Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti vid köp av Nikon- och Sigma kameror/objektiv utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

SuperOsse

Aktiv medlem
Hej alla kunniga!

Jag har varit inne på lite webhandlare och kikat på Nikon och Sigma kameror/objektiv. Det som slog mig och som ni säkert redan vet, är hur mkt billigare det är att handla utomlands.

En butik som jag fastnat för är cameranu.nl. Det är en Holländsk webhandlare med mkt bra priser och verkar ge ett seriöst intryck.

Min fråga är: Hur funkar det med garantin på Nikon och Sigma objektiven i Sverige, om jag köper dem från cameranu.nl? Måste jag skicka kameran eller objektiven till Holland varje gång de strular eller tar Nikon-Sverige emot sina egna prudukter som inhandlats utomlands? En annan fråga är hur vida det går till med Sigma objektiv när man behöver lämna in dem för reparation (dvs. sånt som ingår i garantin), var har dem sina service-centers, tar dem emot Sigma objektiv som är köpta i utlandet?`

Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor.

Tack på förhand!

Mvh//Osse
 
Nikon fixar objektiven om det skulle bli fel på de eftersom de har världsgaranti (om jag inte missminner mig) huset får du lov att skicka. Sigma vet jag inget om.
 
Viktigt i min aspekt!

Vill tillägga att jag har ringt Nikon och pratat med dem, hade först funderingar på att köpa mig en Nikon D700 från CameraNu.NL. Första anblicken wow gott 3000kr billigare än i Sverige.

Men när jag har fått lite kött på benen så väger vissa saker upp mer för att handla i Sverige.

+3 års reklamationsrätt dock bara 1 år Garanti som nikon håller i hela Europa och i vissa fall som produkter kan ha längre än 1 års garanti.
+3års fri Nikon service som kostar 600kr om året.

Så skulle man köpa från Holland ex, så är det viktiga aspekter att kolla över.

Om cameranu.nl skriver att det är 2 års garanti på deras kameror gäller det nog bara i butik dvs bara i holland.

Vips så var det bara ett års garanti på din nyinköpta d3,d700,d300s m.m.
Ingen svensk manual, det kanske man kan fixa på annat sätt ex .PDF fil från nikon.

Så med grov kalkylering 1780 euro för den d700 med frakt och service kostnad vid VISA betalning dvs

Skulle den kosta mig ca 16500kr
Då får jag en kamera med 1 års europa garanti
Holländsk manual.

2500 kr i mellanskillnad men ta bort 1800kr på servicen i Sverige så sparar du 700kr

Kontra 19000kr i Sverige
1 års europa garanti
3års reklamationsrätt
3 års fri service för din nikon produkt
Närmare till din återförsäljare och kan troligtvis få mycket bra hjälp i butik.

Detta är bara mina funderingar kring köp från ex CameraNu.NL

Kan faktiskt vara värt att betala det lilla extra för att i slutändan ha möjlighet till bättre support och hjälp.

Givetvis finns det säkert andra som tycker tvärt om. Man gör som man vill.

Med Vänliga Hälsningar.
Robert
 
Vill tillägga att jag har ringt Nikon och pratat med dem, hade först funderingar på att köpa mig en Nikon D700 från CameraNu.NL. Första anblicken wow gott 3000kr billigare än i Sverige.

Men när jag har fått lite kött på benen så väger vissa saker upp mer för att handla i Sverige.

+3 års reklamationsrätt dock bara 1 år Garanti som nikon håller i hela Europa och i vissa fall som produkter kan ha längre än 1 års garanti.
+3års fri Nikon service som kostar 600kr om året.

Så skulle man köpa från Holland ex, så är det viktiga aspekter att kolla över.

Om cameranu.nl skriver att det är 2 års garanti på deras kameror gäller det nog bara i butik dvs bara i holland.

Vips så var det bara ett års garanti på din nyinköpta d3,d700,d300s m.m.
Ingen svensk manual, det kanske man kan fixa på annat sätt ex .PDF fil från nikon.

Så med grov kalkylering 1780 euro för den d700 med frakt och service kostnad vid VISA betalning dvs

Skulle den kosta mig ca 16500kr
Då får jag en kamera med 1 års europa garanti
Holländsk manual.

2500 kr i mellanskillnad men ta bort 1800kr på servicen i Sverige så sparar du 700kr

Kontra 19000kr i Sverige
1 års europa garanti
3års reklamationsrätt
3 års fri service för din nikon produkt
Närmare till din återförsäljare och kan troligtvis få mycket bra hjälp i butik.

Detta är bara mina funderingar kring köp från ex CameraNu.NL

Kan faktiskt vara värt att betala det lilla extra för att i slutändan ha möjlighet till bättre support och hjälp.

Givetvis finns det säkert andra som tycker tvärt om. Man gör som man vill.

Med Vänliga Hälsningar.
Robert

En fråga angående det där med service: Hur mkt kostar det att lämna in kameran för service hos Nikon-Sverige? Hur viktigt är det just med service, vad är det egentligen dem gör med kameran?
 
En fråga angående det där med service: Hur mkt kostar det att lämna in kameran för service hos Nikon-Sverige? Hur viktigt är det just med service, vad är det egentligen dem gör med kameran?


Jag har tyvärr inget jätte belägg på vad dem gör på servicen, men nikon killen sa att det skulle kosta 600kr per år och på så jag uppfatta han så ingick den servicen vid köp av nikon i Sverige.

Själva servicen infattar nog, så som rengöring av Sensorn allmän funktionskontroll, små justeringar som annars inte än "lekman" skulle kunna göra utan speciell kunskap.

Men kan inte svära på det, det är bara mina spekulationer.

Det är från individ till individ vad man prioriterar och tycker är viktigt.

Jag själv kände att jag ville förmedla hur jag har tänkt och reflekterar kring detta med köp ex från holland.


Ber dig gärna läsa detta också som jag skrev i en ny tråd.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131131

Med Vänliga Hälsningar.
Robert.
 
Tack för tankeställaren!

Om man bortser från Cameranu.nl och handlar objektiv från ex. B&H-USA, gäller då Nikons "världsgaranti" även i svenska värkstäder?

Kan inte tyvärr svara på det, sök på google så lär du hitta något bra, tror de kanske har någonslags världsgaranti på objektiv men är inte säker.

Här är läsvärd artikel, dock så kanske det har ändrats saker och ting sedan dess, men vem vet.
http://www.fotosidan.se/cldoc/att-kopa-sin-kamerautrustning-fran-utlandet.htm

//Rob
 
Kan inte tyvärr svara på det, sök på google så lär du hitta något bra, tror de kanske har någonslags världsgaranti på objektiv men är inte säker.

Här är läsvärd artikel, dock så kanske det har ändrats saker och ting sedan dess, men vem vet.
http://www.fotosidan.se/cldoc/att-kopa-sin-kamerautrustning-fran-utlandet.htm

//Rob


hittade dock detta om det hjälper dig ang International Warranty (Nikon)

http://www.europe-nikon.com/en_GB/service_support/Support_Manufacturers_Warranty.page

//rob
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.