Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gatufotografer, vad använder ni för optik i olika situationer?

Produkter
(logga in för att koppla)
som ni märker är jag ingen bra/erfaren fotograf och det jag gör just nu är research. En fråga, vad gör man åt lutande husfasader?

Jag förstår att det har med optikvalet att göra men vilken är bästa metoden att undvika detta med kit-optik alternativt ny optik? Jag antar att detta är ett problem med för stor vidvinkel.

Re: Re: Re: Re: Re: gatufotografer vad använder ni för optik i olika situationer?

ErlandH skrev:
Man kan också (gäller inte bara gatufoto!) använda båda ögonen. Dvs titta genom sökaren med det ena, se "verkligheten" med det andra. Funkar även på spegelreflexkamera.

Det fungerar enbart om sökaren visar skala 1:1, och det gör tyvärr inte så många mätsökarkameror. Om det ska funka med spegelreflex måste sökaren visa 1:1 med just den man optik som används. För mig och många andra som är vänsterögda fungerar det inte ändå.

Graal skrev:
Det fungerar enbart om sökaren visar skala 1:1, och det gör tyvärr inte så många mätsökarkameror. Om det ska funka med spegelreflex måste sökaren visa 1:1 med just den man optik som används.
Inte alls. Det fungerar alldeles utmärkt även om man t ex har ett mycket långt tele.

ErlandH skrev:
Inte alls. Det fungerar alldeles utmärkt även om man t ex har ett mycket långt tele.

Då får du förklara hur det fungerar? Om du inte ser samma skala med båda ögonen blir det ju rappakalja av alltihop.

jag har blivit kär i min kompis 20mm f/1,8 (sigma)

den är alldeles perfekt för mig.. har fotat en del gata med den och det gick utmärkt..

motsvarar 30mm på min DX-sensor vilket är lite vidare än klassiska 35 på fullformat.

För att återgå till grundfrågan. Personligen skulle jag välja en fast 35:a om jag skulle välja endast ett objektiv. Den funkar till det mesta och är förmodligen den brännvidd som använts mest vid gatufoto.
-affe

ErlandH skrev:
Nej, det blir inte "rappakalja" bara för att man ser olika saker med ögonen. Prova själv!

Lite utanför tråden det här men jag har redan provat, och det blir rappakalja om inte båda ögonen ser 1:1. Blundar jag med ett åt gången funkar det givetvis, men då försvinner lite av det man är ute efter; att snabbt uppfatta händelser och att allt är klart när det händer. Tittar jag med vänster och höger samtidigt ser jag inte ramen rätt och det som finns inom bilden rätt (det blir dubbelbilder) i sökaren som förvilar och irriterar, och tittar jag med höger ser jag bara det som komer med i bild (om jag inte har en sökare som visar mer än bildutsnitet). Ska man ha bra koll bör det vara samma skala i bägge ögonen. Då uppfattar man allt rätt, vad som kommer med i bild, och du ser precis som vanligt (inga dubbelbilder) med skillnad att ramen finns i ditt synfält.

En optik som visar lite mindre än du ser i sökaren är alltså det jag rekommenderar (om man inte har 1:1 i sökaren).

Senast ändrad:
Graal skrev:
Lite utanför tråden det här men jag har redan provat, och det blir rappakalja om inte båda ögonen ser 1:1.
Okej, det är förmodligen individuellt. För mig (och många andra, vet jag) funkar det utmärkt att titta med båda ögonen samtidigt trots att de inte ser exakt samma sak.

harryett skrev:
jag har blivit kär i min kompis 20mm f/1,8 (sigma)

den är alldeles perfekt för mig.. har fotat en del gata med den och det gick utmärkt..

motsvarar 30mm på min DX-sensor vilket är lite vidare än klassiska 35 på fullformat.

Lite OT: Gillar du brännvidden eller är den skarp också? Funderade lite på den tills någon påstod att den var lite halvt oskarp.

OnT: Brukar använda 50mm på en D80 eller 24mm/50mm på en F3:a.

PeterK skrev:
som ni märker är jag ingen bra/erfaren fotograf och det jag gör just nu är research. En fråga, vad gör man åt lutande husfasader?

Jag förstår att det har med optikvalet att göra men vilken är bästa metoden att undvika detta med kit-optik alternativt ny optik? Jag antar att detta är ett problem med för stor vidvinkel.
Om du vill bli av med sneda hustak/väggar har jag hört rykten att nikons 14-24mm 2,8 är det objektiv som handskar detta bäst. Annars skall väl Nikons tilt-shift 45mm 2,8 objektiv klara sådant 100%igt.
Mvh Thomas

PeterK skrev:

- Då det verkar vara mest gatufotografer här (av naturliga orsaker) skulle jag rekommendera dig att ta med dig frågan till arkitekturfotograferna. Dom kan nog besvara det mesta när det gäller korrigeringar av lutande linjer.

mvh
jimmy

Re: Re: Re: gatufotografer vad använder ni för optik i olika situationer?

PeterK skrev:
Jag håller på med en bildbaserad bok med bilder från städer och jag har kört med min D70 med standard Nikon optik och är inte helt nöjd med optiken. Jag skall köpa ny utrustning har jag bestämt mig och funderar nu på en D700 med lämplig optik.

Frågade, utan att få svar från början här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=95917

Tack för svaren förresten.

Tror nog att ett PC/Tilt Shift objektiv skulle passa mer för den typen av bilder du tar. Nikon har tre olika brännvidder att välja på, 24mm,45mm och 85mm om jag nu minns rätt.

Har egentligen inte så mycket med brännvidd att göra. Det vanligaste skälet att fasader lutar är att filmplanet inte är parallellt med fasaden. Lutar man kameran lutar också de flesta lodräta linjer. Skillnaden mellan vidvinkel och tele är att ett tele oftast hålls mer lodrätt av naturliga skäl (objektet är i samma höjd som kameran och avståndet gör därmed att lodlinjen blir rätt). Med vidvinkel är man oftast närmare objektet och lutar kanske också kameran mer - vilket ger kraftigt vinklade vertikallinjer.

Billigare (vidvinkel)optik kan ha mer tunnformad distorsion men det ger egentligen inte lutande linjer, däremot krökta linjer. Dvs linjer som skulle ha varit raka blir böjda.

Båda dessa saker går oftast att rätta till i efterhand, dock kan sådan korrigering ofta medföra annan distorsion av objektet.

Bästa sättet att slippa lutande fasader är helt enkelt att hålla kameran i samma höjd som objektet och om nödvändigt - gå ner på knä - ställ dig på en stol - men - LUTA INTE KAMERAN.

En möjlig metod för att få med det man vill ha är att använda större vidvinkel än nödvändigt och sedan göra en delförstoring.

Jag funderar på ett nytt objektiv för att utöka min samling, och för att få lite större variation i mitt gatufoto.

Det jag använder mest nu är mitt 20mm f/1,8 (sigma), mycket nöjd med det, men ibland känner man sig lite låst när man vill komma lite närmare.

Har funderat på att investera i ett Tamron 28-75mm för att kompletera och få lite mer variatoinsmöjligheter.

Vad tror ni om det, har ni några andra förslag?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto