Annons

Gammla Objektiv till Canon EOS 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

fedotenko

Medlem
Nu är inte jag någon expert när det gäller fotografering. Har en lite Ixus40 som jag bär runt och använder ganska frekvent. Har vid vissa tillfällen känt mig begränsad och funderat på en Digital Systemkamera. Efter lite sökning på nätet har jag kommit fram till att den in Rubriken nämnda modellen verkar vara den bästa i max 7000:- klassen, eller? Grejjen är nu den att jag har en vanlig analog Systemkamera med två olika objektiv till, ungefär en 5 år gamla. Hur vet man om dem passar och funkar på 350:an?

På den ena står det Sigma 70-300mm 1:4-5.6 DL macro super och den andra SMC Pentax-FA 35-80mm 1:4-5.6.

Sedan hur vet man hur mycket dem kan zooma in? Finns det kanske någon fin sida på nätet som reder ut sådana saker för oss noviser som typ vad 70-300mm och 1:4-5.6 betyder och vad vidvinkel innebär?
 
Då passar de troligen till Pentax/Samsung DSLR och inte till EOS. Pentax har för övrigt bra stöd för gamla objektiv, alltid använt samma fattning.
 
Om det är en Pentax du har sedan tidigare, passar inte objektiven till en Canon 350D. Äldre canonobjektiv som heter något med EF passar, liksom objektiv från andra tillverkare som är gjorda för Canon.

Fotosidan är en bra sida där du kan lära dig en hel del. Titta t ex ovan under Artiklar - Fotoskola. Där hittar du svaren på dina övriga frågor, vad som menas med vidvinkel, m.m.

// Kjelle
 
dina objektiv kommer inte att fungera till in canon eftersom de verkar vara pentax optik. Endast canons ef-objektiv och ef kompatibla (tredje hands) fungerar med canon kameror. Angående vad siffrorna på objektivet betyder så har jag för mig att det står i fotoskolan här på FS
 
jeskata skrev:
Då passar de troligen till Pentax/Samsung DSLR och inte till EOS. Pentax har för övrigt bra stöd för gamla objektiv, alltid använt samma fattning.

Så om mitt pentax objektiv passar till en av deras DSLR så borde även det andra(Sigman) göra det eller? Eftersom de båda passar till min analoga Pentax.
 
Det passar nog, men jag ska inte uttala mig om mjukvarumässiga kompatibiliteten.

Gamla Sigma-objektiv har problem på Canons digitalhus, kameran kraschar när man bländar ner. Nån som känner till Pentax känner säkert till det bättre. Pentax och Canon är helt olika system med olika protokoll för att kommunicera med objektivet.
 
En liten fråga till som jag inte hittar svar på är hur förhåller sig hur mycket ett objektiv zommar in när det exempelvis står 70-300mm. Som tex min kompakta digitakamera zoomar in *3.
 
3 gånger zoom

Har läst någonstans att 3 ggr zoom är ungefär omkring 105 mm. Det är inte alldeles lätt att göra jämförelser mellan objektiven.
 
Re: 3 gånger zoom

jonak587 skrev:
Har läst någonstans att 3 ggr zoom är ungefär omkring 105 mm. Det är inte alldeles lätt att göra jämförelser mellan objektiven.

???

Man tar längsta brännvidd oich dividerar denna med den kortaste. Då får man zoomomfånget, svårare är det inte.

Ex. 70-300 = 300/70=4.3x zoom
De digitala kompakterna som har 3x zoom börjar oftast på 36mm, varvid längsta blir runt 105mm. Men en 3x zoom kan ju t.ex. vara 17-40 (nästan ivf, 2,36x)
 
fedotenko skrev:
En liten fråga till som jag inte hittar svar på är hur förhåller sig hur mycket ett objektiv zommar in när det exempelvis står 70-300mm. Som tex min kompakta digitakamera zoomar in *3.

En kompakt digital med "3x zoom" brukar motsvara 105mm på småbild. 300mm blir således cirka 3ggr till alltså "9x zoom".

De gamla pentax gluggarna kan passa med en konverter från M42 till EF.

Rekommenderar dock att du tittar lite på Pentax DSLR kameror. De kommer ju med en ny nu. Pentax K100D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.