Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gasventil

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Den här frågan har egentligen bara lite med foto att göra, men eftersom det finns så många duktiga här så slänger jag in en fråga här i alla fall.

Det är som så att jag är på jakt efter en reduceringsventil för gas/gasol, men den måste vara väldigt lätt, och helst väldigt liten. Någon som har något tips på vart jag kan hitta något vettigt? Helst ska det vara av en typ som man ställer in med skruvmejsel eller liknande, men det är inget krav.

Den ska användas för att styra trycket till brännaren i en radiostyrd varmluftsballong. Men ventilen ska bara justeras när ballongen är på marken, sedan ska på och avslag av brännaren styras via radiostyrningen med en elektriskt aktiverad ventil.

lågtryck, vi kommer köra med gasolflaskor av typen som man använder till små handbrännare. Ser altså ut ungefär som en vanlig sprayflaska

OK

Dessa gasolflaskor, samt alla typ Campingaz (upp till 6kg) är lågtryck, och du behöver inger tryckreduseringsventil.
En vanlig liten nålventil typ Alde, Primus o.l. duger.
Kolla båtaffärer, järnvaru- eller camping....
Samma typ ventil sitter ju på dessa småflaskor för att reglera lödbrännare.
/Erik J

Just nu verkar claes ohlsons sida vara nere, men det verkar ju mycket lovande!!

Tack för tipset!!

Japp, tanken är att skicka upp en digitalkompakt. Exakt hur den ska triggas har jag inte funderat ut ännu, kanske blir det en enkel lösning med ett servo, eller så blir det en elektronisk utlösare. Eventuellt kommer det även sitta en trådlös videokamera i ballongen, det beror på hur vi hamnar viktmässigt. Det bör inte vara några problem dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar