ANNONS
Annons

Ge bort en bild till tidning.. Vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Jag fotade lite i samband med att en tidning gjorde ett reportage om en klubb jag är med i.

Fotografen fotade en massa själv men han vill även ha någon bild som jag tagit.

Vill jag ha betalt kommer denna lilla tidning inte ta med bilden så jag tänkte skänka den eftersom det är min klubb som dom gjort reportage om.

Vad kan jag 'kräva' när jag ger bort bilden?
Mitt namn nere i hörnet på bilden eller bara Foto: Mittnamn under bilden?

Att du som fotograf av bilden ska få med ditt namn är enligt mig en självklarhet, men vart byline placeras är väl upp till tidningen beroende på deras layout etc dock ska det vara tillsammans med bilden.

Påminn helt enkelt att du gärna ser att de publicerar ditt namn tillsammans med bilden när du skickar in den till tidningen.

Grattulerar till publiceringen!

Ditt namn som fotograf är självklart, sedan så tycker jag att ni skall komma överens om framtida användning av bilden. Är det endast till denna artikel, får den användas till en uppföljande artikel eller får de använda bilden hur mycket de vill för alltid?
Samtidigt så skall du fundera på vad de för göra/ändra på bilden. Vilken grad av redigering acepterar du?

FotoDan skrev:
Vad kan jag 'kräva' när jag ger bort bilden?
Mitt namn nere i hörnet på bilden eller bara Foto: Mittnamn under bilden?

Egentligen ska du inte behöva kräva ditt namn under bilden, det borde alltid nämnas. Men hur många bilder har jag inte skrivit "privat" under när bildens upphovsman varit någon annan än tidningens fasta medarbetare.

Ditt namn i hörnet på bilden är mycket opraktiskt, av en sidmakare/redigerare skulle det förmodligen betraktas som ett oskick. Dels förfular det bilden på samma sätt som datum och tid, och dels kanske inte just detta hörn kommer med vid publiceringen.
Fotografens namn under bilden är därför det enda rätta.

Namnet ska vara med i vilket fall. Men ett tips är att be dom skriva både ditt namn och hemsideadress. Då får du lite reklam också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar