Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufotografering och lagar

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Om jag går ut på stan och fotograferar en massa situationer så får jag inte lägga upp bilderna på nätet om det är människor med och om de går att identifiera. Jag kan självklart fråga om lov, men det är inte alltid så lätt om det exempelvis är en hel folkmassa med på bilden.

Hur är det med denna lag utomlands? Kan jag fotografera på stan i Sverige och publicera det i ett galleri eller på en kritikersajt som exempelvis ligger i USA?

Jag förstår lagen men tycker att den förstör om man vill utvecklas som situationsfotograf. För hur kan man bli bättre på något och utvecklas när man inte får publicera det på en kritikersajt?

seamonster skrev:
Om jag går ut på stan och fotograferar en massa situationer så får jag inte lägga upp bilderna på nätet om det är människor med och om de går att identifiera. Jag kan självklart fråga om lov, men det är inte alltid så lätt om det exempelvis är en hel folkmassa med på bilden.

Hur är det med denna lag utomlands? Kan jag fotografera på stan i Sverige och publicera det i ett galleri eller på en kritikersajt som exempelvis ligger i USA?

Jag förstår lagen men tycker att den förstör om man vill utvecklas som situationsfotograf. För hur kan man bli bättre på något och utvecklas när man inte får publicera det på en kritikersajt?
Vad är det för lagtext som förbjuder situationen du beskriver? Tidningar har väl jämt och ständigt bilder med diverse människor som sidoobjekt. Flertalet har nog inte blivit tillfrågade. Tänk dig en översiktsbild från ett sportevenemang eller en stor konsert... :)

Re: Re: Gatufotografering och lagar

Aton_ skrev:
Tidningar har väl jämt och ständigt bilder med diverse människor som sidoobjekt. Flertalet har nog inte blivit tillfrågade. Tänk dig en översiktsbild från ett sportevenemang eller en stor konsert... :)
Jamen det är tidningar det, förkämpar för demokrati och fred!

Senast ändrad:
Fast en tidning har tillstånd att lägga ut bilder på nätet vilket en privatperson inte har. Det jag undrar är om jag kan komma undan lagen genom att lägga ut på sidor där domänen finns i andra länder. Exempelvis USA.

seamonster skrev:
Fast en tidning har tillstånd att lägga ut bilder på nätet vilket en privatperson inte har. Det jag undrar är om jag kan komma undan lagen genom att lägga ut på sidor där domänen finns i andra länder. Exempelvis USA.
M
Kan inte nån säga vad det är för lag vi pratar om. Det blir lättare om man kan läsa paragraftexten.

Det finns ingen sådan lag. Man får fotografera fritt på allmän plats. Däremot får man inte använda bilder tagna på allmän plats, på vilka man kan identifiera personer, i reklamsyfte. Detta enligt lagen om namn och bild i reklam.

Och andra länkar kommer här och här .

Så här skriver man i den första länken:
"Individens egen rätt till bilden av sig [själv] gäller endast i reklamsammanhang. I övrigt är det endast om fotograferandet innebär ofredande som det är otillåtet. Vid publicering på Internet måste man räkna med att lagen i andra länder ger individen bättre skydd vad gäller ofrivillig avbildning."

Samt att PUL kräver samtycke vid spridning via Internet.

:)

PUL kräver hit, och PUL kräver dit. Det finns mig veterligen typ 1 fall där PUL har haft något att säga till om, och då gällde det namn och sjukdomstillstånd som var boven i dramat.

Jag hoppas dom blir klara med den där omskrivningen av PUL snart så man slipper all idioti runt det hela. Inte ens EU gillar sveriges tolkning.

Sån't här funderar jag mycket över. Jag skulle gärna vilja veta vart gränsen går när det gäller bilder som läggs ut på min fotolog. Det är väl inte marknadsföring eftersom jag inte säljer någonting eller jobbar som fotograf? De få bilder jag har av folk är de små och suddiga, men det händer att jag har bra bilder jag inte vågar publicera eftersom ingen verkar veta vad som gäller riktigt.

mr.b skrev:
Här finns lagtexten att läsa.
Tackar tackar!
Verkligen synd om PUL sätter käppar i hjulet vid all form av internet-publicering. Det känns helt orimligt tycker jag. Om det är fritt fram att fotografera på allmän plats borde det vara fritt fram att kopiera, publicera och sälja dessa bilder på det sätt fotografen önskar. Kränkande situationer, ofredande mm givetvis undantaget. Integritetsskyddet kan verkligen gå för långt ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar