Låter bra Leo - just den känslan jag är ute efter.
Sista velandet då - till alla kloka läsare, välj ett av följande paket utifrån din logik samt bifoga en kort motivering:
1. Lumix GF3 med G X Vario 14-42 motordriven zoom
2. Olympus E-PM1 med 14-42 kitzoom + Oly M.Zuiko 17/2.8
3.Lumix GF med vanliga kitzoomen 14-42 samt Lumix 20/1.7
Tack igen...
Då föreslår jag att du åker till Fotomässan i Älvsjö nästa vecka klädd i favoritjackan om du kan och känner på kamerorna inklusive GX1. Då får du se nya pancakezoomen också, den finns ju för försäljning nu såg jag.
Mina tankar i övrigt: för fickan passar pannkakorna respe pannkakezoomen, kitzoomarna är betydligt större. Om man inte talar rockfickor då.. ;-)
Den bästa pannkakan i mitt tycke är Lumix 20/1,7, otroligt skarp, ljusstark och mångsidig brännvidd. Och den går ju också på Oly-husen. Blir en stark kombo med tanke på bildstabiliseringen i Oly-husen och den höga ljusstyrkan.
Modenaste bästa sensorn finns i nya GX1, och tillsammans med pannkakezoomen får man ju den mest flexibla ficklösningen med bäst bildkvalitet (jag har samma sensor i min andra Panna-kamera, G3).
Ett alternativ är ju då Oly PM1 med kitzoom (eftersom huset inte kan köpas separat) och Lumix 20/1,7.
Själv, eftersom jag har två fasta pannkakor, 14/2,5 och 20/1,7, kommer jag skaffa kompaktzoomen. Dels för att även den är fickvänlig men också för att kunna zooma under filmning. Det går inte att zooma jämnt med Pannas stora kitzoom, dålig kvalitet i zoomröret,
Nu var det här säkert ingen hjälp eftersom du inte fick ett konkret råd, men då kommer det:
* vill du handla idag och ha kompaktaste skulle jag nog köra på PM1 med kitzoom och Lumix 20/1.7
* kan du vänta skulle jag kolla in GX1 med kompaktzoomen men ändå fundera på att komplettera med 20:an för ljusstyrkans, skärpans och den lagoma brännviddens skull.