Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig ett vädertätat 50mm från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

exzrael

Aktiv medlem
Hej alla glada,

Satt och funderade lite på mitt favoritobjektiv från Nikon - 50mm f/1.4. Ett otroligt populärt alternativ tillsammans med f/1.8-varianten och jag börjar undra om det inte är dags för en uppdaterad variant med vädertätning. Många använder ju dessa snabba (nåja, inte AF i alla fall) objektiv i ur och skur, så varför inte lägga på några kronor på slutkostnaden för kunden och gör objektiven tätare.

Eller det kanske inte behövs idag? Jag menar, Nikon 24-70 har trots allt tätning, så varför inte snabba fasta lösningar med samma skydd? Vidare har jag sneglat lite på Canon 50mm f/1.2 och undrar om inte det är dags för Nikon att göra ett nytt objektiv med samma bländare. Visst, overkill för väldigt många, men det måste ju finnas en marknad för även detta då storkonkurrenten trots allt gör och säljer objektiv med just f/1.2.

Vad tror ni kunniga och trevliga människor?
 
Jag mitt 50/1.2 oftast på f/2 och vädertätningen är bra men enligt canon räknas inte några av deras gluggar som täta bara olika otäta...men det är ju andra egenskaper som är skillnad i proffsgluggarna också.
 
Utn tvekan tror jag att Nikon skulle kunna tillverka ett 50/1,8 med mycket bättre AF och byggkvalité och sälja för dubbla priset, ca 4000 kr. Kanske likadant 50/1,4 för 7-8000 skulle vara vettigare, men jag tror definitivt att behovet finns.

Jag undrar varför de finare zoomarna är vädertätade medan fasta objektiv, som borde vara mycket enklare att täta, är otätade förutom de allra dyraste och ibland inte ens de.
 
Jag trodde deras vanliga 50 1.4 var vädertätat. Det finns ju iofs olika grader av vädertätning, där den enklaste och viktigaste är gummiringen i objektivfästet mot kamerahuset. Den har både AF-S 1.4 och 1.8 om jag förstått saken rätt.

Jag är också lite på jakt efter ett lite proffsigare 50mm, även om det inte är brännvidden jag använder oftast så är det ju användbart då och då. Det har ryktats ganska länge om en f/1.2 med autofokus men jag har inte sett några trovärdiga rykten på ett tag. Nikon säljer väl fortfarande sin 50 f/1.2 med MF, tycker absolut att de borde bygga en 1.2 med AF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.