Annons

Ge oss uppdrag!

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag och min kompis Josef ska upp till Leksand i sommar under en vecka och självklart ska kameran fram. Det vore trevligt ifall ni kunde komma med naturfotouppdrag så att man verkligen pressar sig själv att ta riktigt bra bilder.

Hälsningar Felix
 
ÄLGAR!

Ett härligt motiv som jag själv aldrig haft tålamodet att få bra bilder på.

Men de kanske är sällsynta i Leksand?
 
Hehe, en ål blir lite svårt. Speciellt uppe i en liten insjö i leksandskogarna. Men det kanske finns?

En björn är iallafall prioritet nummer 1, kommer nog inte gå så bra, hehe. Då lär man få sitta i skogen i en vecka. Men kom igen. Ge oss fotouppdrag!=).
 
Försök att avstå från de vanliga avbildningarna. Gör bilder som visar något helt annat än själva motivet. Använd alltså naturen för att förmedla ett budskap eller en känsla.

Svårt? Javisst, men ni ville ju ha utmaningar!
 
Ål är inte svårt att fotografera i Leksands kommun - om man inte avser fisken.
Ål är en kommundel i Leksand, var tidigare egen kommun, mest kända samhället i Ål är Insjön...just det, Clas Olsson.
Men Ål med macro?? Fisken ål blir värre men man kan ju prova i fiskaffären vid norra brofästet i Leksand...
Älgar finns här gott om, faktiskt så man ledsnar på de dumma kreaturen ibland då de står mitt på vägen och bligar på en och man har bråttom till jobbet, björn och varg finns av och till här.
Men något att fotografera....tja...vad skulle det vara? Det finns säkert massor men man blir ju alltid hemmablind....men ni kan ju testa bymiljöerna i någon av leksandsbyarna, välj någon som ni vill, Tibble, Ullvi, Romma, Rönnäs, Lima, Yttermo...nja kanske inte, Gassarvet, Hjortnäs....listan kan göras längre men som sagt bymiljön, helst med människor i arbete/under fritid där
Us
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Ål är inte svårt att fotografera i Leksands kommun - om man inte avser fisken.
Ål är en kommundel i Leksand, var tidigare egen kommun, mest kända samhället i Ål är Insjön...just det, Clas Olsson.
Men Ål med macro?? Fisken ål blir värre men man kan ju prova i fiskaffären vid norra brofästet i Leksand...
Älgar finns här gott om, faktiskt så man ledsnar på de dumma kreaturen ibland då de står mitt på vägen och bligar på en och man har bråttom till jobbet, björn och varg finns av och till här.
Men något att fotografera....tja...vad skulle det vara? Det finns säkert massor men man blir ju alltid hemmablind....men ni kan ju testa bymiljöerna i någon av leksandsbyarna, välj någon som ni vill, Tibble, Ullvi, Romma, Rönnäs, Lima, Yttermo...nja kanske inte, Gassarvet, Hjortnäs....listan kan göras längre men som sagt bymiljön, helst med människor i arbete/under fritid där
Us

Bra förslag Ulf, du verkar känna till trakterna. Men du har glömt Hälla(det är där jag har landställe)=P.

Att fota byfolket var en bra idé och en tur till midsommaraftonens midsommarfirande inne i leksand är en självklarhet!
 
LO kan ju vara något att bita i.
har själv sett en sådan i trakterna runt Transtrand för många år sedan. (Händer nog bara en gång)
 
Jag är på Olles linje:)

Ge mig en bild som står ut från alla andra naturbilder. En som är minnesvärd och berör inte för att motivet är spektakulärt utan för att bilden är det.

/Maria
 
Fågel, men inte vanliga blåmesar och talgoxar, utan lappuggla, (häckar i Leksands kommun) storskarv, berguv, grönlig, etc (kanske inte helt enkelt att lyckas med, men väl värt ett försök)

Ett besök vid Limsjön är inte heller fel, speciellt en tidig morgon och med ett långt tele...

Djur; lodjur, bäver, björn (se upp för hona med ungar bara...), rådjur, gnagare, osv

Natur; Siljansnäs (panorama från tornet vid naturrummet kanske?), orkideer, vyer över Siljan från Tällberg (solnedgång, morgondimma, etc)

Beroende på när ni är där så pågår det ju en del evenemang som kanske är av intresse, Musik vid Siljan, Rättviksdansen i Rättvik (15 minuter med bil från Leksand), Classic Car Week i Rättvik, osv. Kanske inte natur men kanske ändå värt att fota?

Finns hur mycket som helst. Kontakta turistbyrån för mer detaljerad information om omgivningarna. Använd cykel eller moped för att ta er runt i omgivningarna och stanna till på intressanta ställen. Glöm inte matsäck, tider går fort när man har kul :)

Lycka till!
 
Macro så...

....annars blir det ingen sport.
Min drömsafari skulle nog vara att plåta jelon och tigrar med min 50mm macro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.