Annons

GIMP: Vad är "Current" Aspect Ratio?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Två GIMP-frågor till någon hugad!

1. När man markerar en rektangel kan man sätta höjd-bredd-förhållande ("Aspect Ratio") om man vill. Det finns ett val som heter "Current". Vad exakt är det? Jag experimenterar, men ser inte vad som händer!

2. Jag vill ofta låta höjd-bredd vara samma som originalet (dvs 2:3 i mitt fall). Finns det ett enkelt sätt att berätta det för GIMP förutom att skriva in "3:2" i rutan?

Per.

Nu kör jag inte GIMP, men det borde väl helt enkelt betyda det bredd/höjd-förhållande som bilden har "just nu" på skärmen.

För att behålla ett visst förhållande säger Google att det finns en kryssruta "Fixed"

nuvarande

Två GIMP-frågor till någon hugad!

1. När man markerar en rektangel kan man sätta höjd-bredd-förhållande ("Aspect Ratio") om man vill. Det finns ett val som heter "Current". Vad exakt är det? Jag experimenterar, men ser inte vad som händer!

2. Jag vill ofta låta höjd-bredd vara samma som originalet (dvs 2:3 i mitt fall). Finns det ett enkelt sätt att berätta det för GIMP förutom att skriva in "3:2" i rutan?

Per.

Current är väl det nuvarande förhållandet. Och att skriva in 3:2 är väl det enklaste sättet som man kan tänka sig?! Du kan ju också skriva 30:20 om du tycker det låter fräckare eller är enklare?! (Förstår nog inte riktigt din frågeställning misstänker jag...)

Current är väl det nuvarande förhållandet. Och att skriva in 3:2 är väl det enklaste sättet som man kan tänka sig?! Du kan ju också skriva 30:20 om du tycker det låter fräckare eller är enklare?! (Förstår nog inte riktigt din frågeställning misstänker jag...)

"Nuvarande" är inte speciellt väldefinierat, det är det som är problemet! Jag försökte verkligen komma på hur det ska användas, men förstår inte.

Att skriva in "3:2" är ju inte besvärligt direkt, men om man ska beskära semesterbilderna för att trycka ut dem på 10x15 så blir det några stycken, och jag trodde att det var en så vanlig operation att det fanns någon genväg.

Jag tar en sväng förbi ett GIMP-forum och ser om de har några idéer där.

Tack för svar!

Per.

"Nuvarande" är inte speciellt väldefinierat, det är det som är problemet! Jag försökte verkligen komma på hur det ska användas, men förstår inte.

Att skriva in "3:2" är ju inte besvärligt direkt, men om man ska beskära semesterbilderna för att trycka ut dem på 10x15 så blir det några stycken, och jag trodde att det var en så vanlig operation att det fanns någon genväg.

Jag tar en sväng förbi ett GIMP-forum och ser om de har några idéer där.

Tack för svar!

Per.

Hej Per,

då jag själv mest editerar bilder som skall ha 5:4 i förhållande gjorde jag som så:

1) Öppna gimp (eventuellt måste man öppna en bild)
2) Ställ in det format och inställningar i Toolbox som man vill ha (t.ex. Fixed aspect ratio och aspect ratio satt till 5:4 osv).
3) Välj Edit -> Preferences... Välj "fliken" Tool options. Klicka på "Save Tool Options Now".

När jag sedan startar gimp nästa gång så är den automatiskt inställd på 5:4 och att den är fix. Vill jag ha en porträttbild så finns ju en liten knapp att trycka på så att den blir 4:5 istället.

Var det detta du sökte?

Mvh, Micke

Jag förstår nog inte heller frågan... men om du vill beskära en stor mängd bilder på samma sätt är inte ett grafiskt system det bästa. Jag hade skrivit ett litet imagemagick-script istället.

Jag förstår nog inte heller frågan... men om du vill beskära en stor mängd bilder på samma sätt är inte ett grafiskt system det bästa. Jag hade skrivit ett litet imagemagick-script istället.

Frågan gällde: Vad exakt betyder "Current" när det kommer till "Aspect Ratio" och hur använder man det?

Beträffande beskärningen så löste Micke mitt problem galant med ett Alexanderhugg. Jag beskär inga stora mängder bilder och dessutom beskär jag dem inte alls på samma sätt, bara med samma bredd-höjdförhållande för att få in dem i semesteralbumet som 10x15-kopior.

Per.

Frågan gällde: Vad exakt betyder "Current" när det kommer till "Aspect Ratio" och hur använder man det?

Per.

Hej !

Hur har du lyckats få en engelskspråkig variant ?

Hur jag än försöker så blir mina på svenska.

---------------

Använder jag "Cirkeln" , och gör den oval ( en oval cirkel, haha ) och klickar i "fast" så blir texten
"aktuell", och det föregående förhållandet består.

Nu kan jag göra ovala cirklar i det oändlig som har samma propotioner som den första.

Nu kan jag tycka att sak samma borde bli för rektangeln , men inte, av någon egendomlig anledning.

==> jag antar att här betyder "Current" ungefär "Aktuell" .

-----------------------

Jag har för övrigt blivit förtjust i dessa: Vad "Tone mapping egtligen gör inser jag inte, men det blir för det mesta bättre och vackrare färger.

Det är nog dessa, det kanske finns flera liknande.

http://registry.gimp.org/node/5980
http://registry.gimp.org/node/4562

//MW

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto