magnuslonnegren
Medlem
Hej,
Jag tänkte bara höra om någon här har erfarenheter om garanti- och reklamationsärenden med Sony-kameror, inhandlat hos Cyberphoto?
Jag har en Sony RX100 där fästet för handlovsremmen gått sönder, den lilla bygeln har alltså helt släppt från kamerans chassi. Efter att ha varit i kontakt med Sony support, deras serviceverkstad Assist Workshop samt Cyberphoto där kameran inhandlades oktober 2012, kommer jag inte längre just nu.
Assist Workshop som det hänvisas till av både tillverkare och återförsäljare säger mest att de med stor sannolikhet tror det beror på yttre påverkan men kan undersöka kameran mot undersökningsavgift på ca 550 kr. Att laga felet kräver utbyte av hela kamerans chassi vilket kostar ca 2000 kr.
För att kunna hävda reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, som är giltig tre år från att produkten köptes, måste jag kunna bevisa att felet är ursprungligt. Jag vill därför hävda att just själva fästet för handlovsremmen borde förväntas vara så tåligt att det aldrig borde kunna gå sönder, då det ska ge en trygghet i handhavandet av kameran. Därför är det ett ursprungligt konstruktions- eller designfel. Jag vet dock inte om man kommer så långt med det i en eventuell förlängning av detta?
Därmed vill jag bara höra om någon har haft liknande problem, antingen med själva handlovsremsfästet eller med liknande "tvister" med tillverkare/serviceverkstad/återförsäljare?
Hur hade ni gjort? Borde inte fästet för handlovsremmen hålla under i princip alla omständigheter av normalt användande?
Jag tänkte bara höra om någon här har erfarenheter om garanti- och reklamationsärenden med Sony-kameror, inhandlat hos Cyberphoto?
Jag har en Sony RX100 där fästet för handlovsremmen gått sönder, den lilla bygeln har alltså helt släppt från kamerans chassi. Efter att ha varit i kontakt med Sony support, deras serviceverkstad Assist Workshop samt Cyberphoto där kameran inhandlades oktober 2012, kommer jag inte längre just nu.
Assist Workshop som det hänvisas till av både tillverkare och återförsäljare säger mest att de med stor sannolikhet tror det beror på yttre påverkan men kan undersöka kameran mot undersökningsavgift på ca 550 kr. Att laga felet kräver utbyte av hela kamerans chassi vilket kostar ca 2000 kr.
För att kunna hävda reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, som är giltig tre år från att produkten köptes, måste jag kunna bevisa att felet är ursprungligt. Jag vill därför hävda att just själva fästet för handlovsremmen borde förväntas vara så tåligt att det aldrig borde kunna gå sönder, då det ska ge en trygghet i handhavandet av kameran. Därför är det ett ursprungligt konstruktions- eller designfel. Jag vet dock inte om man kommer så långt med det i en eventuell förlängning av detta?
Därmed vill jag bara höra om någon har haft liknande problem, antingen med själva handlovsremsfästet eller med liknande "tvister" med tillverkare/serviceverkstad/återförsäljare?
Hur hade ni gjort? Borde inte fästet för handlovsremmen hålla under i princip alla omständigheter av normalt användande?