsen till att jag gråter vid tanken att vara fast i en panorama/video-led
Mvh Niclas,
Tycker att du har lite förutfattade meningar här Niclas:
1) Kulled är långsamt. Man måste öppna/spänna så fort man ska ta en bild eller följa en förflyttning. Om man inte spänner blir det svajigt och instabilt. Arca-Swiss är lite bättre i det här avseendet pga större jämnhet och asfärisk kula.
2) Kulled kommer inte i närheten av friheten av handhållet. Det är därför alla som vill använda 600mm f/4 handhållet skaffar ett Wimberley.
3) Kör du 700mm på en klen Manfrotto-kula kan du inte ha 100% skarpa bilder på 1/30. För det behöver man en gedigen kulled och ruskigt bra teknik, ett gimbal huvud typ Wimberley eller allra helst, ett videohuvud. Visst, det funkar ju bättre än handhållet, men är stabilitetsmässigt ljusår ifrån ett Gitzo 505 med ett gediget videohuvud.
4) Det finns inget mysigare än att sitta och följa ett djur med en mjuk svepande och stabil rörelse med ett videohuvud eller ett Wimberley. Mjukt och fint och man kan släppa kameran när man vill. (I kyla kan en del billigare videohuvud bli en aning tröga dock.) Jämför detta med den ryckiga rörelsen hos en billig kulled och risken att hela rasket kantrar över när man släpper.
5) Jag är ingen fysiker, men det räcker att titta på en kulled och ett videohuvud för att inse skillnaden i stabilitet. Med kulleden sätter man flera kilo utrustning på toppen av en vibrerande metallfjäder (stammen), som dessutom kan kantra. Klart det blir instabilt med den smala basen! Med de flesta videohuvuden har man två bredbasiga fästpunkter, alltså ingen "fjäder" som kan vibrera. Det finns dock en stabil, bredstammig kulled, Burzynski.
Så länge bilderna blir bra spelar det ju ingen roll, men vill man tänja på gränserna är ett tungt stativ och ett videohuvud inte dumt.
Dock har Niclas goda kamrater i flera berömda nordamerikanska naturfotografer som envisas med kulled. Nästan uteslutande Arca-Swiss. Många andra har bytt till Wimberley beroende på om de fotar rörliga motiv eller inte. Videohuvud är betydligt vanligare bland europeiska fotografer. Allt efter tycker och smak antar jag!
Men jag gråter vid tanken att behöva använda ett tungt tele på en billig kulled igen! ;-)
/Pontus