Annons

Geotag på karta

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Hur kan man få upp platsen på en karta på geotaggade bilder? Funktionen finns inte i photoshop vilket är dåligt. Jag försöker knappa in koordinaterna i google maps men det hamnar inte på rätt ställe ändå. Laddar jag upp bilden på fotosidan i mitt album så visar kartan där dock rätt, hur ska man göra???? Har massor med bilder som jag vill veta exakt vart de är tagna.

Mvh Leif

Tack, men jag vill inte ha Lightroom, jag har Photoshop, känns inte så angeläget att skaffa lightroom bara för att få upp geotag på karta. Finns det inget onlineprogram eller nåt? Skandalöst att photoshop inte har den möjligheten, inte ens Cs6.

Nej, det kan jag hålla med om. Det finns dock många andra fördelar med LR som gör det värt att införskaffa. Skandalöst vet jag inte heller om jag skulle säga, det är ett ganska starkt ord för en så pass ovanlig funktion (för ärligt talat, hur många använder det egentligen?)

Som gratisalternativ kan Opanda fungera, jag har dock inte använt det på länge. Länk

Nej, det kan jag hålla med om. Det finns dock många andra fördelar med LR som gör det värt att införskaffa. Skandalöst vet jag inte heller om jag skulle säga, det är ett ganska starkt ord för en så pass ovanlig funktion (för ärligt talat, hur många använder det egentligen?)

Som gratisalternativ kan Opanda fungera, jag har dock inte använt det på länge. Länk

En sådan enkel funktion finns t om på varje smartphone och inbyggd en hel del kameror med nu, om inte annat så säljs geotagg utrustning till kamerorna. Så det är faktiskt inte någon ovanlig funktion på något sätt, det kan ju inte adobe tyckt heller eftersom de har funktionen i Lightroom.

Och även om lightroom är ett bra program så finns det ju ingen anledning att skaffa sig det när man har det mer omfattande Photoshop som borde innehålla allt som lightroom har + det övriga.

Ska kolla om det där opanda är något att ha, men vill ju helst inte ha fler program installerade endast för en funktion. :)

LR och Photoshop är två olika program, med delvis olika inriktning, och delvis olika målgrupp. De kan därför inte jämföras rakt av, och man kan heller inte se Photoshop som nån sorts "storebror" till LR som ska innehålla allt från LR plus lite till.

Själv förespråkar jag LR, av många anledningar. Vill man inte köpa det så finns förmodligen många andra program som inriktar sig mer eller mindre på geotagging, t.ex. GeoSetter, vilket jag själv använt tidigare men numera gett upp eftersom jag använder LR och ska inom kort uppgradera till ver 4.x där geotagging ingår.

En enkel Googling på "geotagging software" torde ge en mängd förslag.

Även irfanview (gratis) kan länka vidare till ett par olika kart tjänster, tex googlemaps (har jag för mig).

Även irfanview (gratis) kan länka vidare till ett par olika kart tjänster, tex googlemaps (har jag för mig).

Tack för era svar. Ska kolla upp infraview med, det låter interssant om det kan länka in till google maps eftersom jag skapar en del reserutter där, då är det perfekt att kunna sätta in platserna där det finns nåt speciellt att fota.

Nu vet jag inte vilken kamera du har men fuktionen finns i gratisprogrammet ViewNX (Nikon) - dock kanske geotagfunktionen inte bryr sig om vilken kamera som bilden är tagen med,,,,,

Nu vet jag inte vilken kamera du har men fuktionen finns i gratisprogrammet ViewNX (Nikon) - dock kanske geotagfunktionen inte bryr sig om vilken kamera som bilden är tagen med,,,,,

Jag har Nikon så det skulle kunna vara ett alternativ. Kanske någon kan svara på hur man ska skriva in koordinaterna i google maps för att komma rätt?
59,3.1831N och 6,38.8804E för jag hamnar i rätt land men inte exakt rätt plats, däremot när jag laddar upp bilderna på fotosidan hamnar de exakt rätt, varför då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar