Annons

Ge mig telezoomsråd!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessica-am

Aktiv medlem
Jag ska uppgradera mig och köpa en canon eos 7d. Till det har jag tittat på normalzoom och telezoom. Normalzoomen tror jag det blir Sigma 17-70/2,8 - 4,0 DC Macro OS HSM, som har fått bra kritik.
Nu till telezoomsfrågan...Jag har tre alternativ: Först Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM. Är lite tveksom till detta eftersom det i flera fototidningar inte fått så bra kritik. Mina andra två alternativ är Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS eller Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD. Båda har fått toppklass hos cyberfoto men jag har inte hittat något mer. Någon som vet eller har erfarenhet av dessa? Skillnader i snabbhet vad gäller autofokus etc. Är det objektiv som gör sig på en 7d?
Tacksam för svar

Om du berättar lite mer om vad du skall använda objektivet till så kan du någ få bättre råd.

Sorry! Kunde ju varit bra;). Jag fotar mest allehanda djur, fåglar, mina hundar och barn. Jag vill att autofokusen ska vara hyffsat snabb.

Spara

Spara till ett EF100-400 eller köp ett beggat´sådant om du vill bli nöjd (om du vill ha zoom och vill hålla dig under 15 lax). Alternativt, om inte fågelfotot är så viktigt och plånboken mindre, är ett 70-200/4 USM och en ev. konverter soligor 1,4. Köper du något av de du nämnde kan jag garantera (om du fortsätter att fota) att du ändå kommer att byta upp dig!

Hej!
Jag hade tidigare ett 70-300 is och det imponerade inte på mig,med tanke på priset hade jag förväntat mig bättre skärpa och snabbare af och tror då att det billiga 55-250mm is är mer prisvärt.I dagsläget skulle jag ha köpt ett 70-200 f4 om jag hade funderingar på att köpa något i den prisklassen då jag väljer extra ljusstyrka och snabbare af i ställe för stabbillisering.Har själv köpt ett beg 70-210mm f3.5-4.5 usm som jag inte riktigt hunnit testat än men det ser lovande ut,med tanke på ett pris kring 1500kr så... nu räcker inte 200mm så långt vid fågelfoto men 300mm är inte heller nog...

Sorry! Kunde ju varit bra;). Jag fotar mest allehanda djur, fåglar, mina hundar och barn. Jag vill att autofokusen ska vara hyffsat snabb.

Eftersom du tycks hålla dig utomhus kanske du inte måste satsa på en 2.8 utan kan välja något mer ljussvagt - det mår plånboken bra av! :)

För hundar och allmänt djur så skulle det kanske räcka med lite mindre brännvidd. Det billiga alternativet är Canons 55-250 IS men om du vill ha en riktigt bra glugg så är Canons 70-200 4 L IS svårslagen.

Men, du nämner fåglar och då gäller det att ha rejält med brännvidd - inte ens 300 räcker.

Förslaget om Canons 100-400 är bra, men det är en rejäl kluns att bära runt när du "bara" skall fota jycken.

Den enkla lösningen är att köpa en bok av Brutus Östling och en 70-200 L - då får du bra fågelbilder och hundbilder! :)

Tack för många bra råd! Bildstabilisering vill jag ha på objektivet. 70-200 f4 L IS USM är mycket intressant. Lite dyrare än jag tänkt mig bara. Tycker 200 är lite kort. Hur fungerar en tekekonverter på ett sådant objektiv? Fortfarande ingen som vet något om sigma och tamron objektiven? Eller ska jag överge dem?

1.4 konverter funkar bra på 70-200:an, men det kommer fortfarande vara i kortaste laget för fågel.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Tamron och Sigmas gluggar som du nämner.

Tyvärr känns det lite som att köpa en porsche med en fiat motor att satsa på 7D med dess snabba AF och högupplösta sensor och sedan sätta på en av dessa Tamron eller Sigma gluggar. båda är mycket bättre än vanliga konsumentzoomar i skärpa men 300mm läget är ändå sisådär på 18mpx. Behöver du verkligen stabiliseringen? Canon 70-200/4 slår dessa och kan fås beg för strax över 4000:- beg. Behövs mer ljusstyrka finns Sigma 70-200/2,8 (utan OS) beg för ca 5000:- och Tamrons 70-200/2,8 kostar 7000:- ny. Givetvis är Canon 70-200/4 L IS bättre gällande mekanik och skärpa men förstås den har inte bl 2,8 och kostar lite mer ny. Det finns också Sigma 100-300/4 utan stabilisering för ca 7000:- beg. Ett bra ex skall vara väldigt skarpt, men du bör testa innan köp då variationen tycks vara stor.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto