Annons

Ge bilder i originalstorlek?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
först, jag har ingen aning ifall det här är rätt forum, flytta om jag såsom gjort fel. :)

Sen.
Jag fotar ofta mina kompisar och deras kompisar mm för att jag ska kunna utvecklas mera. Men mina kompisar vill helst ha bilderna i originalstorlek utan någon copyright stämpel på.
Jag har många gånger tyvärr råkat ut för att andra kompisar tar mina bilder från min blogg, lägger ut på sin egen och nämner inget om mig. Ännu mindre frågat om de får ta bilderna.

Mina kompisar tycker nu att jag är löjlig som inte vill ge mina 15mpx stora bilder(fotar med en 500d) till dem utan någon form av stämpel på.
Vad ska jag göra? Tips?
 
hm. let me think about.
nej tack

Jag vill ju inte byta kompisar. Det är ju i princip som att byta ut ens föräldrar typ.
Jag vill bara veta om jag ska skita i vad de säger och ge de förminskade bilder med stämpel, eller originalbilderna utan stämpel?
 
Det är helt upp till dig, jag får dock känslan att du inte gillar när bilderna flyger runt utan ditt namn? Då har du svaret framför dig.
 
Mina kompisar tycker nu att jag är löjlig som inte vill ge mina 15mpx stora bilder(fotar med en 500d) till dem utan någon form av stämpel på.
Vad ska jag göra? Tips?

Kan inte uttala mig om dina bilder eftersom jag inte sett dem, men inte helt sällan i andra fall med bilder med namnstämplar på så upplever jag det som att bildernas kvalitet inte är i paritet med behovet av någon slags "signatur". Jag menar, om fotografen är riktigt, riktigt bra så vill i varje fall jag ha fotot signerat också, annars inte. Så, om dina "kompisar" vill slippa din stämpel - kan det handla om någon slags outtalad bildkritik? Eller någon uppfattning från kompisarnas sida om att stämpeln i fråga "förstör" bilden?
Räcker det inte för din del med att du sakligt och pedagogiskt förklarar för dina kompisar hur du känner? Det vill säga att du gärna ger en bild till dem, men att du inte vill se dessa bilder publicerade på andra håll utan att du får någon credd för det.
 
Dina kompisar verkar ju inte vara dina vänner. Ge dem små "preview" bilder och låt dem beställa stora retuscherade bilder av dig mot en peng. Ta betalt för ditt jobb som du lägger ner. Dem som respekterar det är dina vänner, de andra är parasiter.
 
Tack för alla svar :)
Har bestämt att förminska dem och sätta en snabb stämpel längst ner i hörnet och hoppas på att de inte står och beskär bilderna och slänger ut på sina bloggar utan min tillåtelse. :)

tack för allt
 
Om inte annat har du ju en elak hållhake på dem när ni blir ovänner och du via bildombudsmannen skickar en faktura på några tiotusenlappar. =)

Skämt åsido, dina bilder, gör som du vill. Vill de inte ge dig omnämnande eller länk så får du säga åt dem att inte använda dina bilder. Kan de inte acceptera det så är de inte några vidare kompisar.

För mig spelar det ingen roll om det handlar om bilar, foto, hästar eller knyppling. Jag sitter inte med nitbälte på polarens utställningsbil och han tar inte mina bilder utan att ge mig det erkännande som jag vill ha. En överenskommelse. Punkt.
 
Har också varit med om liknande saker när jag började fota motorsport. Det var med för att träna men så bättre bilder det blev & den tiden man lägger på varje bild vid redigering så känns det inte OK att bara ge bort en bild bara för att. Kan de inte stå ut med en liten vattenstämpel i hörnet så kan de alltid anlita någon annan. Somliga tror att kamera utr är billiga!
 
Ja, det finns alldeles för många där ute med kameror så de tror att det inte är en match, det där. Vill de ha dina stora bilder, så lägg på ditt copyrightmärke. Varför vill de ha bilderna stora? Jo, för att de gillar dem. Därför ska du ha credit för dem!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.