Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge kritik på färg/kontrast?

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Vid olika tillfällen har jag tittat på mina bilder här på sidan hemma hos olika kompisar. Varje gång så skiljer sig färger och kontrast sig något oerhört.
Så kan man verkligen ge kritig på färgerna eller kontarsten i en bild här på fotosidan?

Förutsatt att man har en skärm som är någorlunda bra och kalibrerad kan man det.
Jag är tex mycket sparsmakad att öht säga något om bilder om jag sitter vid skärmen på jobbet, eller så lägger jag in en liten disclaimer om att skärmen jag sitter vid är "sådär".
Vid skärmen hemma som är ganska bra och hyfsat kalibrerad (bara väldigt små avvikelser mot de bilder jag får tillbaka från fotolabb tex) så tycker jag att jag utan vidare kan "kritisera" sådant.

Så, är dina kompisars skärmar kalibrerade?

jag förstår vad du menar, och det är stor skillnad mellan skärmar, speciellt på bärbara burkar.

Och jag håller med dig om att det kan vara idiotiskt att betygsätta ett område som varierar så från skärm till skärm. Men åandra sidan ska man ju inte ta betygen och kommentarerna som folk ger på bilder, på förstort allvar. För smaken och den estetiska läggningen varierar ju också hos folk.

Ska man vara riktigt jävlig så kan man ju hänvisa till magritts "Ce'ne est un Pipe". Med vilken han menade att man ska vara försiktig med vad som är ett orginal och vad som bara är en kopia. Men det kanske är överkurs.

Chris

ANNONS