Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ge extern disk konstant namn

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!
Precis köpt en extern disk!

Om jag inte missminner mig så lägger sig ett extern tillbehör alltid som den först lediga bokstaven (F: G: osv)

Hur gör jag för att få min disk att alltid heta F: ?

Med andra ord göra F: upptagen för just den enheten?

tackar på förhand för hjälp!
 
Annars kan du använda MacOS. Då kan du glömma "F:" och sånt trams och istället kalla den t ex "Carl-Henriks hårddisk".
 
Hej!

Så här har jag löst det:

Se till att vara inloggad som administratör. Öppna "Control panel-Administrative tools-Computer management". (Har du svenskt OS får du leta efter motsvarande namn.) Där markerar du "Storage-Disk management", och får då en lista med dina diskar. Högerklicka på den aktuella disken i listan och välj "Change Drive Letter and Paths..." i popupmenyn.

Lycka till!
Peter
 
henrikgbg skrev:
Hej!
Precis köpt en extern disk!

Om jag inte missminner mig så lägger sig ett extern tillbehör alltid som den först lediga bokstaven (F: G: osv)

Hur gör jag för att få min disk att alltid heta F: ?

Med andra ord göra F: upptagen för just den enheten?

tackar på förhand för hjälp!

Eller plugga bort de enheter som tar enhetsbetteckningar och lpugga i din Ext. HD efteråt.

/Rommél
 
peteralva skrev:
Hej!

Så här har jag löst det:

Se till att vara inloggad som administratör. Öppna "Control panel-Administrative tools-Computer management". (Har du svenskt OS får du leta efter motsvarande namn.) Där markerar du "Storage-Disk management", och får då en lista med dina diskar. Högerklicka på den aktuella disken i listan och välj "Change Drive Letter and Paths..." i popupmenyn.

Lycka till!
Peter

Var lagras uppgiften om det nya namnet? Följer enhetsbokstaven med en extern hårddiskdrive om jag använder den mot flera datorer?
Att t.ex. C: och andra fasta hårddiskar kan få ett tilläggsnamn vet jag, men de sitter ju på samma plats hela tiden.
 
Jag kan inte mycket om detta, men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Jag hade lite samma problem, dvs ibland fick min externa disk en annan enhetsbokstav än den hade förra gången jag använde den, vilket ställde till det ibland. Jag löste detta genom att tilldela mina externa diskar enhetbokstäver bakifrån i alfabetet, så numera heter de Z: respektive X: och hittills har det i alla fall fungerat.
 
ErlandH skrev:
Annars kan du använda MacOS. Då kan du glömma "F:" och sånt trams och istället kalla den t ex "Carl-Henriks hårddisk".

I Vista/XP och även Server kan man montera hårddiskar i kataloger. Jag har inte använt det, men det ska gå att göra.
Så man behöver inte köra Linux eller Mac. Man lägger upp disken på ett annat sätt bara när man skapar ytan. Kolla under diskhantering. Lite våghalsigt kanske... Ha en tom disk och lek med först.
 
bildsten skrev:
Var lagras uppgiften om det nya namnet? Följer enhetsbokstaven med en extern hårddiskdrive om jag använder den mot flera datorer?
Att t.ex. C: och andra fasta hårddiskar kan få ett tilläggsnamn vet jag, men de sitter ju på samma plats hela tiden.

Jag har inte testat det, men gissar att man måste ställa in enhetsbokstaven på varje dator. Man behöver bara göra det en gång, sedan känner datorn igen disken och ger den rätt beteckning.

/Peter
 
Vilket problem, när jag använde min externa hårddisk på min gamla pc, där högerklicka jag bara på hårdisk ikonen och gav den bara ett namn, ingen aning vad ni pratar om med era komplicerade termer.
 
vaktis100 skrev:
& varför skulle inte de gå i xp?
Jag har döpt alla mina diskar!!!!
Jag har ingen aning om vad som fungerar i "xp". Men Carl-Henric tycks iaf ha problem med att hitta ett smidigt sätt att hantera sina hårddiskar i Vista.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.