Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GF3 vs NEX-5N

Produkter
(logga in för att koppla)

Kasch

Aktiv medlem
Jag har lagt en beställning på en Lumif GF3 med nya 14-42 zoompannkakan . Men leveransdatum verkar nu okänt och eftersom gamla kameran är såld, har jag nu börjat snegla åt andra möjligheter. Om man går upp ett snäpp till APS-C-format, Sony NEX5-N , hur funkar den som kamera att plocka med sig? Min f d K20D använde jag alldeles för lite pga storlek/vikt. Med 16 mm-pannkakan borde den väl bli hyfsat kompakt men det objektivet har ju fått en del kritik samt är väl lite vidvinkligt för att användas som allround?

Bita ihop och vänta på GF3? Satsa på NEX-5N trots objektivstorlek/kvalité? Eller kanske Olympus...?

Tja?

Sony nex-5n helt enkelt för att den kör över panasonic och olympus modellerna, den är ju super liten och smidig. Och sensorn är riktigt potent, samma sensor som sony utvecklat åt bland annat Nikon d7000/D5100. sen finns det världens sötaste EVF att köpa till den också. http://www.youtube.com/watch?v=of0xRJJOCis

Mjo, visst är sensorn trevligare. Men det är större objektiv och, utan att ha testat själv, om man ska lita till tester så jämnar 4/3 ut matchen genom sämre optik till Sony, vilket bekymrar mig något. Särskilt som det ännu bara verkar finnas en pannkaka till NEX (en allround-pannkaka är ett absolut måste för mig som vill släpa med mig kameran tillvardags).

Sonyn är ju överlägsen om du ska fota på höga ISO, men för mig är det viktigare att jag får plats med kameran i jackfickan och det får jag med GF1 med 20mm pannkakan som dessutom är ett bra och ljusstarkt objektiv. Gf3 är ju ännu mindre dessutom.

vela inte

Har du funderat på olika alternativ och redan tagit ett beslut, stå fast vid det.
Lär dig uppskatta de beslut du tar, det spar tid genom livet.

Nästa gång, med andra alternativ som ger annorlunda underlag, för nya beslut.

Sony nex-5n helt enkelt för att den kör över panasonic och olympus modellerna, den är ju super liten och smidig. Och sensorn är riktigt potent, samma sensor som sony utvecklat åt bland annat Nikon d7000/D5100. sen finns det världens sötaste EVF att köpa till den också. http://www.youtube.com/watch?v=of0xRJJOCis

Förvisso både liten och söt...
dessvärre oanvändbar pga dålig funktion (ja, jag har köpt & returnerat per omgående)

Men kameran är super!!!

Det lär ju inte vara GF3:an som dröjer, den finns väl i lager, utan pannkakezoomen. Ett alternativ är ju nya GX1 aom har påtagligt bättre sensor än GF3. Om man ändå kan vänta.

Men NEX är naturligtvis bäst i spegellöseland. Har dock ock¨å valt bort den pga bl a storleken på objektiven.

Har du funderat på olika alternativ och redan tagit ett beslut, stå fast vid det.
Lär dig uppskatta de beslut du tar, det spar tid genom livet.

Nästa gång, med andra alternativ som ger annorlunda underlag, för nya beslut.

Tack för dessa livsråd men att väga för och emot när nya fakta dyker upp är för mig inte velande. Snabba och oåterkalleliga beslut har jag nog av genom jobbet. För övrigt undviker jag att spara tid likväl som att fördriva den.

Summan av övriga inlägg är att NEX-5N inte är för mig. E-PM1 med kitzoom och 17 mm återstår dock att vela vidare med
;)

Sitter f ö med GF2:an i jackfickan just nu med en av mina pannkakor, den är i storlek som nya GX1. Så fortfarande tycker jag GX1 med pannkakszoomen är en mycket bra kompromiss, eller om man föredrar Oly- hus. Sensorn i GX1 är i o f s bättre. Med reservation för att jag aldrig provat någon av Olympus modeller på allvar, bara läst.

Men storleken funkar som sagt, inga jättefickor i jackan och det är härligt att ha en så kompetent kamera på fickan.

Låter bra Leo - just den känslan jag är ute efter.

Sista velandet då - till alla kloka läsare, välj ett av följande paket utifrån din logik samt bifoga en kort motivering:

1. Lumix GF3 med G X Vario 14-42 motordriven zoom

2. Olympus E-PM1 med 14-42 kitzoom + Oly M.Zuiko 17/2.8

3.Lumix GF med vanliga kitzoomen 14-42 samt Lumix 20/1.7

Tack igen...

Senast ändrad:

Sista velandet då - till alla kloka läsare, välj ett av följande paket utifrån din logik samt bifoga en kort motivering:

Tack igen...

Då föreslår jag att du åker till Fotomässan i Älvsjö nästa vecka klädd i favoritjackan om du kan och känner på kamerorna inklusive GX1. Då får du se nya pancakezoomen också, den finns ju för försäljning nu såg jag.

Mina tankar i övrigt: för fickan passar pannkakorna respe pannkakezoomen, kitzoomarna är betydligt större. Om man inte talar rockfickor då.. ;-)

Den bästa pannkakan i mitt tycke är Lumix 20/1,7, otroligt skarp, ljusstark och mångsidig brännvidd. Och den går ju också på Oly-husen. Blir en stark kombo med tanke på bildstabiliseringen i Oly-husen och den höga ljusstyrkan.

Modenaste bästa sensorn finns i nya GX1, och tillsammans med pannkakezoomen får man ju den mest flexibla ficklösningen med bäst bildkvalitet (jag har samma sensor i min andra Panna-kamera, G3).

Ett alternativ är ju då Oly PM1 med kitzoom (eftersom huset inte kan köpas separat) och Lumix 20/1,7.

Själv, eftersom jag har två fasta pannkakor, 14/2,5 och 20/1,7, kommer jag skaffa kompaktzoomen. Dels för att även den är fickvänlig men också för att kunna zooma under filmning. Det går inte att zooma jämnt med Pannas stora kitzoom, dålig kvalitet i zoomröret,

Nu var det här säkert ingen hjälp eftersom du inte fick ett konkret råd, men då kommer det:
* vill du handla idag och ha kompaktaste skulle jag nog köra på PM1 med kitzoom och Lumix 20/1.7
* kan du vänta skulle jag kolla in GX1 med kompaktzoomen men ändå fundera på att komplettera med 20:an för ljusstyrkans, skärpans och den lagoma brännviddens skull.

Senast ändrad:

Tack igen...

Håller nog med dig i alla fall om att se på alla nya möjligheter, när de uppkommer!

-Har du t.ex. en iPhone, så kanske videsnuttarna tar du med den. I så fall är det främst foto du ska ha kompaktkameran till. I så fall får du acceptera att Zoomobjektivet 14-42 är lite större än en pannkaka. Ska ett fast objektiv bidra med något, ja då bör det vara ljusstyrka som t.ex. med 20mm/F1.7.

Nu stjälper Panasonic med sitt X-objektiv mina argument, för det objektivet är dels bra på filmning, dels mycket litet. Jag rekommenderar därför grundtips (1), gardera med (3).

Tackar ödmjukast Leo och Knight Palm! Jag väljer att följa min ursprungliga beställning och inväntar GF3:an med kompaktzoomen. GX1 som just släppts verkar väldigt intressant men då hamnar jag väl mycket över min ursprungliga budget. Angående video som ger min lilla Samsung WB2000 faktiskt ett i mina ögon utmärkt bra HD-resultat. Bortsett från zoomljudet. Jag får väl jämföra när GF3:an kommer.

Kunde inte heller låta bli att beställa denna "leksak" för lite kreativa övningar (samma som också går under varumärket "SLR Magic"): http://www.ebay.de/itm/370557275541?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_4454wt_905

Oj, intressant val.. Kanske får börja tänka om själv.. eller ja, iaf gå igenom specarna o känna på kamerorna igen då jag själv velat kring detta ända sen dessa kameror släpptes.. hoppas priserna går ner lite till efter jul.. :)

Mjo, visst är sensorn trevligare. Men det är större objektiv och, utan att ha testat själv, om man ska lita till tester så jämnar 4/3 ut matchen genom sämre optik till Sony, vilket bekymrar mig något..

Fast, hur skarp optiken än är så kan den inte dölja utfrätta högdagrar, och högdagerteckning, dvs, möjligheten att kunna underexponera för att rädda högdagrar och sedan ljusa upp bilden i efterbehandlingen är för mig myyyyyyycket viktigare än all skärpa i världen.

Fast, hur skarp optiken än är så kan den inte dölja utfrätta högdagrar, och högdagerteckning, dvs, möjligheten att kunna underexponera för att rädda högdagrar och sedan ljusa upp bilden i efterbehandlingen är för mig myyyyyyycket viktigare än all skärpa i världen.

Jo alla val (eller de flesta) i livet är val mellan olika kompromisser. För mig hanterar 4/3-formatet högdagrar och brus mycket bättre än min "avancerade" kompaktkamera. Jag fotograferar också sällan över ISO 800 och aldrig över 1600. Men visst, Sonys sensor är överlägsen på dessa två punkter. Smidighet och optikval väljer jag dock till slut att prioritera högre, även om jag aldrig kommer komma i närheten av den teoretiska bildkvalitén på min gamla K20D. Jag skriver teoretiska just därför att jag aldrig kände att jag lärde mig behärska den kamerans kapacitet till fullo. Summan blir att jag tror GF3 med G X 14-42 är bästa val/kompromiss för mig. Kanske hade X10:an varit perfekt för mig om den hade haft en större sensor? Eller X100 till ett lägre pris och med lite zoomoptik. Eller NEX med smidigare, mer portabel och bättre optik. Eller Sigma DP2x med zoomoptik, snabbare fokusering och mer välfungerande RAW-konvertering. Eller kanske Samsung NX200 med... Tja ;-)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto