Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Genomskinligt i bild

Produkter
(logga in för att koppla)

cja

Medlem
Går det att göra på något sätt så vissa delar av fotot inte finns (är genomskinligt, så att det som finns under syns).
Sparar jag det nu så blir det vitt sedan när jag öppnar bilden.
Ser två lösningar
1. att det går att spara så att det blir genomskinligt när man öppnar det (och att andra program än bara photoshop fattar det).
2. Att det går att spara annat än rektangulära format.
Vet inte hur man gör något av det eller om det finns en annan lösning.

Varför undrar vän av ordning.
För att exempelvis klistra in ett foto i powerpoint-presentation (det går att halvbra lösa det i ppt men det hade varit mycket bättre att ha en korrekt bild från början)

Jag tror det beror på filformat. T.ex. JPEG klarar inte genomskinliga bilder om jag minns rätt.

PNG och GIF har s.k. alfa-kanal vilken kan göras transparent. Föredrar själv PNG i PowerPoint och andra sammanhang där jag behöver bilder som inte är kvadratiska. Exempel nedan (märker dock att Fotosidans CMS konverterar till JPG :( ).

Bilagor

• transp_bg.jpg
    transp_bg.jpg
    12.2 KB · Visningar: 205
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar