ANNONS
Annons

Garantivillkor för importerad kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebulah

Aktiv medlem
Om man köper en kamera via internet så funderar jag på vilka garanti-villkor som gäller. Måste kameran skickas tillbaka till leverantören eller kan man skicka den till Konica-Minolta i Sverige direkt?

Lite konstigt att fråga en sån fråga innan man köpt kamera men eftersom jag till 99% bestämt mig för en A2 eller A200 och det trots allt varit en del problem med deras modeller så kan det vara bra att veta innan köpet. Skiljer ungefär 500-700 kronor mellan billigaste internet-företag och företagen i Sverige och jag är snål. Däremot är jag inte dumsnål och inser att skall jag skicka tillbaka en kamera till utlandet så kostar det en del i pengar men framförallt i tid. Dessutom är min tyska och franska inte så där bra. Enklare att "bråka" med en svensk firma där man kan språket.
 
Jag köpte min A1 på Cyberphoto och givetvis dog den efter ett tag (inte pga cyperphoto :)) Ringde CP och fick betald frakt till minolta utan minsta lilla kommentar. Det känns mycket skönt att slippa bråka med någon utlänsk leverantör och man vet ju inte riktigt vilka konsumentköplagar som gäller utomlands. Personligen vill jag se en besparing på minst 2000kr innan jag vågar att ta risken.
Minolta har ju dessutom ett (oförkänt?) ryckte att ha dålig support och då känns det ännu viktigare att ha köpt grejerna i sverige.

Mvh Jag
 
Minolta reparerar allt under förutsättning att modellen marknadsförs i det aktuella landet, no questions asked... men gör en dubbelkoll, de kanske byter policy ibland...
 
Bor du i stockholmsområdet är det i regel också bara att knalla in med skiten på deras serviceverkstad i vreten. Det var toppen när jag skulle lämna in en scanner och jobbade tvärs över parkeringen.
 
Vad kom fram i denna tråd? Fick någon svar på om en kamera från tex USA kan servas utan problem i Sverige? Är det fortfarande 2 års garanti som gäller, dvs konsumentköplagens utvidgning?

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Vad kom fram i denna tråd? Fick någon svar på om en kamera från tex USA kan servas utan problem i Sverige? Är det fortfarande 2 års garanti som gäller, dvs konsumentköplagens utvidgning?

// Jocke

KKL gäller bara om företaget du köper ifrån riktar sig till Svenska kunder.
Annars gäller det aktuella landets lagar.

Så om du aktivt uppsöker tex B&H i USA så gäller deras lagar om garanti osv. Då får svårt att tillämpa svenska lag där.

Hade dom haft annonser i svensk media och kanske en hemsidan på svenska så riktar dom sig till svenskar och anses sälja i sverige och lyder därför under KKL.

Köper man en Nikon så kan du enligt deras hemsida inte lämna den till en nikonverkstad äns om du betalar för det.
 
Ok, då skiter vi i USA helt enkelt :)

Pixmania har ju en svensk del på hemsidan helt på svenska. 2 års garanti anges, kan man dra med sig kameran till den svenska reparatören och lämna in tro? Ska jag mejla KonicaMinolta och fråga eller har ngn fått svar nyligen?

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Ok, då skiter vi i USA helt enkelt :)

Pixmania har ju en svensk del på hemsidan helt på svenska. 2 års garanti anges, kan man dra med sig kameran till den svenska reparatören och lämna in tro? Ska jag mejla KonicaMinolta och fråga eller har ngn fått svar nyligen?

// Jocke

Det beror ju på om Minolta har världsgaranti på kamerorna eller inte.
Har dom det är det riskfritt har dom inte det blir det en chanstagning.

Hos Pixmania ska KKL gälla även om det blir lite bökigt.
 
Citerar mej själv... vad var det som var oklart? När min Dimage 7 falerade reparerade Minolta kameran utan att fråga om nåt alls. Det tog några veckor. Kameran var över ett år men under två år då.

HDFS) (KGS skrev:
Minolta reparerar allt under förutsättning att modellen marknadsförs i det aktuella landet, no questions asked... men gör en dubbelkoll, de kanske byter policy ibland...
 
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3761/

Läs den här artikeln! Om det stämmer det som står i den så gäller garantin om grejerna är köpta i Europa.


"Garantierna då? Allt som köps i Europa (EU) har sk. europagaranti, vilket innebär att det inte blir några problem hemma i Sverige. Från USA är det andra regler, och dessa varierar mellan de olika tillverkarna. Canon har t.ex. världsgaranti på objektiven, men inte på digitalkameror."


Fast om det betyder att en svensk märkesserviceverkstad måste ta emot en trasig pryl det vet jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.