Annons

Garanti på batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smirf

Avslutat medlemskap
Jag köpte ett batteri till min systemkamera för nästan ett år sedan. På senare tid så har det tappat mycket i kapacitet. Dvs det laddar ut fort. Jag har ett annat äldre batteri som vidhållit sin kapacitet sedan den dagen jag köpte det, för cirka ett och ett halvt år sedan. Jag växlar batterierna i kameran så de har behandlats på samma sätt. Jag tycker att det är mycket konstigt att det nyare batteriet tappat kapacitet så fort.

Jag kontaktade butiken där jag köpte det och då sa de att den vanliga 12 månaders garantin inte gäller batterier eftersom de är en förbrukningsvara, och som sådant har det en kortare garantitid på 3-6 månader. Det jag undrar är, kan det verkligen stämma? Det känns väldigt surt att lägga hundratals kronor på ett batteri som lägger av efter en sådan pass kort tid. Jag kan tillägga att det står att det är 12 månaders garanti som gäller på kvittot och ingenting annat.
 
Självklart gäller alltid garantin ifall det är fråga om tillverkningsfel. Denna har jag för mig är alltid 24 månader. Dessvärre är det du som måste bevisa att det är tillverkningsfel, vilket i princip är omöjligt för ett batteri. Så slutsatsen är att ifall affären inte vill ge med sig så är det tyvärr inte så mycket du kan göra (i praktiken).

Om du orkar så kan du ju alltid kontakta konsumentverket.


Just av denna anledning köper jag alltid batterier till kameror, datorer osv direkt från Kina på ebay. Visst, det är som att spela roulette. någon enstaka gång är det ren skit man får men oftast är det minst lika bra och när ett batteri kostar under 10 USD inkl. frakt istället 350 kr så är det helt klart värt det.
 
usla batterier

Jag köpte ett batteri till min systemkamera för nästan ett år sedan. På senare tid så har det tappat mycket i kapacitet. Dvs det laddar ut fort. Jag har ett annat äldre batteri som vidhållit sin kapacitet sedan den dagen jag köpte det, för cirka ett och ett halvt år sedan. Jag växlar batterierna i kameran så de har behandlats på samma sätt. Jag tycker att det är mycket konstigt att det nyare batteriet tappat kapacitet så fort.

Jag kontaktade butiken där jag köpte det och då sa de att den vanliga 12 månaders garantin inte gäller batterier eftersom de är en förbrukningsvara, och som sådant har det en kortare garantitid på 3-6 månader. Det jag undrar är, kan det verkligen stämma? Det känns väldigt surt att lägga hundratals kronor på ett batteri som lägger av efter en sådan pass kort tid. Jag kan tillägga att det står att det är 12 månaders garanti som gäller på kvittot och ingenting annat.

Jag köpte batterier till min 400D på batteriexperten och dessa fungerade inte ens vid första tillfället, de skickade nya batterier med en gång men det var samma skit med dem. Frågan är vilka batterier man ska investera i? Är det inte bättre att lägga några hundralappar extra och få ett batteri som är ok? Nu när jag ska köpa batteri till 50D står man i valet och kvalet, Hähnel har ett batteri på 1500mAh som kostar över 800 på rajala och scandinavia har ett Hähnel på1400 som kostar 450:- ..... Inte lätt att hitta rätt i denna djungel.
 
Jag köpte batterier till min 400D på batteriexperten och dessa fungerade inte ens vid första tillfället, de skickade nya batterier med en gång men det var samma skit med dem. Frågan är vilka batterier man ska investera i? Är det inte bättre att lägga några hundralappar extra och få ett batteri som är ok? Nu när jag ska köpa batteri till 50D står man i valet och kvalet, Hähnel har ett batteri på 1500mAh som kostar över 800 på rajala och scandinavia har ett Hähnel på1400 som kostar 450:- ..... Inte lätt att hitta rätt i denna djungel.

Original är inte att tänka på?
 
Jag hittade ett fall där allmänna reklamationsnämnden hade gett en butik bakläxa angående att man inte kan komma med att sex månader gäller för batterier om det inte påpekas vid köptifället. Vilket det aldrig gjorde när jag köpte batterierna. På kvittot står dessutom "1 års garanti om ej annat anges" och de sas inget om det när jag köpte batteriet varken skriftligt på kvittot eller muntligt.

Jag påpekade det i ett mail och länkade till ARN-ärndet, men de vidhöll att det är sex månader och inget annat. De skulle kunna skicka batteriet till en verkstad i Tyskland, men då skulle de fnysa åt mitt fall pga sex månader har gått och jag skulle få själv betala arbetskostnaden, så det är inte ett realistiskt alternativ.

Om det är så att de struntar i 12 månaders garantin och de regler som gäller, eller har någon specialklausul för batterier så kan de åtminstone nämna det på kvittot, då hade det varit en annan sak.

Butiken i fråga är Cyberphoto. Jag blev förövrigt erbjuden rabatt på ett originalbatteri, det som jag hade som gick sönder var ett pirat. Men jag är inte nöjd med det. Det är inte en fråga om pengar i utgift på ett nytt batteri utan det är att jag tycker att det har skött det klantigt. Säljer man en vara som man bara tänker ge support på i sex månader så skriver att det är 1 års garanti som gäller på kvittot.

Det hela slutar med att jag kommer att köpa ett orginalbatteri, men från en annan butik....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.