ANNONS
Annons

GFU vs Kulturama

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelito

Medlem
Hej,

Tänkte börja en fotoskola i Sthlm under hösten och undrar vilken av följande skolor som är bäst (om man nu kan säga det):
GFU (Grundläggande fotografisk utbildning, 1 år) som är kopplat till Folkuniversitetet och Kulturamas fotolinje också den 1 år.
Självklart är det antagligen ingen som har gått båda, men om det är någon som har erfarenhet från någon av dom kanske kan skriva något om vad dom tycker.

Så här gjorde/gör jag

Hallå!

Frågade exakt samma sak som du när jag skulle söka in på en fotoutb. Resultatet av lite research gjorde att jag gick GFU. Inte pga GFU nödvändigtvis är bättre än Kulturama utan att jag genom GFU hade möjlighet att jobba vid sidan av och slippa ta studiemedel ett år. Jag tror att GFU och Kulturama är jämnbra utbildningar. Kanske att Kulturama (i relation till priset) har bättre utrustning och lokaler.
Personligen kommer jag dock att söka vidare på Kulturamas andra år då detta till skillnad från Fotoskolan är mera digitalt inriktad.

Lycka till!!

Schysst att du svarade

Tack för att du tog dig tid att svara!
Men det gjorde det inte lättare att välja. Jag har också fått den uppfattningen att dom på kulturama har mer utrustning, men det kanske inte är det viktigaste. Har egentligen bara snackat med dom som gått GFU och hört bra saker. Vad tyckte du om undervisningen och sånt?

Mera tankar

Undervisningen... PÅ en skala 1-10 skulle jag säga 7. Dvs bra men inte bäst. Positivt är att lärarna är mycket kvalificerade. Jag hade dock önskat mig mera kritik på redovisningarna.
Vad det gäller utrustningen är de absolut inget fel på GFU men vad jag har hört så har kulturama lite mera hitech, frågan är om det är värt ca 30000 mera i kursavgift...

Men kom ihåg att detta endast är mina egna subjektiva åsikter....

Kan inte skryta med att ha gått på någon av utbildningarna men har fått för mig att kulturama skall vara bra. Men kanske inte riktigt värd den ganska saftiga kursavgiften.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar