Annons

Garanti- och reklamationsärenden Sony/Assist/Cyberphoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag tänkte bara höra om någon här har erfarenheter om garanti- och reklamationsärenden med Sony-kameror, inhandlat hos Cyberphoto?

Jag har en Sony RX100 där fästet för handlovsremmen gått sönder, den lilla bygeln har alltså helt släppt från kamerans chassi. Efter att ha varit i kontakt med Sony support, deras serviceverkstad Assist Workshop samt Cyberphoto där kameran inhandlades oktober 2012, kommer jag inte längre just nu.

Assist Workshop som det hänvisas till av både tillverkare och återförsäljare säger mest att de med stor sannolikhet tror det beror på yttre påverkan men kan undersöka kameran mot undersökningsavgift på ca 550 kr. Att laga felet kräver utbyte av hela kamerans chassi vilket kostar ca 2000 kr.

För att kunna hävda reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, som är giltig tre år från att produkten köptes, måste jag kunna bevisa att felet är ursprungligt. Jag vill därför hävda att just själva fästet för handlovsremmen borde förväntas vara så tåligt att det aldrig borde kunna gå sönder, då det ska ge en trygghet i handhavandet av kameran. Därför är det ett ursprungligt konstruktions- eller designfel. Jag vet dock inte om man kommer så långt med det i en eventuell förlängning av detta?

Därmed vill jag bara höra om någon har haft liknande problem, antingen med själva handlovsremsfästet eller med liknande "tvister" med tillverkare/serviceverkstad/återförsäljare?

Hur hade ni gjort? Borde inte fästet för handlovsremmen hålla under i princip alla omständigheter av normalt användande?
 
Enligt konsumentlagen skall du bevisa att varan var sönder vid köpet, nu kan de hävda felaktigt användning eller använt varan onormalt inom tre år, men du har ingen garanti kvar om du inte har detta skriftligt.
 
Låter som ett fall för ARN allmänna reklamationsnämnden.
Spontant tycker jag att fästet borde hålla i 3 år minst om kameran bara hänger och dinglar med sin egen tyngd.
ARN kanske tar upp ärendet, hör med dem.
 
För att kunna hävda reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, som är giltig tre år från att produkten köptes, måste jag kunna bevisa att felet är ursprungligt. Jag vill därför hävda att just själva fästet för handlovsremmen borde förväntas vara så tåligt att det aldrig borde kunna gå sönder, då det ska ge en trygghet i handhavandet av kameran. Därför är det ett ursprungligt konstruktions- eller designfel.

Tycker att din uppfattning låter rimlig och skulle också föreslå att du tar kontakt med ARN.
 
Är det inte lite tidigt att kontakta ARN, Säljaren har väl ändå inte fått chans att fysiskt se vad som har hänt.
Om det visar sig att det är ett fabrikationsfel då blir det förhoppningsvis åtgärdat utan att kunden lider ekonomisk skada.
Är det egen åverkan, ja då får man ta den kostnaden dom debiterar för en kontroll. Och man får ta ställning till om man vill reparera eller vara utan rem.

Att bara ringa och förvänta sig ett byte eller reparation är nog inget man kan förlita sig på.

Om man inte alls kommer överens efter parterna har fått sina möjligheter, då är det läge att ta ärendet vidare.
 
Om säljaren har erbjudit sig att undersöka kameran för en avgift men redan tagit ställning och gett besked att det förmodligen beror på "yttre påverkan" så är det ju svårt att komma vidare utan extern hjälp.
Då är ARN en lämplig väg att gå.

Kanske är gravitationen en form av "yttre påverkan"
 
Ok. Säg då att TS ringer till ARN och ber om hjälp, ARN tar kontakt med Assist workshop.
Där säger man att dom inte har fått in någon kamera att ta ställning till. Vad händer ? Förmodligen ingenting.

Det är sällan saker "bara" går sönder, ett materialfel på ett av dom mest belastade punkterna på kameran borde ha kommit tidigare än 2,5 år
 
Ok. Säg då att TS ringer till ARN och ber om hjälp, ARN tar kontakt med Assist workshop.
Där säger man att dom inte har fått in någon kamera att ta ställning till. Vad händer ? Förmodligen ingenting.

Det är sällan saker "bara" går sönder, ett materialfel på ett av dom mest belastade punkterna på kameran borde ha kommit tidigare än 2,5 år

Du kan inte veta vad som kommer att hända eller vad ARN skulle rekommendera köparen att göra om han vänder sig dit.
 
Jo, men ärendet är ju knepigt eftersom säljare redan har bestämt sig för att det inte är något garantiärende men att köparen inte godtar detta.
Som jag ser det är kärnan i det hela frågan om fästet har brustit pga. "yttre påverkan" eller inte.
Förmodligen ska man förvänta sig att fästet ska hålla om man bär kameran i en rem.

T.ex så kan ARN ta ställning till om köpare bör godta säljarens undersökningsavgift på 550 kr eller inte.
Telefonsamtal, mail el. brevkontakt mellan köpare och säljare som underlag bör räcka för ARN även om verkstaden inte har tittat på kameran.
 
Nu kanske det är dax att trycka på bromsen lite grann.

Och eftersom TS själv inte kommenterar får vi använda det som skrivits i början.
Var står det att dom inte godtar det som garanti ?

Att med stor sannolikhet tro, är inte att säga att det inte är ett godtagbart reklamationsärende

"Assist Workshop som det hänvisas till av både tillverkare och återförsäljare säger mest att de med stor sannolikhet tror det beror på yttre påverkan men kan undersöka kameran mot undersökningsavgift på ca 550 kr. Att laga felet kräver utbyte av hela kamerans chassi vilket kostar ca 2000 kr."

Och frågan är mycket riktigt fästets haveri. Men hur skall dom kunna bedöma det om dom inte kan få se kameran.
Att dom tar en avgift kan man tycka både det ena och andra om, men det är ju inte många som vill jobba gratis i dagens läge.
 
Får börja med att tacka för era svar och engagemang, det är intressant läsning. Får sedan be om ursäkt för utebliven aktivitet från min sida, jag skyller på semester.

Nu är jag dock närvarande igen. Först tänkte jag börja med att lägga upp bilder. Klicka bort eventuella Dropbox-dialoger som dyker upp, så borde länkarna nedan fungera.

Detta är bilden som jag spontant skickade med i första kontakten med Assist Workshop, fotad med min mobil, och med mycket skugga:
https://www.dropbox.com/s/hubf91qsbz9uahg/RX100_01.jpg?dl=0

Dessa två bilder är sprillans nya och för att försöka visa er bättre hur det ser ut, dock fortfarande med mobilkamera:
https://www.dropbox.com/s/oyj3uxl5lwm2oe5/RX100_02.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xjp4kcciuszknuh/RX110_03.jpg?dl=0


Vad gäller era kommentarer är jag fullt förstående att det är svårt för Assist att generellt kunna avgöra något innan de fått fysiskt titta på problemet. Att de tar ut en undersökningsavgift är säkert helt korrekt och vad jag förstår gör de flesta serviceverkstäder detta.

Det jag i det här fallet tycker är mest intressant är just att remfästet ska tjäna som en säkerhetsdetalj på kameran, och den borde därmed vara av sådan kvalitet att den aldrig går sönder. Det är ju just när man tappar den ur handen eller annat och mer kraft än kanske bara den vanliga gravitationen som man verkligen inte vill att fästet ska gå sönder. Något av en tillförlitlighetsaspekt helt enkelt.

Utifrån era tips och idéer låter det som att man kanske borde börja med att kontakta kommunens konsumentvägledning.

Uppdatering: Jag har nu kontaktat konsumentvägledaren och inväntar därmed svar från dem. Fortsättning följer.
 
Senast ändrad:
Fick nu svar från kommunens konsumentrådgivning. I och med att jag hade köpt kameran begagnat som jag aldrig nämnde här inledningsvis (faktiskt här via Fotosidans köp & sälj) kan jag inte hävda reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och missnöje gentemot Cyberphoto, utan i så fall mot privatpersonen jag köpt av. Trodde inte det var av betydelse då jag ändå fick med originalkvittot, men uppenbarligen var det av betydelse.

Vad gäller om jag vill fortsätta ärendet mot Sony/Assist och hävda garanti beror det på huruvida garantivillkoren ombefattar ägarbyte eller ej.

Klistrar in konsumentrådgivarens fulla svar nedan:
Du har ingen reklamationsrätt gentemot Cyberphoto för en kamera som en annan person köpt hos dem och sedan sålt till dig, tyvärr...

Om du ändå vill ha hjälp av Cyberphoto eller Sony eller deras verkstad att laga kameran får du räkna med att betala OM det inte finns någon fabriksgaranti som lämnats med varan och som gäller även vid ägarbyte. Så brukar det vara för bilar ("nybilsgaranti"), men inte för andra kapitalvaror. Du får själv kolla i eventuella garantibevis vad som gäller i ditt fall. Garantier gäller nämligen enligt garantivillkoren. Reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen är en annan fråga, som ju inte är aktuell i ditt fall. Du har gjort ett privat köp av en annan privatperson och får då klaga till denna om du är missnöjd med varan (Köplagen gäller i stället för Konsumentköplagen). Eventuell tvist er emellan får sedan avgöras i tingsrätt om du (med hjälp av jurist/advokat) driver frågan dit.

Jag följdfrågade dock hur det hade blivit om det varit jag som köpt från Cyberphoto och inte begagnat, av nyfikenhet hur svaret kunnat bli då. Väntar på svar om detta, om de anser det vara relevant att svara på den frågan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.